Iranian Agriculture News Agency

افتتاح طرح‌های محیط زیستی در تهران همزمان با هفته دولت/ پایان فاضلاب بدون تصفیه در تهران همزمان با پایان کار دولت دوازدهم/ سهم 20 درصدی دامداری‌ها از کانون‌های بو در مسیر فرودگاه امام (ره) به تهران

همزمان با گرامیداشت هفته دولت چند طرح محیط زیستی استان تهران با حضور مسیولین أستانی رسما افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

افتتاح طرح‌های محیط زیستی در تهران همزمان با هفته دولت/ پایان فاضلاب بدون تصفیه در تهران همزمان با پایان کار دولت دوازدهم/ سهم 20 درصدی دامداری‌ها از کانون‌های بو در مسیر فرودگاه امام (ره) به تهران

همزمان با گرامیداشت هفته دولت چند طرح محیط زیستی استان تهران با حضور مسیولین أستانی رسما افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

به گزارش ایانا از سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران (سامات)، سید حسین هاشمی استاندار تهران صبح امروز در مراسم افتتاح چند طرح محیط زیستی استان تهران در هفته دولت، گفت: محیط زیست همواره یکی از مهم ترین مباحث و از جمله اولویت های کاری در استان تهران است.

وی با بیان اینکه در همین راستا، جابه جایی و جانمایی صنایع در شهرک ها و نواحی صنعتی صورت گرفت، بیان کرد: برای این موضوع حدود 10 هزار هکتار زمین در استان تهران در نظر گرفته شد.

هاشمی ضمن یادآوری اهمیت جانمایی صنایع در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، افزود: این اقدام ارزنده و زیربنایی، اما زمان بر است.

استاندار تهران ادامه داد: جابه جایی صنایع آلاینده و با عمر بالای 25 سال به شهرک ها و نواحی صنعتی باعث می شود تا این صنایع علاوه بر استفاده از تکنولوژی های نوین و روزآمد که منجر به افزایش قدرت رقابت در بازار می شود به حفظ محیط زیست نیز کمک می کند

این مقام مسئول در خصوص بوی نامطبوع مسیر فرودگاه بین المللی امام خمینی به تهران نیز گفت: پس از بررسی کارشناسان محیط زیست و جهاد کشاورزی، کانون های مختلفی برای این موضوع شناسایی و اقدام برای برطرف کردن این چالش آغاز شد.

هاشمی، گاوداری‌ها را از جمله منابع ایجاد بوی نامطبوع فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به تهران برشمرد و افزود: به طور نمونه این واحد گاوداری که امروز سیستم تصفیه فاضلاب آن افتتاح و راه اندازی شد با شش هزار راس گاو از جمله منابع مهم ایجاد آلودگی بو در این مسیر بود.

به گفته استاندار تهران، تجهیز این گاوداری شش هزار راسی به سیستم تصفیه فاضلاب علاوه بر کاهش بوی متصاعد شده در منطقه به تامین منبع آبی از تصفیه پساب نیز کمک می کند.

وی با بیان این موضوع که از 41 سیستم تصفیه فاضلاب راه اندازی شده کشور در دولت یازدهم، 10 مورد در استان تهران و شهرستان های آن اجرایی شده است، اظهار کرد: این آمار بیانگر میزان اهمیت و توجه به مسائل محیط زیستی در استان تهران است.

وی ضمن یادآوری این موضوع که تصفیه فاضلاب می تواند منجر به تامین بخشی از آب مورد نیاز صنایع و کشاورزی شود، ابراز امیدواری کرد: در دولت دوازدهم شاهد افتتاح و راه اندازی 13 سیستم تصفیه فاضلاب در استان تهران و حذف فاضلاب بدون تصفیه باشیم.

هاشمی گفت: الگوی استفاده شده در این دامداری می تواند به سایر موارد مشابه استان تهران نیز تعمیم پیدا کند.

سهم 20 درصدی دامداری‌ها از کانون های بو در مسیر فرودگاه امام (ره) به تهران

ناصر مهردادی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز با اشاره به شناسایی 24 کانون بو نامطبوع در مسیر فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به تهران، گفت: به لحاظ تعداد راس موجود در دامداری های این منطقه، دامداری ها از سهم 20 درصدی در بوی نامطبوع مسیر فرودگاه برخوردارند.

مهردادی با بیان اینکه علاوه بر کانون‌های موجود در منطقه اطراف دامداری لبن، همچنان شاهد کانون‌های دیگر بو در مسیر فرودگاه امام هستیم، بیان کرد: یکی از اقدام‌های مهم در این زمینه تشکیل جلسات متعدد برای الزام تولیدکنندگان آلاینده بو به رعایت شاخص‌های محیط زیستی از جمله احداث سیستم تصفیه فاضلاب در دامداری‌ها است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: خوشبختانه از دو دامداری بزرگ و آلاینده این مسیر یک دامداری موفق شد امروز سیستم تصفیه فاضلاب خود را افتتاح و راه اندازی کند و دامداری دوم نیز در حال انجام فرآیندهای این اقدام است.

وی عنوان کرد: البته علاوه بر دامداری‌ها، واحدهای دیگری نیز در تولید و ایجاد آلاینده بو مسیر فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به تهران نقش و سهم دارند.

این مقام مسئول بیان کرد: بنابراین پیش‌بینی‌ها با اقدام های صورت گرفته شاهد کاهش 30 درصدی بوی نامطبوع مسیر فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به تهران خواهیم بود و برای رفع 70 درصد بوی نامطبوع باقی مانده ناشی از سایر کانون‌ها از جمله فاضلاب های شهری و مراکز دفن پسماند همچون آرادکوه نیز اقدام هایی در حال پیگیری است.

مهردادی بیان کرد: محیط زیست در برخورد با خاطیان مصمم است و از این رو امیدواریم به زودی شاهد بر طرف شدن این چالش مهم باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در خصوص سیستم تصفیه فاضلاب اسلامشهر، ضمن تاکید بر اهمیت راه اندازی این واحد، گفت: مرحله نخست تصفیه‌خانه راه‌اندازی شده و پیگیری راه‌اندازی مراحل بعدی نیز هستیم.

همچنین، با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست و معاون نظارت و پایش استان تهران، سیستم فیلتراسیون هوای یک واحد بزرگ مقیاس تولید سازه‌های فلزی در حوزه شهرستان ری افتتاح شد.

محمدرستگاری معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران در این مراسم گفت : با بهره‌برداری از این سیستم به‌طور متوسط از انتشار ٥٠٠ کیلوگرم گرد و غبار روزانه جلوگیوی می‌شود.

وی افزود: منابع ساکن از جمله واحدهای صنعتی در برخی از نقاط استان به‌ویژه شهرستان‌های جنوبی نظیر ری سهم بیشتری در تولیدگی آلودگی هول در مقایسه با سایر شهرستان‌ها دارد.

رستگاری ادامه داد: بنابراین در این‌گونه مناطق بهره‌برداری از سیستم‌های فیلتراسیون بر کیفیت هوای منطقه اثربخشی مناسبی دارد.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید