Iranian Agriculture News Agency

اتخاذ سیاست برای افزایش صادرات کشاورزی هند

تقویت صادرات محصولات کشاورزی راهکاری برای افزایش درآمد کشاورزان

دولت هند قصد دارد سیاستی را برای تقویت صادرات محصولات کشاورزی به کار گیرد تا بهترین قیمت‌ها برای کشاورزان رقم بخورد، به‌طوری‌که بتوانند تا سال 2022 درآمد خود را دو برابر کنند.

تقویت صادرات محصولات کشاورزی راهکاری برای افزایش درآمد کشاورزان

دولت هند قصد دارد سیاستی را برای تقویت صادرات محصولات کشاورزی به کار گیرد تا بهترین قیمت ها برای کشاورزان رقم بخورد به طوری که بتوانند تا سال 2022 درآمد خود را دو برابر کنند.

به گزارش ایانا از سایت "تلگراف ایندیا"، وزیر بازرگانی، سورش پرابهو، در دهمین نشست رهبری کشاورزی اظهار کرد: "اگر کشاورزان چیزی تولید می کنند، باید به بازار جهانی هم دسترسی داشته باشند و در عین حال به قیمت های بهتری دست یابند، درهمین راستا به زودی قرار است یک چارچوب سیاست مناسب ایجاد کنیم."

وزیر افزود: "با از بین بردن همه شیوه های محدود کننده تجارت، باید حق دسترسی به بازارهای جهانی برای تولید محصولات کشاورزی را ایجاد کنیم".

به گفته کارشناسان، تا سال 2022 بخش کشاورزی کشور می تواند درآمد کشاورزی را دوبرابر کند و میزان صادرات را از مقدار کنونی 34 میلیارد دلار به 100 میلیارد دلار افزایش دهد.

صادرات کشاورزی از 43.23 میلیارد دلار در سال 2013-2014 به 33.87 میلیارد دلار در سال 2016 -17، کاهش یافته است چراکه قیمت پایین کالاها در بازار بین المللی باعث شده تا محصولات محلی در بازار صادرات غیر رقابتی شوند.

این در حالی است که BJP ( حزبی سیاسی ملی‌گرا در هند)، دوبرابرشدن درآمد کشاورزان را تا سال 2022 هدف قرار داده است و برای رسیدن به این هدف، برنامه ریزی برای تشویق به تنوع محصول، تمرکز بر روی بخش های ماهیگیری و جنگلداری، فراوری مواد غذایی و بازارهای جهانی را مد نظر دارد.

براساس اطلاعات منتشر شده توسط اداره توسعه صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی فرآوری، در دوره 2016-17، صادرات محصولات کشاورزی مانند غلات، میوه و سبزیجات، غذاهای فرآوری و محصولات حیوانی تقریبا 16.27 میلیارد دلار بود.

پرابهو اطمینان داد، وزارتخانه وی در زمینه توسعه زنجیره های عرضه جهانی برای این بخش کار خواهد کرد.

این مقام مسئول گفت: "وزارت بازرگانی اطمینان می دهد که به این هدف دست خواهیم یافت به طوری که بخش کشاورزی هند قادر به تغذیه صدها نفر دیگر هم خواهد شد."

وزیر بازرگانی، افزود: « ما اطمینان می دهیم که زنجیره تامین جهانی توسعه یابد و قیمت ها بهبود یابند."

درحالی که این وزارتخانه همچنین قصد دارد تا پارک های کشاورزی را در کشور توسعه دهد.

وی گفت: "اگر خوشه های صنعتی (1) وجود دارند پس چرا به خوشه های مختلف برای کشاورزی فکر نکنیم."

پرابهو با اشاره به برگزاری کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی ( WTO ) ، در ماه دسامبر در آرژانتین گفت: "دستور کار ما بسیار تهاجمی خواهد بود. این یک دور توسعه است ... ما در نظر داریم تا اطمینان حاصل کنیم که کشاورزان هندی از طریق به دست آوردن قیمت بهتر در بازارهای جهانی به درآمد بیشتری می رسند، این امر بسیار مهم است و این بخشی از استراتژی برای افزایش درآمد کشاورزان در هند خواهد بود."

وی با یادآوری چالش های پیش روی بخش کشاورزی، افزود: "ما برای تغذیه افراد با چالش مواجه هستیم، با وجود جمعیت رو به رشد، محدودیت منابع طبیعی (زمین و آب) وجود دارد."

وزیر بازرگانی گفت: "همچنین چالش تغییرات آب و هوا است که تأثیر منفی بر کشاورزی خواهد گذاشت ... و در نتیجه چگونگی تغذیه جمعیت، مساله می شود، تغییر عادت های تغذیه ای نیز به یک چالش بزرگ تبدیل شده و باید به این موارد رسیدگی کنیم ، در عین حال باید از فناوری بهره بگیریم و باید به گونه ای دیگر بیندیشیم."

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- clusters for industry : خوشه های صنعتی، به مجموعه ای از واحدهای کسب و کار گفته می شود که در یک منطقه جغرافیایی و یک گرایش صنعتی متمرکز شده و با همکاری و تکمیل فعالیت های یکدیگر به تولید و عرضه تعدادی کالا و خدمات می پردازند و از چالش‌ها و فرصت های مشترک برخوردار و از طریق روابط متراکم شبکه ای قادر به هم افزایی قابلیت های مجموعه هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید