Iranian Agriculture News Agency

تجربه‌ها (1): کشاورز نمونه کشور از طریق ایانا و خطاب به کشاورزان پیشنهاد کرد:

تکنیک‌های خاک‌ورزی حفاظتی، تاکتیک مؤثر مقابله با علف‌های هرز/ صندوق بیمه محصولات کشاورزی حق مطلب را ادا نمی‌کند

پرداخت خسارت بیمه محصولات کشاورزی به کشاورزان با وجود تأیید کارشناس بیمه مبنی بر پرداخت خسارت 100 درصدی، بسیار ناچیز صورت می‌گیرد و حق مطلب را درباره هزینه‌های کشاورزی ادا نمی‌کند.

تکنیک‌های خاک‌ورزی حفاظتی، تاکتیک مؤثر مقابله با علف‌های هرز/ صندوق بیمه محصولات کشاورزی حق مطلب را ادا نمی‌کند

پرداخت خسارت بیمه محصولات کشاورزی به کشاورزان با وجود تأیید کارشناس بیمه مبنی برخسارت 100 درصدی، بسیار ناچیز است.

کشاورز نمونه کشور در تولید گندم به روش دیم (در مناطق با بارندگی کمتر از 400 میلی‌متر) امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: با تکنیک خاک ورزی حفاظتی علف‌های هرز مزرعه گندم دیم را از بین بردیم که باعث کاهش تعداد دفعات سم‌پاشی و هزینه تولید و وجین کردن شد.

صادق عبادی‌پورتکانلو با اشاره به اینکه استفاده از خاک‌‌ورز حفاظتی قلمی در اواخر مهرماه منجر به حفظ رطوبت زمین در زمستان و ازبین رفتن بذور علف‌های هرز می‌شود، افزود: با دو مرتبه استفاده از خاک‌ورز حفاظتی پنجه‌ای در اواخر بهار، علف‌های هرز مزرعه نابود شد.

وی بیان کرد: استفاده از ماشین‌آلات برداشت فرسوده نظیر کمباین‌های قدیمی باعث ریزش 40 درصدی گندم شده و ضایعات این محصول را افزایش می‌دهد.

عبادی‌پورتکانلو کوددهی به‌موقع و استفاده ازکمباین نو برای برداشت گندم را از دلایل موفقیت در تولید گندم دیم دانست و ادامه داد: انتخاب ارقام گندم اصلاح‌شده "سرداری و هما" در افزایش عملکرد تولید این محصول تأثیر زیادی دارد، اما سال گذشته بارندگی کم و سرمازدگی باعث نابودی محصولات بسیاری از کشاورزان شد، به‌طوری‌که متوسط عملکرد گندم دیم طی سال 94 از چهار تن و 500 کیلوگرم در هر هکتار، به سه تن و 800 کیلوگرم در سال 95 رسید و بسیاری از کشاورزان به‌دلیل رشد نامناسب گندم، محصول خود را با شخم برگردان به زمین بازگرداندند.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

این کشاورز مقیم آذربایجان شرقی، افزایش قیمت خرید تضمینی را دوران طلایی کشت گندم در این دولت دانست و خواستار افزایش قیمت خرید تضمینی متناسب با رشد تورم شد.

وی با گلایه‌مندی از شیوه و مقدار پرداخت خسارت بیمه محصولات کشاورزی عنوان کرد: در حالی که هزینه کشت هر هکتار گندم دیم حدود 800 هزار تومان است، با وجود تأیید کارشناس بیمه مبنی برخسارت 100 درصدی به‌دلیل خشکسالی وسرمازدگی، در نهایت پرداخت خسارت به کشاورزان در هر هکتار حدود 200 هزار تومان است!

عبادی‌پورتکانلو با اشاره به اینکه نبود بیمه بازنشستگی برای کشاورزان از مشکلات دیگر فعالیت در این بخش است، یادآور شد: نداشتن امنیت کاری و بیمه عمر از دلایل مهاجرت روستاییان و کشاورزان به شهرهاست و نسل جوان تمایلی به کشاورزی ندارد.

وی در پایان بالا بودن نرخ سودبانکی را ازدیگر مشکلات این قشر دانست و اظهار کرد: کشاورزان به‌دلیل کمبود نقدینگی مجبور به دریافت تسهیلات با نرخ سود بالا هستند که تا 27 درصد از متقاضیان اخذ می‌شود؛ بنابراین از مسئولان تقاضا داریم با کاهش نرخ سود بانکی از کشاورزان حمایت کنند./

H-960619-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید