Iranian Agriculture News Agency

تقویت انعطاف پذیری کشاورزی در برابر تغییرات اقلیمی در هائیتی/ تأسیس 18 مدرسه دهقانان قهرمان برای یادگیری و انعکاس شیوه های کشاورزی مقاوم و زیست محیطی

از سال 2013، پروژه "تقویت انعطاف پذیری در برابر تغییرات اقلیمی و کاهش خطر فجایع در کشاورزی برای بهبود امنیت غذایی در هائیتی"، به کمک وزارت کشاورزی و محیط زیست این کشور، سازمان فائو (FAO) و با تأمین مالی مرکز جهانی محیط زیست1(GEF) به اجرا درآمد.

تقویت انعطاف پذیری کشاورزی در برابر تغییرات اقلیمی در هائیتی/ تأسیس 18 مدرسه دهقانان قهرمان برای یادگیری و انعکاس شیوه های کشاورزی مقاوم و زیست محیطی

از سال 2013، پروژه "تقویت انعطاف پذیری در برابر تغییرات اقلیمی و کاهش خطر فجایع در کشاورزی برای بهبود امنیت غذایی در هائیتی"، به کمک وزارت کشاورزی و محیط زیست این کشور، سازمان فائو و با تأمین مالی مرکز جهانی محیط زیست به اجرا درآمد.

به گزارش ایانا از سایت "هیتی لیبه"، این پروژه در بیش از 4 بخش از مناطق غربی -گرند گوآوه (Grand-Gôave) - و جنوب شرقی - باینت (Bainet) ، بلّه-آنسه (Belle-Anse) و آنسه آ پیترس (Anse-à-Pitres) - گسترش یافت و بیش از 2هزار و500 تولیدکننده و دسترنج های آنان را در بر گرفت که نتایج آن شامل موارد زیر بود:

1- شناسایی و تکثیر بذرها و محصولات گیاهی مقاوم در برابر اقلیم: 12 گروه تولید کننده صنعت بذر 2 (GPAS) ایجاد شدند. ارقام مختلفی از بذرها توزیع شدند: حدود 70 تن ذرت مرغی، 26 تن نخود نوع DPC 40 / Xrav ، 15.6 تن از نخود نوع besebas ، 8 تن ذرت خوشه ای، 8 تن از نوعی نخود ناشناخته، 9.3 تن از نوع دیگری نخود و 20.4 تن از نخود کونگو.

بذرهای سایر گیاهان نظیر (کاساوا، سیب زمینی، انواع لوبیا، گیاهان مکنده و yam minisets : نوعی گیاه غده ای که مصرف غذایی دارد) نیز توزیع شدند. علاوه بر این، 260 کشاورز و 187 تولیدکننده و تکثیر کننده بذر درباره فنّاوری تکثیر بذرهای کشاورزی آموزش دیدند. توزیع بذرهای سبزیجات و تجهیزات کشاورزی (چنگک، داس، صاف کننده) برای کشاورزان در هر فصل زراعی نیز سودمند بود.

2- تأسیس 18 مدرسه دهقانان قهرمان 3 (CEP) برای یادگیری و انعکاس شیوه های کشاورزی و زیست محیطی درست 4 (BPAE) : 43 مربی و 23 نفر تسهیل گر سی ای پی آموزش دیدند . 10 طرح مدیریت مخاطرات کشاورزی محلی 5 (GRDA) به اجرا درآمد. 120 نفر از اعضای کمیته های جی آر دی آ و همچنین 130 نفر از رهبران جوامع، مفاهیم پایه مدیریت خطر و تغییرات اقلیمی را یاد گرفتند. 126 نفر نیز تحت آموزش سیستم هشدار سریع 6 (SAP) قرار گرفتند.

3- شناسایی، بکارگیری و انتشار شیوه های درست ایجاد نظام های تولیدات پایدار: این پروژه انتشار و انعکاس شیوه های زیست محیطی و کشاورزی درست را (از جمله:کشت به صورت راهرویی، کشاورزی مبتنی بر جنگلداری، نوارهای چمن، مالچ پاشی، سرشاخه زنی متمرکز، مرزبندی، شیب های زنده، شخم زنی حداقل) ارتقاء می بخشد؛ کشاورزان و تکنسین های پیشرو آموزش تربیت می کند؛ قطعه های نمونه و گلخانه ها را راه اندازی می کند؛ نهال های درختان میوه و جنگلی را توزیع می کند.

مدیران سازمان های کشاورزی و محیط زیست منطقه جنوب شرقی هائیتی از اثرات مثبت این پروژه، به خصوص از نظر محبوبیت شیوه های درست کشاورزی و زیست محیطی و همچنین آموزش کشاورزان بدون فراموش کردن مدرسه دهقانان قهرمان، ابراز رضایت کردند.

پانوشت:

1. Global Environment Facility

2. Groupings of Artisanal Seed Producers

3. Champs Schools Peasants

4. Good Agricultural and Environmental Practices

5. Local Agricultural Risk Management Plans

6. Early Warning System

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید