Iranian Agriculture News Agency

گفت‌وگوی رهبران سیاسی، تجاری و جامعه مدنی آفریقا درباره چالش‌های زنان در بخش کشاورزی/ بانک توسعه آفریقا: فعالیت‌های زنان در بخش کشاورزی باید تسهیل شود

پیشرفت‌های فناورانه و نوآوری‌های امروزی در بخش کشاورزی، باید در تمام جنبه‌های زندگی زنان لمس شود تا تاثیرات مطلوبی بر جوامع آفریقایی بگذارد.

گفت‌وگوی رهبران سیاسی، تجاری و جامعه مدنی آفریقا درباره چالش‌های زنان در بخش کشاورزی/ بانک توسعه آفریقا: فعالیت‌های زنان در بخش کشاورزی باید تسهیل شود

پیشرفت‌های فنا ورانه و نوآوری‌های امروزی در بخش کشاورزی، باید در تمام جنبه‌های زندگی زنان لمس شود تا تاثیرات مطلوبی بر جوامع آفریقایی بگذارد.

به گزارش ایانا از سایت " traders 4- " روز سه شنبه گذشته، در هفتمین اجلاس سران انقلاب سبز آفریقا، در شهر آبیدجان کشور ساحل عاج، درباره این موضوع گفت وگو شد.

در جلسه ای با عنوان "زنان در کشاورزی"، رهبران سیاسی، تجاری و جامعه مدنی درباره چالش های زنان در بخش کشاورزی و نحوه غلبه بر آن ها و همچین کمک به زنان جوان برای حضور در این بخش گفتگو کردند.

فاطیماتا دیا سو (Fatimata Dia Sow) ، کمیساریای امور اجتماعی و جنسیت در کمیسیون مشترک اقتصادی کشورهای غرب آفریقا 1 (ECOWAS) گفت که دسترسی زنان آفریقایی به زمین بر اثر برخی قوانین ملی و فرهنگی در حال نابودی و مانعی بر توانایی های آنها در ایجاد و تحقق نوآوری های تحول کشاورزی است.

وی گفت:"تحول کشاورزی در این قاره همچنان با شیوه های عقب مانده ای مواجه است که مانع از مالکیت زمین و حق تصمیم گیری برای زنان می شود."

این مسئله باید به منظور رفع نیازهای غذایی فوری در آفریقا تغییر کند. زنان، نیازمند دسترسی به ابزارهای بهره وری و مالکیت زمین اند. دولت و جوامع مدنی نقش مهمی در انجام این رویدادها دارند.

طبق گفته تاکو اندیایه (Tako Ndiaye) ، مأمور ارشد جنسیت سازمان فائو در اداره منطقه ای آفریقا، از سوی دیگر، اکثر زنان روستایی آفریقایی در کشاورزی سنتی گرفتار شده اند و در عین حال مسئولیت تغذیه و مراقبت از خانواده هایشان را برعهده دارند.

زنان آفریقایی 52 درصد از کل جمعیت بخش کشاورزی را تشکیل می دهند و در این بخش مسئولیت دارند. اندیایه گفت:"آنها 40 میلیارد ساعت به دنبال آب می روند و بیش از نیمی از کارهای کشاورزی در کشورهای جنوب صحرای آفریقا را انجام می دهند."

این امر نشان می دهد که اگر زنان فراتر از سطح ملی کمک شوند، بخش کشاورزی قاره آفریقا را متعالی می کنند و مشارکت بسیار مؤثری در اقتصاد کشورهایشان دارند.

طبق اعلام بانک توسعه آفریقا 2 ( AfDB) ، زنان سراسر این قاره نیازمند دسترسی به اعتبارات و خدمات مالی اند، زیرا کشاورزان زن آفریقایی محدودیت های بیشتری نسبت به همتایان مرد شان دارند.

در جلسه گذشته، ونسا مونگار (Vanessa Moungar) ، مدیر امور جنسیت، زنان و جامعه مدنی در بانک توسعه آفریقا، ذکر کرد که ما نیازمند توانمندسازی زنان در بخش کشاورزی و غلبه بر فقدان کلی مهارت های مدیریتی لازم و ظرفیت های جذب شده موردنیاز برای بکارگیری منابع مالی و تولیدی مناسب هستیم.

مونگار گفت: "در حال حاضر، افزایش استفاده از فنّاوری و کود توسط زنان یکی از اولویت های حیاتی برای محدود کردن شکاف جنسیتی در بهره وری کشاورزی، به ویژه در کشورهای جنوب صحرای آفریقاست.

بانک توسعه به گسترش مهارت های فنّی و کارآفرینی زنان متعهد است که راه طولانی برای اطمینان از امنیت غذایی این قاره، به ویژه در زمینه تجارت پویای کشاورزی و اثرات غیرقابل پیش بینی و طولانی مدت تغییرات اقلیمی خواهد داشت.

طبق اعلام فائو (FAO) ، زنان 60 تا 80 درصد از مواد غذایی قاره آفریقا را تولید می کنند.

بانک توسعه آفریقا، در طول سال ها، برنامه های ویژه ای برای کمک به زنان در زمینه کشاورزی طراحی و اجرا کرده است.

برای مثال، در ماه آوریل امسال، صندوق بین المللی توسعه کشاورزی 3 (IFAD) ، به دنبال حمایت از کمک های مالی بانک توسعه آفریقا برای اجرای برنامه رشد روستایی در شمال غنا به ارزش 92.79 میلیون دلار آمریکا بود.

این برنامه به منظور تقویت زنان و ترویج عادلانه و پایدار کاهش فقر و ناامنی غذایی در میان خانوارهای روستایی در شمال غنا طراحی شده است.

پانوشت:

1. Economic Community of West African States

2. African Development Bank

3. African Development Bank

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید