Iranian Agriculture News Agency

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در پنجمین گردهمایی سراسری کشت‌های پاییزه سال زراعی 97 - 96 خبر داد:

فاصله چندقدمی رسیدن به خودکفایی چغندرقند با مدیریت آب/ کلزا نسخه نجات پایداری کشاورزی در اراضی آبی/ نسخه دیم آماده شد

تولید شکر در سال گذشته با 104 هزار هکتار سطح زیر کشت چغندرقند و سطح زیر کشت ثابت نیشکر باعث ثبت رکورد تاریخی شد و در سال جاری برای دستیابی به خودکفایی چغندرقند با مدیریت آب فاصله چند قدمی داریم.

فاصله چندقدمی رسیدن به خودکفایی چغندرقند با مدیریت آب/ کلزا نسخه نجات پایداری کشاورزی در اراضی آبی/ نسخه دیم آماده شد

تولید شکر در سال گذشته با 104 هزار هکتار سطح زیر کشت چغندرقند و سطح زیر کشت ثابت نیشکر باعث ثبت رکورد تاریخی شد و در سال جاری برای دستیابی به خودکفایی چغندرقند با مدیریت آب فاصله چند قدمی داریم.

به گزارش خبرنگار ایانا، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی امروز در پنجمین گردهمایی سراسری کشت‌های پاییزه سال زراعی 97 - 96 با اعلام این خبر گفت: تولید شکر در سال جاری 100 هزار تن افزایش می‌یابد و بهره‌وری تولید این محصول در هکتار از 3.5 تن در سال برنامه سوم به بیش از 7.5 تن رسیده است.

عباس کشاورز با اشاره به اینکه برخی استان‌ها نظیر خوزستان در تولید شکر دلاورانه عمل کرده‌اند، بیان کرد: امسال عملکرد چغندرقند در خوزستان بیش از 73 تن در هکتار و عملکرد شکر به 9.8 تن در هکتار رسیده است.

وی با بیان اینکه قیمت شکر هر سال تعیین و در فروردین‌ماه توسط دولت اعلام می‌شود، افزود: قیمت شکر باید شفاف و با اصلاحات قیمتی اعلام شود، همچنین هزینه حمل در قیمت تضمینی شکر گنجانده نشده و با تدابیر کارخانه‌ها حل و فصل شود.

کشاورز عنوان کرد: تعرفه معیار 16 درصدی شکر در کشت پاییزه مناطق گرم باید اصلاح شود.


کلزا نسخه نجات پایداری کشاورزی در اراضی آبی

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت با اشاره به اینکه عملکرد کلزا در مزارع کشور و در استان‌های مختلفی مثل فارس و خوزستان به بیش از هشت تن در هکتار رسیده است، ادامه داد: در شوره‌زارهای استان تهران محصول کلزا بیش از سه تن عملکرد داشته و رکورد بالای 9 تن در کرمانشاه کسب شد.

وی با اشاره به اینکه عملکرد محصول گندم در کشور مصر هفت تن در هکتار و در اروپا 9 تن در هکتار است، تأکید کرد: شاید تاکنون به این عملکرد نرسیده باشیم، اما در عملکرد کلزای آبی تا سه سال آینده می‌توانیم به رکورد پنج تن در هکتار برسیم، این در حالی است که عملکرد کلزا در کشور آلمان چهار تن و 600 کیلوگرم و فرانسه سه تن و 900 کیلوگرم بوده است.

کشاورز کشت کلزا در مزارع نیشکر را باعث کاهش 14 درصدی مصرف آب برای زراعت بعدی (نیشکر) دانست و یادآور شد: کشت کلزا قبل از نیشکر باعث افزایش 22 درصدی تولید این محصول و نصف شدن هزینه کشت آن خواهد شد.

وی اضافه کرد: کشت کلزا طی سال‌های قبل توسعه یافته بود که ناگهان رها شد، اما تا دو سال آینده باید ظرفیت تولید این محصول به بیش از 30 درصد افزایش یابد که در این صورت پایداری تولید این محصول محقق خواهد شد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه طی چهار سال اخیر بدون افزایش سطح زیر کشت، بهره‌وری آب 25 درصد افزایش یافته است، خاطرنشان ساخت: سال زراعی گذشته ناهنجارترین سال کشاورزی بود، چرا که با وجود بارندگی ماه‌های آذر و بهمن، سرمازدگی خسارت جبران‌ناپذیری را به بخش کشاورزی وارد کرد.

کشاورز اظهار کرد: با این وجود خوزستان با 56 درصد بارندگی سال قبل، تولیدات مناسبی داشته است، همچنین تولید محصولات کشاورزی در استان‌های گلستان، کردستان، کرمانشاه، تهران و بسیاری از نقاط کشور نشان می‌دهد که با انجام کار دقیق در این عرصه جای نگرانی نیست.

وی با بیان اینکه تقویت ناوگان مکانیزاسیون یکی از دیگر برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: توسعه مکانیزاسیون در افزایش عملکرد و پایداری تولید مؤثر است و در زمینه جذب مکانیزاسیون طی سال 95 اقدامات بسیار مناسبی انجام شد، اما این اقدامات در سال جاری رضایتمند نیست، به‌طوری که در واگذاری تراکتورهای متوسط و نیمه‌سنگین و همچنین کمباین برنج در سال 95 اقدامات خوبی انجام شده، اما مکانیزاسیون در عرصه باغبانی در حد صفر است.

کشاورز با اشاره به عملکرد 220 درصدی کشت مستقیم، بیان کرد: این میزان عملکرد نسبت به سطوح اراضی کشاورزی قابل قبول نبوده و یکی از نیازهای جدی بخش کشاورزی، هوشمندسازی و افزایش خاک‌ورزی است.

وی با بیان اینکه کشت مستقیم، کلید گنج مخصوص دیم است، افزود: برای بهینه‌سازی مصرف آب باید غیر از محصولات گندم، جو و سیب‌زمینی، محصول بوته‌ای کشت شود، همچنین کشاورزی حفاظتی راهکاری برای کاهش هزینه‌ها و مقابله با کم‌آبی و نخستین حکم برنامه ششم توسعه است.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: طبق گزارش رسیده از دانشگاه تهران، کشاورزی حفاظتی سالانه یک‌دهم درصد به مادی آلی خاک اضافه می‌کند. این در حالی است که با مصرف 50 تن کود آلی در هکتار نمی‌توان به این مهم دست یافت.

کشاورز ادامه داد: بین 30 تا 50 درصد افزایش تولید محصولات کشاورزی، مدیون ژنتیک بوده و در بیشتر کشورهای جهان روی ژنتیک تمرکز شده است. همچنین طی چهار سال گذشته مشکل پایه‌های بذری حل شد و بذر گواهی‌شده مادری در گندم آبی از 57 درصد به 100 درصد رسید و از نظر کمی، تأمین بذر از 175 هزار تن به 300 هزار تن در سال گذشته رسید.

وی تأکید کرد: تولید بذر باید به بخش خصوصی واگذار شود، همان‌طور که بذر پرورشی 3 واگذار شد و امیدواریم بذر 2 هم به بخش خصوصی واگذار شود، انتظار از این بذرها تولید شش تن در هکتار بوده که خوشبختانه کشاورزان به عملکرد هشت تن دست یافتند.

کشاورز با اشاره به اینکه هفت‌هزار و 800 برند کودی تقاضای ثبت محصول خود را داشتند، یادآور شد: تاکنون پنج‌هزار و 800 برند ثبت شده و تولید داخلی کود سهم 80 درصدی را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه طرح دیم طی قراردادی با ایکاردا در استان‌های لرستان، کردستان و کرمانشاه اجرایی شده است، اضافه کرد: تولید محصولات کشاورزی دیم باید از گندم و کمی نخود خارج شود و به سمت گندم، حبوبات، دانه‌های روغنی و علوفه تغییر یابد. همچنین نسخه کشت دیم آماده شده که سایر استان‌ها باید از این پایلوت‌ها استفاده کنند./

H-960614-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید