Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در نخستین کنفرانس بین‌المللی باغبانی مطرح کرد:

افزایش ظرفیت تولید تجاری برای محصولات گلخانه‌ای با تلفیق آب شیرین مناطق ساحلی و آب‌شیرین‌کن‌ها/ محدودیت آب نباید مانع توسعه باغبانی شود/ رتبه نخست ایران در تولید برخی محصولات در جهان

ظرفیت تولید تجاری برای محصولات گلخانه‌ای با تلفیقی از آب شیرین موجود در مناطق ساحلی و استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها جهت عرضه به بازارهای داخلی و خارجی وجود دارد.

افزایش ظرفیت تولید تجاری برای محصولات گلخانه‌ای با تلفیق آب شیرین مناطق ساحلی و آب‌شیرین‌کن‌ها/ محدودیت آب نباید مانع توسعه باغبانی شود/ رتبه نخست ایران در تولید برخی محصولات در جهان

ظرفیت تولید تجاری برای محصولات گلخانه‌ای تجاری با تلفیقی از آب شیرین موجود در مناطق ساحلی و استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها جهت عرضه به بازارهای داخلی و خارجی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایانا، نخستین کنفرانس بین‌المللی و دهمین کنگره ملی علوم باغبانی ایران با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، عبدالمهدی بخشنده، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی، محمدعلی طهماسبی معاون باغبانی این وزارتخانه و جمعی از مسئولان، اساتید، دانشجویان و محققان داخلی و خارجی امروز در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

وزیر جهاد کشاورزی در این کنفرانس بین‌المللی با بیان اینکه در بیشتر زمینه‌های کشاورزی به‌ویژه باغبانی، ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای تولید محصولات کشاورزی و باغی در کشور ما وجود دارد، گفت: مزیت‌های زیادی برای تولید محصولات باغی، گیاهان و نباتات در مناطق گرمسیری، نیمه‌گرمسیری و سردسیری به‌دلیل تنوع اقلیم وجود دارد.

محمود حجتی با اشاره به اینکه این کنفرانس‌ها فرصت مناسبی برای تبادل تجربیات در زمینه باغبانی بین کشورهای مختلف است، بیان کرد: هرآنچه که در کشور به آن پرداخته شد، پاسخ مثبتی دریافت کردیم؛ به‌طوری که در تولید تعدادی از محصولات، رتبه نخست جهان را کسب کردیم و در بخش عمده‌ای از محصولات باغی جزو 10 کشور نخست جهان هستیم که این مزیت در بخش باغبانی به‌خاطر وضعیت اقلیم و ظرفیت خدادادی است.

وی با بیان اینکه معاونت باغبانی قبل از دولت یازدهم در وزارت جهاد کشاورزی محو شده بود، افزود: پس از ورود به وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم، بلافاصله با توجه به ظرفیت فوق‌العاده این بخش، معاونت باغبانی را تشکیل دادیم. همچنین با ادغام چند مؤسسه تحقیقاتی، مؤسسه تحقیقاتی علوم باغبانی را در وزارتخانه جهاد کشاورزی ایجاد کردیم.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه محدودیت آب نباید مانع توسعه بخش باغبانی شود، عنوان کرد: تنها آب عامل محدودکننده نیست و عوامل محدودکننده دیگری وجود دارد، اما امکان تولید محصولات کشاورزی با کمتر از آنچه که هم‌اکنون در این بخش مصرف می‌شود، می‌توان تولیدی بیشتر از میزان کنونی داشت. همچنین اگر آب را به‌عنوان عامل محدودکننده در نظر بگیریم، می‌توانیم با توسعه کشت هیدروپونیک و گلخانه‌ای در مناطق ساحلی، محصولات تجاری با تلفیقی از آب شیرین موجود در این مناطق و استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها محصولات کشاورزی را تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنیم.

حجتی توسعه باغ‌های مدرن و به‌روز در سطح کشور را روزبه‌روز در حال گسترش دانست و ادامه داد: از لحاظ وضعیت گلخانه‌ها در جهان کنونی، در ابتدای مسیر هستیم و با متوسط جهانی فاصله زیادی داریم؛ این در حالی است که نیروی انسانی و سرمایه در داخل و خارج کشور برای توسعه این بخش وجود دارد که باید به بازارهای هدفی مثل روسیه این بخش را مدیریت کنیم.

وی تأکید کرد: روسیه هشت ماه از سال نیازمند محصولات غیرفصلی است، اما در کشور ما در تمام فصول سال امکان تولید محصولات کشاورزی در عرصه و گلخانه‌ها وجود دارد که با توجه به بازارهای صادراتی هدف می‌تواند اشتغالزایی و رشد اقتصادی ایجاد کند.

حجتی مبارزه با آفات و بیماری‌ها و از بین بردن مشکلات و موانع تولیدات باغی را ضروری دانست و یادآور شد: بیماری‌ها و آفات محصولات باغی نظیر لیموترش که برند ایرانی است، باید مدیریت و برطرف شود.


برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی با هدف کسب تجارب ارزشمند کشورهای پیشرفته

همچنین در ادامه، رئیس دانشگاه تربیت مدرس در این کنفرانس بین‌المللی اظهار کرد: ایران در بسیاری محصولات باغی نظیر پسته و زعفران رتبه نخست جهانی را کسب کرده است و گونه‌های زیاد دیگری در کشور تولید می‌شود که در جهان متقاضیان زیادی دارد.

محمدتقی احمدی هدف از برگزاری این کنفرانس را بررسی توانمندی بالقوه کشور در زمینه باغی دانست و خاطرنشان ساخت: استفاده از تجربیات ارزشمند کشورهای دیگر برای محققان داخلی مفید است.

وی اضافه کرد: با توجه به مشکلات محیط زیست و تغییر اقلیم باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که موفقیت جوامع بشری در تولید محصولات باغی را تکمیل کنیم./

H-960613-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید