Iranian Agriculture News Agency

افزایش 5برابری مروجین کشاورزی/راه اندازی پارک علم و فناوری کشاورزی در البرز




رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت کشاورزی گفت که در ابتدای دولت یازدهم به ازای هر 3 هزار و 130 نفر یک مروج کشاورزی وجود داشت که این امر اکنون به ازای هر 630 نفر یک مروج رسیده است.

به گزارش ایرنا، اسکندر زند عصر یکشنبه در نشستی تخصصی با حضور استاندار البرز و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی استان با اشاره به اینکه البرر دارای ظرفیت های بالایی در حوزه کشاورزی است، افزود: پیشنهاد می شود که پارک تخصصی علم و فناوری کشاورزی در این استان راه اندازی شود که البته اقدامات اولیه این امر صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه از 19 موسسه تحقیقاتی کشور در بخش کشاورزی و علوم دامی 10 موسسه در البرز مستقر است، اظهار داشت: استان البرز به عنوان قطب علم و فناوری کشور مطرح است بنابراین انتظار می رود برنامه ویژه ای تدوین شده و اقدامات کشاورزی استان با پیوست قوی علم و فناوری دنبال شود.
زند با اشاره به اینکه 95 درصد ذخایر ژنتیکی کشور در اختیار این سازمان است که بیش از 4 میلیون و 900 نمونه غیر زنده را در خود جای داده، افزود: 8 هزار فرمولاسیون کود در کشور وجود داشت که با بررسی های صورت گرفته هزار و 400 کود غیرمجاز شناخته شده و اکنون هیچ فرمول غیرمجازی در این خصوص وجود ندارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در موسسه اصلاح بذر و نهال کرج 800 رقم گیاهی و باغی وجود دارد که 50 نمونه از آنها به شرکت های دانش بنیان سپرده شده است.
وی ادامه داد: اکنون این سازمان در 6 حوزه پژوهش و فناوری، تولید، ثبت، گواهی و نظارت، آموزش، ترویج و مدیریت ذخایر ژنتیکی کشور فعالیت دارد.
زند با اشاره به اینکه بانک اطلاعاتی مصرف آب کشاورزی کشور در البرز موجود است، گفت: گسترش تمامی سیستم های جدید آبیاری در کشور تنها با تایید و نظارت البرز صورت می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود موسسات حیاتی و مهم کشاورزی کشور در استان البرز، انتظار می رود که مصوبه ای در استان برای حفاظت از این عرصه های مهم وجود داشته باشد چراکه در این خصوص نگرانی های بسیاری وجود دارد.
وی افزود: این استان در بخش بذر و نهال دارای ظرفیت های منحصر به فردی است از این رو مناسب است که کشاورزان در زمینه تولید بذر و نهال اهتمام ویژه ای داشته و این استان تبدیل به بازار و نمایشگاه دائمی در کشور در این بخش باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید