Iranian Agriculture News Agency

از سوی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی مطرح شد

سعید جلیلی: ویژگی مهم حجتی، روحیه جهادی و تاکید برخودکفایی است

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ویژگی های بارز «محمود حجتی» وزیر جهادکشاورزی دولت دوازدهم را روحیه جهادی و تاکید وی بر خودکفایی عنوان کرد.

سعید جلیلی: ویژگی مهم حجتی، روحیه جهادی و تاکید برخودکفایی است


به گزارش ایرنا، «سعید جلیلی» در نشست تخصصی بررسی و نقد برنامه های وزیر جهاد کشاورزی در راستای سلسله جلسات «سایه تمدن اسلامی برای تایید، تکمیل و تصحیح برنامه های دولت دوازدهم»، در دفتر نماینده مقام معظم رهبری با تاکید بر اهمیت بحث کشاورزی گفت: اگر مسیر صحیحی در کشاورزی طی می شود، وظیفه همه ماست آن را تقویت و تایید کنیم؛ هم چنان که اگر هم اشکالی وجود داشته باشد، باید برای تصحیح آن کشور شود و اگر هم موضوع یا اولویتی مورد غفلت قرار گرفته باید تذکر داده شود تا مشکلات به حداقل رسیده و مسیر به شکل صحیح طی شود.
وی گفت: در بررسی هایی که تاکنون کارگروه کشاورزی ما داشته است، جناب مهندس حجتی وزیر کشاورزی نسبت به برخی وزیران دیگر عملکرد بهتری داشته، هرچند اشکالاتی نیز وجود دارد که در این جلسه به آن ها خواهیم پرداخت.
جلیلی گفت: یکی از نقاط قوت مهندس حجتی که در دولت قبلی و پیش از آن نیز در دولت هشتم سابقه تصدی وزارت کشاورزی را داشته «سابقه جهادی» است و به همین علت هم انتظار از ایشان بالاتر است.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در بیان دیگر ویژگی مثبت وزیر کشاورزی گفت که وی بر موضوع « خودکفایی » تاکید داشته و از طرف دیگر بر «قانون تمرکز تولید و بازار محصولات کشاورزی» نیز توجه دارد.
جلیلی افزود: یکی از ویژگی های مثبت مهندس حجتی این بود زمانی که قیمت برخی کالاها در بازار افزایش داشته بلافاصله به واردات روی نیاورده و با تنظیم صحیح بازار، ودر نظر گرفتن مصلحت دراز مدت طوری عمل کرد که هم «تولید کننده» و هم «مصرف کننده» از این موضوع متضرر نشوند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: مهندس حجتی مجموعا 42 پروژه اجرایی را برای 4 سال آینده بیان کرده اند که نفس این مساله پدیده مثبتی است اما اشکال آنجاست که روشن نمی کند این برنامه قرار است چگونه و از چه نقطه ای شروع و به چه نقطه ای برساند.
جلیلی اظهار کرد: در کنار اصلاح ساختارها، باید بسیاری از سازو کارها نیز اصلاح شود و چه بهتر که وزارت جهاد کشاورزی که از ابتدای انقلاب اسلامی سبقه «جهادی» داشته، در این زمینه پیشگام و با ارائه ساز و کارهای جهادی برای سایر دستگاه ها و وزارتخانه ها تبدیل به یک «الگو» شود.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: یکی از بحث های مهم در زمینه «اصلاح ساختارها» رسیدن به آمارهای صحیح و قابل استناد است. آمارها باید کمک «راهبرد» باشند نه «راهزن» .
جلیلی در بخشی دیگری از سخنانش با تاکید بر اهمیت موضوع «آمایش سرزمین» گفت: این مساله مهم، مقدمه بسیاری دیگر از اصلاحات در عرصه کشاورزی است و وزارت جهاد کشاورزی باید به آن توجه مضاعفی داشته باشد. در بازدید هایی که معمولا از زمین های کشاورزی داشته ام، یکی از مهم ترین مطالبات کشاورزان این است که مسئولان کشاورزی استان، کشاورزان منطقه را برای «الگوی کشت» در زمینه کاشت، داشت و برداشت راهنمایی نمی کنند و این مساله باعث ضرر و زیان بسیاری از کشاورزان می شود.
جلیلی با اشاره به اهمیت صادرات در ایجاد انگیزه برای تولید اظهار کرد: تولید کننده زمانی انگیزه بیشتری پیدا می کند که «فرجام تولید» در نقطه مطلوبی باشد. بخشی از تولیدات کشاورزی بازار داخلی دارد و بخشی دیگر نیز باید به وسیله صادرات در بازار خارجی به فروش برسد و این مساله فقط بر عهده وزارت جهادکشاورزی نیست، بلکه سایر وزارتخانه ها نیز باید کمک کنند اگر چه در برنامه به لزوم کمک دولت اشاره شده است، اما شایسته بود انتظارات مشخص از سایر وزارت ها برای کمک به صادرات بیان شود.
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی کشورمان در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مباحث بسیار مهم، خودکفایی و تامین نهاده های اولیه تولید است که باید مشخص شود برنامه وزارت جهاد کشاورزی در این باره چیست؟ این موضوع فراتر از بحث کشاورزی و مرتبط با موضوع «امنیت ملی» است، زیرا اگر برای تامین برخی نهاده های اولیه وابسته به چند کشور خاص باشیم، خطر به هم ریختن بازار داخلی وجود دارد و برای حل این مشکل باید برنامه وزارت جهاد کشاورزی مشخص باشد.
جلیلی افزود: درباره حفظ و بهبود منابع دامی داخل و ذخایر ژنتیکی نیز باید برنامه مشخصی وجود داشته باشد تا این مساله در دراز مدت برای کشور ایجاد خسارت نکند.
وی موضوع تمرکز مدیریت بازار و تولید محصولات کشاورزی را امری مثبت دانست و از برخی تلاش ها برای بازگرداندن مدیریت بازار محصولات کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابراز نگرانی کرد. اکنون که این اختیار در حیطه وظایف وزارت جهاد کشاورزی است باید فکر جدی برای به حداقل رساندن واسطه ها و به تعادل رساندن قیمت ها شود و به گونه ای نباشد که از یک سو تولید کننده محصول خود را به حداقل ممکن قیمت بفروشد و از سوی دیگر مصرف کننده هم آن محصول را با قیمت بسیار بالا خریداری کند.
جلیلی همچنین با اشاره به اینکه شیلات زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است بر «لزوم استفاده از ظرفیت دریا در شمال و جنوب کشور در این زمینه تاکید کرد و گفت: مدیریت و استفاده بهینه از چنین امکان بزرگی نیاز به برنامه قوی دارد و باید وضع موجود و مطلوب در این باره مشخص شود و برنامه های عملیاتی برای رسیدن به وضع مطلوب ارائه گردد.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: در موضوع گیاهان دارویی نیز باید برنامه مدونی داشت تا از این امکان بزرگ به بهترین نحو ممکن برای اقتصاد کشور بهره برده شود. کشور ما به لحاظ وجود برخی گونه های خاص گیاهی و دارویی وضعیت بسیار خوبی دارد و باید تلاش کرد تا در این عرصه نیز مانند صنعت نفت دچار «خام فروشی» نشویم و با به دست آوردن حداکثر «ارزش افزوده» و صادرات محصولات کشاورزی به دیگر کشورها، بتوانیم برای کشور ایجاد ثروت و اشتغال کنیم.
جلیلی در پایان با اشاره به موضوع «تراریخته» نیز گفت: امنیت غذایی فقط «تامین غذا» نیست، بلکه «سلامت غذایی» را نیز شامل می شود. وزارت جهادکشاورزی باید در موضوع تراریخته موضع مشخص و محکمی داشته باشد و نسبت به این مساله به عنوان یک «مدعی» ورود کند.
در این نشست غلامحسن آقایان، رئیس سابق موسسه پژوهش های کشاورزی، جواد توکلیان نماینده سابق ایران در فائو، عباسی استاد بیوتکنولوژی گیاهی دانشگاه تهران، جعفر خلقانی معاون سابق وزیر کشاورزی، ابراهیم پورجم عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، نوروزیان عضو هیات علمی دانشگاه تهران، سید جواد میر عضو هیات علمی دانشگاه تهران و داداشی کارشناس مسایل کشاورزی و دانشجوی دکترای بیوتکنولوژی کشاورزی حضور داشتند./
انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید