Iranian Agriculture News Agency

مخلوط کردن برنج‌های ایرانی و خارجی، ترفند پرسود منفعت‌طلبان

بالا بودن کیفیت و قیمت برنج ایرانی باعث شده تا برخی سودجویان با مخلوط کردن برنج ایرانی با خارجی و فروش با قیمت پایین‌تر به‌عنوان تولید داخل، کیفیت آن را زیر سؤال ببرند.

مخلوط کردن برنج‌های ایرانی و خارجی، ترفند پرسود منفعت‌طلبان

بالا بودن کیفیت و قیمت برنج ایرانی باعث شده تا برخی سودجویان با مخلوط کردن برنج ایرانی با خارجی و فروش با قیمت پایین‌تر به‌عنوان تولید داخل، کیفیت آن را زیر سؤال ببرند.

رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: بالا بودن کیفیت و قیمت برنج ایرانی باعث شده تا برخی سودجویان با مخلوط کردن برنج ایرانی با خارجی و فروش با قیمت پایین‌تر به‌عنوان تولید داخل، کیفیت آن را زیر سؤال ببرند که البته کارشناسان اتحادیه با همکاری اتاق اصناف و اداره تعزیرات حکومتی هر هفته در سطح شهر بازرسی‌های لازم را انجام و با متخلفین برخورد می‌کند.

بابا رمضانی‌بالی با اشاره به اینکه این اتحادیه حدود 900 عضو دارد، افزود: هم‌اکنون هر کیلوگرم شالی طارم به قیمت چهارهزار و 400 تومان، برنج طارم تازه برداشت شده بوجاری نشده به قیمت هر کیلوگرم هشت‌هزار و 500 تا 9 هزار و 200 تومان به‌صورت عمده و در مراکز خرده‌فروشی بابل هر کیلوگرم 12 هزار تومان به فروش می‌رسد، اما هر کیلوگرم برنج خارجی در این شهر با قیمتی بین سه تا شش‌هزار تومان فروخته می‌شود.

وی با بیان اینکه هر کیلوگرم شالی بسته به نوع رقم در اراضی کشاورزی از برنج‌کاران حدود چهارهزار تومان خریداری می‌شود، عنوان کرد: قیمت هر کیلوگرم برنج بوجاری‌نشده در بابل، رقم ندا پنج‌هزار و 500 تومان، شیرودی (پرمحصول) شش‌هزار تومان و برنج فصل هفت‌هزار و 500 تومان به‌صورت عمده خرید و فروش می‌شود.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


طارم رقمی به صرفه برای برنج‌کاران به‌دلیل کشت مجدد

رئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل با اشاره به اینکه کشت برنج طارم برای کشاورزان به‌صرفه‌تر از سایر ارقام است، ادامه داد: کشاورزان برنج طارم را دو مرتبه و برنج‌های پرمحصول را یک مرتبه در سال کشت می‌کنند؛ بنابراین کشت برنج طارم به‌صرفه‌تر است.

رمضانی‌بالی با بیان اینکه ضایعات برنج در کارخانه‌های شالی‌کوبی سنتی نسبت به مدرن پنج درصد بیشتر است، تأکید کرد: برای تبدیل یک تن و 700 کیلوگرم شالی که حدود یک تن برنج از آن استحصال می‌شود، کارخانه‌های شالی‌کوبی سنتی 363 هزار تومان و کارخانه‌های شالی‌کوبی مدرن 390 هزار تومان هزینه از برنج‌کاران دریافت می‌کنند.

وی در پایان یادآور شد: کشاورزان فصل پاییز با فروش برنج حاصل دسترنج خود را به‌دست می‌آورند، اما واردات بی‌رویه برنج به کشور و وجود انواع برنج خارجی در بازار برنج‌کاران را با مشکل روبه‌رو کرده که از مسئولان تقاضا داریم از واردات و توزیع برنج خارجی در فصل برداشت جلوگیری کنند./

H-960621-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید