Iranian Agriculture News Agency

دیدگاه ها و ماموریت سازمان غیر دولتی "زنان در پروژه مزارع" در آفریقای جنوبی

جنبش زنان مزرعه/ این سازمان دنبال پرورش دنبال رفتار باوقار جامعه با زنان است/ جنبش دنبال روستایی جایگزین با نقش فعال زنان در خانواده، جامعه، و ساختارهای دولتی و اقتصادی است

زنان در پروژه مزارعه، نام سازمان غیردولتی ثبت شده در آفریقای جنوبی است که درباره حضور زنان در کشاورزی تجاری و عمدتاً در استان کیپ غربی -با بالاترین تعداد کارگران مزارع در آفریقای جنوبی- فعالیت می کند.

جنبش زنان مزرعه/ این سازمان دنبال پرورش دنبال رفتار باوقار جامعه با زنان است/ جنبش دنبال روستایی جایگزین با نقش فعال زنان در خانواده، جامعه، و ساختارهای دولتی و اقتصادی است

زنان در پروژه مزارع 1 (WFP) نام سازمان غیردولتی (NGO) ثبت شده در آفریقای جنوبی است که درباره حضور زنان در کشاورزی تجاری و عمدتاً در استان کیپ غربی (Western Cape) -با بالاترین تعداد کارگران مزارع در آفریقای جنوبی- فعالیت می کند.

به گزارش ایانا از سایت "دبلیو اف پی"، این پروژه از سال 1992 و با برنامه ابتکاری وکلای حقوق بشر 2 (LHR) آغاز شد و هدف آن رفع نیازهای تخصص زنانی بود که در مزارع زندگی و کار می کردند (زنان مزرعه). در سال 1996، دبلیو اف پی، به عنوان سازمان غیر دولتی مستقلی به ثبت رسید.

از لحاظ پیشینه تاریخی، دبلیو اف پی به شکل شبکه ای از گروه های حقوق زنان 3 (VRG) در مزارع فعالیت می کند. به هر حال، تا اواخر دهه 1990، آگاهی رو به رشدی درباره آسیب پذیری کمک های مالی سازمان های غیردولتی وجود داشت که آنان را مجبور می کرد با پرسش انتقادی "اگر در آینده درهای سازمان های خود را ببندیم چه خواهد شد؟" مواجه شوند. این فرآیند منجر به شکل گیری رؤیای جنبش زنان مزرعه مبتنی بر عضو در سال 2002 شد.

با اعتقاد بر این که سازمان های قوی زنان، به رهبری زنان، نیازمند تغییرات حیاتی در این بخش اند؛ دبلیو اف پی، گزینه های ایجاد سازمانی مبتنی بر عضو را از طریق شبکه ای از گروه های حقوق زنان در مزارع بررسی کرد. در کارگاه آموزشی که با حضور تمامی نمایندگان گروه های حقوق زنان در ماه ژوئن 2003 برگزار شد، زنان مزرعه تصمیم گرفتند سازمان عضویت زنان به رهبری خودشان را تأسیس کنند. به این ترتیب سیکولا سونکه (Sikhula Sonke) به وجود آمد.

سیکولا سونکه به موقع و در تاریخ 9 اوت 2004 تشکیل شد و همچنین روز مناسبی برای روز ملی زنان آفریقای جنوبی بود. به طور نمادین و در روز 10 دسامبر 2004، برابر با روز جهانی حقوق بشر، اداره ثبت نیروی کار، به موجب قوانین روابط کاری در آفریقای جنوبی، سیکولا سانکه را به عنوان اتحادیه کارگری به ثبت رساند. امروزه، اتحادیه کارگران مزرعه 7 شعبه و بیش از 3هزارو500 عضو در بیش از 120 مزرعه در استان کیپ غربی دارد.

دبلیو اف پی، نقش اصلی در این بخش دارد و همچنان برای خدمات و مشارکت های آنان در حوزه زنان مزرعه و همچنین سایر نقش هایشان تقاضاها بالاست.

ارزیابی های خارجی نشان می دهد که دبلیو اف پی سازمان شناخته شده ای با شهرت بالاست که در میان سازمان های مشابه خود در بخش ان جی او ها و همچنین سایر ذی نفعان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

دیدگاه:

دیدگاه این سازمان آن است که جامعه ای پرورش دهد که در آن با زنانی که در مزارع زندگی و کار می کنند با وقار رفتار شود و مطابق با حقوق تضمین شده در قانون اساسی برای تمامی شهروندان آفریقای جنوبی به آنان احترام گذاشته شود.

آن ها جامعه ای را در نظر دارند که در آن:

· در نهادهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و همچنین جامعه و خانه برای همه زنان برابری، احترام و وقار قائل شوند.

· زنان در تولیدات کشاورزی پایدار نقش پیشرو داشته باشند و از دسترسی به مشاغل کشاورزی تضمین شده، غذا، زمین و مسکن اطمینان یابند؛ در حالی که از محیط زیست طبیعی برای نسل های آینده نیز محافظت می کنند.

· اطمینان از دسترسی به خدمات اساسی مقرون به صرفه، بهداشت و برق و این که زنان روستایی در تضیمن این خدمات فعال باشند.

· زنان به احیای ساختار اجتماعی جوامع کشاورزی و روستایی کمک می کنند و در نتیجه احترام، بردباری و مسئولیت پذیری را در جوامع خود غالب می کنند.

دیدگاه ما چشم انداز روستایی جایگزین در آفریقای جنوبی است که زنان نقش فعالی و اصلی را در خانواده، جامعه، نیروی کار و ساختارهای دولتی و اقتصادی دارند.

مأموریت:

این سازمان تلاش می کند ظرفیت زنانی را که در مزارع زندگی و کار می کنند، برای اعاده حقوق شان و برآوردن نیازهای شان تقویت کند.

آنان می دانند که براساس حقوق اقتصادی-اجتماعی و آموزش جنسیتی؛ دفاع و لابی گری؛ و کارِ موردی، باید از راه اندازی جنبش های اجتماعی زنان کشاورز حمایت کنیم.

دبلیو اف پی برای آنکه زنان بتوانند خودشان را سازمان دهی کنند؛ اعتماد به نفس، مسئولیت پذیری و پایداری سازمان ها را ارتقاء می دهد تا زنان برای خودشان سخنرانی کنند و منابع را در جهت حمایت از نیازها و خواسته های شان بسیج کنند.

آنان بر این باورند که "خود سازمانی"؛ حاشیه سازی، آسیب پذیری و سوء استفاده هایی را که زنان در محیط کار، خانه و جوامع کشاورزی تجربه می کنند بی اثر می کند و نقش رهبری آنان در دسترسی به خدمات و مشاغل امن، زمین و مسکن را تضمین می کند.

پانوشت:

1. Women on Farms Project

2. Lawyers for Human Rights

3. Vroue Regte Groepe : women's rights groups

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید