Iranian Agriculture News Agency

محققان نروژی:

آینده مزارع آبزی‌پروری با پهپاد گره می‌خورد/ سیستم‌های رباتیک، کارهای روزانه نظارت بر مزارع را انجام می‌دهند

به گفته محققان نروژی، تکنولوژی رباتیک باعث شده تا چشم انداز مزارع آبزی پروری فراساحلی به سمت بهره بردن از هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) پیش برود.

آینده مزارع آبزی‌پروری با پهپاد گره می‌خورد/ سیستم‌های رباتیک، کارهای روزانه نظارت بر مزارع را انجام می‌دهند

به گفته محققان نروژی، تکنولوژی رباتیک باعث شده تا چشم انداز مزارع آبزی پروری فراساحلی به سمت بهره بردن از هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) پیش برود.

به گزارش ایانا از سایت "د فیش سایت"، پر راندتاپ، محقق در مرکز SINTEF Ocean (1) می گوید: "مزایای بسیاری برای استفاده از سیستم های مستقل و کنترل از راه دور وجود دارد. چراکه منابع کمتری نیاز دارند، بازرسی ها می توانند به طور روزانه انجام شوند، و برای ایمنی پرسنل مشکلی ایجاد نمی شود."

در حال حاضر، کشتی های خدماتی با چندین خدمه وظایف روزانه شان را انجام می دهند، این کارها از نظارت بر رفاه ماهیان گرفته تا بازرسی های تاسیسات، کنترل خوراک و شمارش لارو در مزارع آبزی پروری را شامل می شود. با این حال، این عملیات ممکن است به دلیل وجود شرایط آب و هوایی نامناسب ، نیاز باشد تا امکانات بیشتر در این زمینه ایجاد شود. به همین دلیل ، محققان برای ساخت سیستم رباتیک که می تواند این کار را انجام دهد، دست به کار شدند.

محققان SINTEF و دانشگاه علم و صنعت نروژ ( NTNU )، همراه با توسعه دهندگان شرکت هایی از جمله ماریتایم روبوتیکس، ارگوس ریموت سیستم و لراو در حال همکاری با یکدیگر هستند تا سیستم رباتیک را برای اجرای وظایفی که در حال حاضر توسط افراد انجام می شود، ایجاد کنند. درحالی که نام این پروژه ARTIFEX است.

Eirik Evjen Hovstein ، مدیر شرکت ماریتایم روبوتیکس می گوید: "ما تکنولوژی جدیدی را در حال حاضر توسعه دادیم. یه طوری که شامل کشتی های اتوماتیک، هواپیماهای بدون سرنشین و ابزار کنترل از راه دور است. که می توانند کارهایی مانند بازرسی و نگهداری تاسیسات زیر آب را انجام دهند. در عین حال چالشی که وجود دارد، کار کردن این تکنولوژی ها با یکدیگر است. "

همچنین قرار است ، در اوایل سال آینده، این تکنولوژی در آزمایشگاه SINTEF ACE در جزیره Frøya آزمایش شود. این برنامه با یک کشتی خودکار برای حمل و نقل تجهیزات کنترل از راه دور و هواپیمای بدون سرنشین انجام می شود.

راندتاپ گفت:"این درحالی است که تجهیزات، کشتی به عنوان یک پلت فرم فرود و ایستگاه پایه برای هواپیماهای بدون سرنشین عمل می کند و یک مرکز برای تجهیزات کنترل از راه دور وجود دارد. این کار در تعامل با تجهیزات کنترل از راه دور( ROV )انجام می شود.

چهار کار تحقیقاتی در پروژه ARTIFEX وجود دارد که در زمینه طراحی وسایل نقلیه، سیستم های خودکار و عملیات های هوایی و زیر آب است.

مدیر شرکت ماریتایم روبوتیکس گفت: "به عنوان مثال، هواپیمای بدون سرنشین بر فرایند تغذیه ماهی نظارت می کند، در حالی که ابزار کنترل از راه دور( ROV ) بازرسی های زیر آب مانند تعمیر نقاط آسیب دیده به تورها را انجام می دهد تا اطمینان حاصل شود که سوراخ ها به اندازه کافی بزرگ نباشند، تا ماهی ها از آن خارج شوند."

وی افزود: "این درحالی است که تمام این عملیات را می توان توسط یک فرد در ساحل کنترل کرد. این مساله می تواند برای جوانان شغلی جذاب باشد. تقریبا مثل بازی یک بازی کامپیوتری است ... به جز این که در این جا آن ها، به عنوان فردی مفید عمل خواهند کرد."

نیمی از بودجه 18 میلیون کرون نروژ (1،8 میلیون پوندی) توسط شورای تحقیقات نروژ و نیمی دیگر، توسط صنعت تامین می شود. پروژه در سال 2016 راه اندازی و در سال 2018 تکمیل خواهد شد.

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- بنیاد تحقیقات علمی و صنعتی که در تروندهایم نروژ واقع است و در زمینه هایی همچون آبزی پروری، شیلات، محیط زیست و صنایع فرآوری فعالیت می کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید