Iranian Agriculture News Agency

معاون پژوهشی پژوهشکده سبزی و صیفی در گفت‌وگو با ایانا عنوان کرد:

معرفی 10 رقم جدید در کشت سبزی و صیفی/ عرضه روش‌های نوین در مدیریت‌ تولید و محصول سبزی و صیفی/ ضایعات سالانه 20 درصد سبزی و صیفی/ بسته‌بندی مناسب راهکار مؤثر در کاهش ضایعات

تحقیقات مربوط به محصولات سبزی و صیفی همزمان با ایجاد مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در سال 1339 خورشیدی در اداره کل بررسی‌های باغبانی آغاز می شود. با تغییر نام این اداره به بخش تحقیقات باغبانی در سال 1350 تحقیقات محصولات سبزی و صیفی نیز در آن بخش ادامه می‌یابد. در سال 1357 بخش تحقیقاتی سبزی و صیفی در...

معرفی 10 رقم جدید در کشت سبزی و صیفی/ عرضه روش‌های نوین در مدیریت‌ تولید و محصول سبزی و صیفی/ ضایعات سالانه 20 درصد سبزی و صیفی/ بسته‌بندی مناسب راهکار مؤثر در کاهش ضایعات

تحقیقات مربوط به محصولات سبزی و صیفی همزمان با ایجاد مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در سال 1339 خورشیدی در اداره کل بررسی‌های باغبانی آغاز می شود. با تغییر نام این اداره به بخش تحقیقات باغبانی در سال 1350 تحقیقات محصولات سبزی و صیفی نیز در آن بخش ادامه می‌یابد. در سال 1357 بخش تحقیقاتی سبزی و صیفی در مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر به‌عنوان بخش‌ مستقل ایجاد و فعالیت‌های پژوهشی محصولات سبزی و صیفی به آن واگذار می‌شود. در سال 1378 بخش تحقیقات سبزی و صیفی به مرکز تحقیقات استان تهران در ورامین منتقل می‌شود و فقط انجام تحقیقات در محصولات سیب‌زمینی و پیاز با توجه به سطح زیر کشت و اهمیت بیشتر این دو محصول در مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر باقی می‌ماند. در سال 1388، با انتقال مجدد تحقیقات سبزی و صیفی به کرج، این بخش مجدداً احیاء می شود و فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

معاون پژوهشی پژوهشکده سبزی و صیفی مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به برگزاری نشست اخیر کارگروه تحقیقات تخصصی سبزی و صیفی در این پژوهشکده گفت: موضوع‌های مختلفی در این نشست مطرح شد که اهم آن‌ها درباره برنامه‌های تحقیقاتی گروه‌های مختلف محصولی سبزی‌های مختلف -اعم از سبزی‌های برگی، کدویان، حبوبات سبز و محصولات گلخانه‌ای- بود که برنامه‌های تحقیقاتی این پژوهشکده به‌طور کامل ارائه شد.

دکتر رامین حاجیان‌فر با بیان اینکه اهم موضوع‌های این گروه‌ها به‌نژادی و تهیه ژرم‌پلاسم‌های اصلاحی محصولات سبزی و صیفی و تولید ارقام تجاری مناسب و مطلوب از نظر تولید، عملکرد و خصوصیات کمی و کیفی بود، افزود: بررسی‌های راهکار انتقال محصولات سبزی و صیفی از فضای باز به فضای گلخانه از اولویت‌های تحقیقاتی پژوهشکده سبزی و صیفی به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به کاهش ضایعات و افزایش ماندگاری سبزیجات برگی از زمان تولید محصول در مزرعه تا زمان بسته‌بندی و انتقال به بازار و در اختیار قرار گرفتن محصول توسط مصرف‌کننده عنوان کرد: روش‌های مناسب، بهینه و مدرن تولیدات محصولات سبزی و صیفی که بهره‌وری بالایی با استفاده از حداقل میزان آب دارند، خیلی اهمیت دارد. با توجه به اینکه اخیراً کشور دچار نبود و کمبود آب است و محصولات کشاورزی و ازجمله سبزی و صیفی می‌تواند با مدیریت درست مصرف آب آبیاری را کاهش دهد.

حاجیان‌فر انجام فعالیت‌های ترویجی در انتقال یافته‌های تحقیقاتی به کشاورزان را از دیگر موضوع‌های نشست کارگروه تحقیقات تخصصی سبزی و صیفی دانست و ادامه داد: خوشبختانه در این نشست نماینده اداره هماهنگی ترویج نیز حضور داشت و قرار شد که یکسری فعالیت‌های تحقیقاتی که بتواند به عرصه کشاورزی انتقال یابد با همکاری مروجان بتوانیم آن‌ها را به منصه ظهور برسانیم و نمایش دهیم. این کار می‌تواند بر انتقال یافته‌های تحقیقاتی به کشاورزان کمک کند.

به گفته وی، مدیریت‌ تولید محصولات سبزی و صیفی که می‌تواند نقش مهمی در بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری تولید داشته باشد، از دیگر موضوع هایی بود که در نشست کارگروه تحقیقات تخصصی سبزی و صیفی مورد بررسی قرار گرفت.


ا ستفاده از روش‌های نوین در تولید محصولات سبزی و صیفی

معاون پژوهشی پژوهشکده سبزی و صیفی با اشاره به استفاده از روش‌های مناسب تولید محصولات سبزی و صیفی بیان کرد: روش‌های مختلفی مطرح است که می‌تواند هم درباره تولید از جنبه مصرف مناسب آب مطرح باشد؛ یعنی سیستم‌های مناسب آبیاری داشته باشیم و هم اینکه سیستم‌های مختلف تولید را داشته باشیم که بهره‌وری را در واحد سطح بالا ببرد. استفاده از روش آبیاری قطره‌ای و نیز مه‌پاش‌ها برای تأمین رطوبت می‌تواند مطرح باشد. همچنین می‌توان تولید را به سمت استفاده از سیستم‌های نوین سوق داد؛ مثلاً از تولیدات گلخانه‌ای معمولی و اسکلت‌های چوبی به سمت اسکلت‌های فلزی، تهویه مناسب و سیستم‌های مجهز به سیستم‌های خنک‌کننده و گرمایشی مناسب که بتواند با کمترین میزان انرژی بالاترین بازده را برای تولیدکننده و بهره‌بردار به همراه داشته باشد، رفت.


شیوه‌های کاهش ضایعات محصولات سبزی و صیفی

حاجیان‌فر با اشاره به شیوه‌های کاهش ضایعات محصولات سبزی و صیفی اظهار کرد: همان‌طور که قبلاً اشاره شد از زمان ابتدای تولید در مزرعه با تنظیم به‌موقع تاریخ کاشت و تا زمان برداشت محصول طوری باید تنظیم شود که دچار مشکلات صدمه دیدن و ضایعات محصول در زمین در زمان برداشت نشویم. تا زمانی که محصول در سطح مزرعه یا گلخانه برداشت می‌شود، طوری فرآوری و به بازار برسد که کمترین میزان ضایعات را هم به‌صورت محیطی و هم به‌صورت زنده در این محصول داشته باشد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

وی بسته‌بندی مناسب محصولات سبزی و صیفی را از دیگر شیوه‌های کاهش ضایعات این محصولات اعلام کرد و یادآور شد: باید تدابیری اندیشید تا بتوان وقتی محصول به بازار می‌رسد، ماندگاری آن در بازار بالا رود. این ماندگاری با آن ماندگاری که بر اثر افزودن مواد شیمیایی صورت می گیرد، متفاوت است. بحث شرایط مطرح است که باید شرایط را به‌نوعی تنظیم و نوعی در محصول مدیریت کرد که میزان ضایعات محصول به حداقل برسد. این موضوع در حال حاضر بحث جدیدی در جهان به‌شمار می‌رود و روی آن مشغول کار هستند که ماندگاری سبزی را که بیشتر قابلیت فسادپذیری دارد، به حداقل رساند.


درصد ضایعات محصولات سبزی و صیفی

حاجیان‌فر با بیان اینکه میزان دقیق درصد ضایعات محصولات سبزی و صیفی وجود ندارد، در عین حال تأکید کرد: به‌نظر می‌رسد ضایعات در کل محصولات سبزی و صیفی سالانه رقمی حدود 20 درصد باشد که بیشتر پس از برداشت محصول صورت می‌گیرد؛ بنابراین باید خیلی سعی شود در حوزه سبزی و صیفی این رقم ضایعات را از زمان تولید تا زمان راهیابی محصول به بازار با استفاده از شیوه‌های مناسب و با مدیریت قوی و مناسب کاهش داد.


نقش فعالیت‌های ترویجی در افزایش تولید و کاهش ضایعات سبزی و صیفی

معاون پژوهشی پژوهشکده سبزی و صیفی مؤسسه تحقیقات علوم باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نقش فعالیت‌های ترویجی در افزایش تولید و کاهش ضایعات سبزی و صیفی را مهم دانست و ادامه داد: درباره فعالیت‌های ترویجی راهکارهای مختلفی می‌تواند در انتقال یافته‌های تحقیقاتی به کشاورزان و بهره‌برداران در منطقه و کل کشور مؤثر باشد. اینکه بتوانیم مزرعه الگویی یا گلخانه‌های الگویی با همکاری اداره ترویج داشته باشیم می‌تواند خیلی مؤثر باشد تا در آن مزارع یا گلخانه‌های الگویی بتوانیم سیستم‌های مناسب و مدیریت‌های صحیح محصولات سبزی و صیفی نمایش دهیم.

وی اضافه کرد: مورد دیگر اینکه در صدد هستیم با همکاری اداره ترویج و حمایت شورای تحقیقات کشاورزی سازمان تات یکسری پروژه‌هایی که تنها جنبه کاربردی داشته باشند، می‌تواند به مورد اجرا درآید و دقیقاً مشکلی را از آن منطقه و آن محصول برطرف کند.


آمار و ارقام تولید محصولات سبزی و صیفی در کشور

حاجیان‌فر با بیان اینکه در حال حاضر حدود 25 میلیون تن از تولید محصولات کشاورزی کشور اختصاص به تولید سبزی و صیفی دارد، گفت: تولید محصولات سبزی و صیفی علاوه بر از نظر اقتصادی و از لحاظ تأمین‌کننده نیازهای غذایی مردم کشورمان، می‌تواند ارزش صادرات بالایی نیز داشته باشد. البته طی سال‌های اخیر شاهد صادرات محصولات سبزی و صیفی به کشورهای همسایه بودیم؛ اما جای کار زیادی در این زمینه وجود دارد و کشور ما پتانسیل و ظرفیت خیلی خوبی در زمینه تولید محصول باکیفیت دارد و می‌تواند رونق بیشتری نیز داشته باشد.


دستاوردهای پژوهشکده سبزی و صیفی

وی با اشاره به فعالیت‌های این پژوهشکده طی سالیان اخیر افزود: تمرکز پژوهشکده بیشتر روی تولید و معرفی ارقام و توده‌های داخلی کشور بوده است، حاصل آن تاکنون معرفی 10 رقم از انواع مختلف سبزی‌های برگی، کاهو، اسفناج، سبزی‌های ریشه‌ای و غده‌ای بوده و همینطور سبزی‌های مربوط به خانواده کدویان مثل خربزه، طالبی و... بوده است که نشان از موفقیت محققان پژوهشکده دارد که توانستند به این ارقام بسیار مطلوب و باکیفت و عملکرد بالا دست یابند.

حاجیان‌فر در پایان تأکید کرد: از طرف دیگر محققان پژوهشکده روش‌های به‌زراعی و به‌باغی خوبی در حوزه‌های مختلف محصولات سبزی و صیفی به کار برده‌اند و توانسته اند روش‌های نوین را در مدیریت‌ تولید و مدیریت محصولی معرفی کنند تا تنش‌های محیطی و غیرزنده و زنده در شرایط داخلی کنترل شوند. علاوه بر این‌ها، پژوهشکده موفقیت‌هایی در زمینه سیستم‌های تولید مانند سیستم‌های تولید محصولات سبزی در محیط‌‌ها و بسترهای بدون خاک نیز داشته است. امیدواریم در سال‌های آینده موفقیت‌های زیادی داشته باشیم./

A-960620-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید