Iranian Agriculture News Agency

تالاب بزرگ در اکوادور سرانجام تحت حفاظت قرار گرفت

به دنبال راه افتادن کمپینی در حمایت از تالاب بزرگ کویابنو-لاگارتوکوچا- یاسونی در اکوادور و با حمایت صندوق جهانی حیات وحش، این تالاب که بزرگترین تالاب اکوادور به شمار می‌رود، تحت پوشش کنوانسیون رامسر قرار گرفت.

تالاب بزرگ در اکوادور سرانجام تحت حفاظت قرار گرفت

به دنبال راه افتادن کمپینی در حمایت از تالاب بزرگ کویابنو-لاگارتوکوچا- یاسونی در اکوادور و با حمایت صندوق جهانی حیات وحش، این تالاب که بزرگترین تالاب اکوادور به شمار می‌رود، تحت پوشش کنوانسیون رامسر قرار گرفت.

به گزارش ایانا از صندوق جهانی حیات وحش، سه سال پس از آغاز کمپینی برای جلب حمایت بین‌المللی از بزرگترین تالاب اکوادور، مجموعه معروف به کویابنو-لاگارتوکوچا- یاسونی، به عنوان تالابی با اهمیت بین‌المللی به رسمیت شناخته شد و در فهرست تالاب‌های تحت پوشش کنوانسیون رامسر قرار گرفت.

این تالاب جدید که در منطقه حفاظت شده‌ای به وسعت 770 هزار هکتار قرار دارد، سه برابر بزرگ‌تر از مجموع 19 تالاب مشمول کنوانسیون رامسر در اکوادور است و مجموع مساحت تالاب‌های تحت این کنوانسیون در این کشور را به بیش از یک میلیون هکتار افزایش می‌دهد.

دنیس لندنبرگ، مدیر حمایت از تالاب‌های بین‌المللی صندوق حیات وحش می‌گوید: " این امر برای حفاظت از تالاب‌های اکوادور و جوامع و حیات وحش وابسته به این مناطق فوق‌العاده مهم، یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود. کنوانسیون رامسر برای این شبکه بسیار ارزشمند از رودخانه‌ها و مرداب‌ها یک لایه حمایتی مضاعف ایجاد می‌کند " . این سایت جدید، دو منطقه بسیار مهم به لحاظ تنوع زیستی در اکوادور یعنی ذخیره‌گاه حیات وحش کویابنو و پارک ملی یاسونی را در بر می‌گیرد و از کریدورهای مهمی که حوضه آبریز رودخانه‌های آگواریکو، لاگارتوکوچا، ناپو و یاسونی را به هم متصل می‌کند، حفاظت خواهد کرد.

سیستم آبی مرتبط به هم که توسط صدها رودخانه، مرداب و تالاب به‌وجود آمده، پویا است و بسته به شرایط آب و هوایی نوسان دارد که اکوسیستمی با تنوع زیستی بالا را پدید می‌آورد؛ از جمله مهم‌ترین گونه‌های زیستی این منطقه می‌توان به وجود 200 گونه دوزیست و خزنده، 600 گونه پرنده و 168 نوع پستاندار اشاره کرد.

بسیاری از این گونه‌ها مانند دلفین‌های صورتی زیبا، سمورهای آبی غول پیکر و گاوهای دریایی در معرض خطر هستند.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

با آنکه تعداد گونه‌های ماهیان هنوز مشخص نشده، برخی از آنها مثل گربه ماهی و ماهی زیبای پیچ paiche) )، بخش اساسی رژیم جوامع محلی را تشکیل می‌دهند.

در همین حال، نخل موریچ (درخت زندگی) که در مناطق سیلابی می‌روید منبع مهمی برای مردم محلی است که با قایق از تالاب عبور می‌کنند تا با دیگر جوامع داد و ستد کنند. آبراهه‌های متعدد نیز مسافران خارجی را قادر می‌سازد که به این مقاصد شگفت انگیز که جزء جاذبه‌های برتر توریستی این کشور به شمار می‌آید، برسند.

اما مهمترین نقش این اکوسیستم، در مناطقی بسیار فراتر از اطراف آن احساس می‌شود زیرا این تالاب‌ها نقش مهمی در تنظیم آب و هوا ایفا می‌کنند. آب این منطقه تبخیر و به ارتفاعات اکوادور منتقل می‌شود که به صورت باران فرود می‌آید و به جریان رودخانه در حوضه وسیع آمازون کمک می‌کند.

در سال 2014، صندوق جهانی حیات وحش در اکوادور، همکاری خود با وزارت محیط زیست این کشور را آغاز کرد تا حمایت جوامع محلی و صندوق جهانی حیات وحش شعبه آلمان را از سایت کویابنو- لاگارتوکوچا- یاسونی جلب کند. اما گردآوری اطلاعات لازم از منطقه وسیعی به بزرگی این، مستلزم زمان و تلاش و تعهد بسیاری بود و این امر تنها در 24 آگوست امسال که این سایت به رسمیت شناخته شد، به ثمر نشست.

لندنبرگ می‌گوید: " این فرایندی طولانی بود اما ارزش آن همه تلاش را داشت که ببینیم این سایت بسیار مهم به فهرست کنوانسیون رامسر اضافه شده است. پیش‌بینی می‌کنیم دولت در آینده هم به حفاظت از این منطقه متعهد باشد زیرا پیوستن به فهرست کنوانسیون تنها گام اول است و باید حمایت عملی و مستمر انجام شود " .

ترجمه: محسن حدادی

L-960620-04

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید