Iranian Agriculture News Agency

خلاصه‌ای از گزارش عملکرد مکانیزاسیون در دولت یازدهم:

افزایش ضریب مکانیزاسیون و موجودی ماشین‌آلات کشاورزی

با توجه به برنامه 12 ساله وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش ضریب مکانیزاسیون در دولت یازدهم، این ضریب شیب صعودی داشته است.

افزایش ضریب مکانیزاسیون و موجودی ماشین‌آلات کشاورزی

با توجه به برنامه 12 ساله وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش ضریب مکانیزاسیون در دولت یازدهم، این ضریب شیب صعودی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایانا، استفاده از ماشین‌آلات و ادوات مختلف کشاورزی یکی از راهکارهایی است که می‌توان بهره‌وری و عملکرد در واحد سطح را ارتقا دهد. دستاوردهای حاصل از برنامه‌ریزی و اجرای طرح جامع 12 ساله توسعه کمی و کیفی مکانیزاسیون کشاورزی در تمام حوزه‌ها قابل توجه است.

در شروع دولت یازدهم (سال 92) ضریب مکانیزاسیون 1.26 اسب بخار در هکتار بود که این عدد در سال 95 با 0.28 افزایش به 1.54 اسب بخار در هکتار رسید. این در حالی است که عدد مذکور در سال 85 به میزان 0.82 اسب بخار در هکتار برآورد می‌شود. به عبارتی طی 10 سال ضریب مکانیزاسیون کشاورزی 0.72 اسب بخار ارتقاء یافته است.

درصد موجودی انواع ماشین‌آلات نیز در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن سیر صعودی داشته است، به‌طوری که موجودی انواع تراکتور نیمه‌سنگین زراعی 91 درصد و انواع کمباین سنگین زراعی 26 درصد رشد را نشان می‌دهد. هرچند موجودی انواع کمباین متوسط و نیمه‌سنگین زراعی 14 درصد، تراکتور سنگین زراعی 25 درصد و تراکتور متوسط زراعی 15 درصد افزایش داشته است.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

در عین حال، نگاه ویژه به کشاورزی حفاظتی و تأمین گسترده انواع ماشین‌های خاک‌ورزی و کشت مستقیم با توجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای پایداری تولید در دستور کار مرکز توسعه مکانیزاسیون قرار داشته و رشد موجودی در دولت یازدهم برای انواع ماشین‌های خاک‌ورزی حفاظتی 229 درصد و در کشت مستقیم 188 درصد برآورد می‌شود.

با هدف افزایش درجه مکانیزاسیون در مرحله کاشت برای کاهش بذر مصرفی و افزایش عملکرد، رشد 33 درصدی موجودی بذرکارها طی چهار سال به ثبت رسیده است.

علاوه بر آن، توسعه روش‌های مکانیزه سم‌پاشی با هدف کاهش مصرف سموم و پاشش یکنواخت سم از دیگر اولویت‌های مرکز توسعه مکانیزاسیون است که با رشد 35 درصدی موجودی سم‌پاش‌های تراکتوری بوم‌دار و 80 درصد سم‌پاش‌های توربینی زراعی در دولت یازدهم همراه بوده است.

همچنین توسعه انواع لولرها جهت تسطیح نسبی خاک در جهت مدیریت مصرف آب با رشد 17 درصدی موجودی این ادوات روبه‌رو شده که در کاهش مصرف آب تأثیر چشمگیر داشته است./

V-960614-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید