Iranian Agriculture News Agency

9 میلیون تن گندم ازکشاورزان خریداری شد/تاثیرات کم آبی برمحصولات زراعی

بخش تحقیقات غلات موسسه اصلاح و تولید نهال و بذر:

رئیس بخش تحقیقات غلات موسسه اصلاح و تولید نهال و بذر کشور گفت که از ابتدای فصل برداشت گندم تا هفته گذشته 9 میلیون تن گندم دیم و ابی از کشاورزان سراسر کشور خریداری شده است.

به گزارش ایرنا، محسن اسماعیل زاده مقدم روز سه شنبه در گردهمایی سالیانه برنامه ریزی تحقیقات و تولید بذر پرورشی غلات آبی کشور در کرج، افزود: در سال زراعی 96- 95 بیش از 5 میلیون و 800 هزار هکتار از اراضی زراعی کشور زیر پوشش کشت گندم قرار گرفت که از این میزان 2 میلیون و 700 هزار هکتار کشت دیم و مابقی آبی بوده است.
وی اظهار داشت: همچنین از سطح یک میلیون و 400 هزار هکتار اراضی زیر کشت جو که 613 هکتار آن جو آبی بوده، پیش بینی می شود بیش از 2 میلیون تن محصول برداشت شود.
وی گفت: در سال زراعی مورد نظر 311 هزار و 500 هکتار از اراضی زیر کشت گندم بر علیه بیماری ها سمپاشی صورت گرفت.
وی ادامه داد: در این سال زراعی دو رقم گندم نان برای اقلیم های مختلف کشور معرفی شد به طوریکه رقم گندم نان خلیل برای اقلیم گرم و خشک جنوب کشور و رقم گندم نان احسان برای اقلیم گرم و مرطوب شمال کشور معرفی شد.
اسماعیل زاده مقدم با بیان اینکه سه رقم جو نیز برای کشت معرفی شده بود، گفت: سال زراعی 96- 95 سال مطلوبی برای تولید گندم به خصوص در استان های مهم تولید کننده این محصول زراعی نبود.
وی افزود: میزان بارندگی در بیشتر استان های مهم تولید کننده کشور نسبت به میانگین بلند مدت کاهش داشت به طوریکه این کاهش در استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی و گلستان قابل توجه بود و بین 40- 12 درصد کمتر از میانگین درازمدت بارندگی در این استان ها روی داد.
وی گفت: در کل کشور کاهش 7.4 درصدی از جنبه بارش در مقایسه با میانگین دراز مدت مشاهده شد.
این محقق اظهار داشت: همچنین این مدت سال مناسبی برای تولید جو آبی نبود و وقوع سرمای شدید و ناگهانی پاییزه خسارت های جبران ناپذیری را به این محصول و با شدت کمتری به گندم در مناطق سرد و معتدل سرد کشور وارد کرد.
رئیس بخش تحقبقات غلات افزود: تغییرات اقلیمی، خشکسالی های پیوسته سالهای اخیر توام با تخریب محیط های زراعی، عدم وجود الگوهای مناسب کشت و فقدان مدیریت صحیح منابع اب و خاک در طول سالیان گذشته کشور همچنان اثار فاجعه بار خود را نشان می دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید