Iranian Agriculture News Agency

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:

فائو پایلوت بهره‌وری آب، در پروژه‌های بزرگ آب و خاک ایران را اجرا می‌کند/همکاری ایران و فائو برای مطالعه آلاینده‌های نوظهور/ افتتاح یک هزار و 905 پروژه به مناسبت هفته دولت/اجرای روزانه هزار هکتار آبیاری نوین در مزارع

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از همکاری ایران و فائو در زمینه اجرای طرح‌های پایلوت بهره‌وری آب در طرح‌های بزرگ آب و خاک کشور خبرداد.

فائو پایلوت بهره‌وری آب، در پروژه‌های بزرگ آب و خاک ایران را اجرا می‌کند/همکاری ایران و فائو برای مطالعه آلاینده‌های نوظهور/ افتتاح یک هزار و 905 پروژه به مناسبت هفته دولت/اجرای روزانه هزار هکتار آبیاری نوین در مزارع

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از همکاری ایران و فائو در زمینه اجرای طرح‌های پایلوت بهره‌وری آب در طرح‌های بزرگ آب و خاک کشور خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایانا، علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در نشستی خبری به مناسبت هفته دولت گفت: در جلسه‌ای که با معاون آب و خاک سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد (فائو) داشتیم، قول مساعد داده شد که وی به ایران سفر کرده و روی مباحث خاک، همکاری مشترک داشته باشیم.

وی افزود: در نشست جهانی فائو ایران سه تا چهار پیشنهاد مشترک به حاضران در این نشست ارائه کرد. اول اینکه باید مسئله آب، خاک، انرژی، محیط زیست و امنیت غذایی را با هم ببینیم. این مسایل تحت عنوان نکسوز در دنیا مطرح است و پیشنهاد ایران در این رابطه مورد توجه قرار گرفت.

اکبری ادامه داد: ما همچنین پیشنهاد دادیم که مسئله مطالعه آلودگی‌های نوظهور در مسایل آب و خاک مورد توجه قرار گیرد. اعلام کردیم که پروژه‌های بزرگ آب و خاک ایران نظیر گرمسیری، 550 هزار هکتاری خوزستان و انتقال آب با لوله سیستان توسط فائو به عنوان منطقه پایلوت برای اجرای طرح‌های آب و خاک در نظر گرفته شود.

وی عنوان کرد: اخیرا قراردادهایی با این مجموعه بسته شده است تا پروژه‌های بهره‌وری آب در پروژه‌های بزرگ آب و خاک ایران اجرا شود. دو پروژه 10 میلیون دلاری و 500 هزار دلاری با فائو داریم. البته سازمان خوار و بار و کشاورزی در منطقه خاور نزدیک هم پروژه‌های مشابهی در دست اجرا دارد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از افتتاح هزار و 905 پروژه با اعتباری بالغ بر 825 میلیارد تومان به مناسب هفته دولت خبرداد و افزود: 85 درصد اعتبارات این پروژه‌های توسط دولت و درصد 15 توسط بخش خصوصی و مردم تامین اعتبار شده است. این پروژه‌ها بیش از 43 هزار شغل ایجاد کرده است.

به اعتقاد وی، به زودی در دنیا دیپلماسی آب جایگزین دیپلماسی نفت خواهد شد زیرا بسیاری از کشورهای جهان از جمله کالیفرنیا هنوز نتوانسته‌اند برای مشکل آب و خشکسالی‌های خود راه حلی ارائه کنند.

اکبری تاکید کرد: ما باید به خاک بیش از آب توجه کنیم. در شعار امسال مجمع جهانی خاک شعار "همه چیز از خاک شروع می‌شود" انتخاب شده بود. این شعار نشان دهنده اهمیت خاک است. در ایران نیز هر گونه برنامه‌ریزی برای آب، بدون توجه به مسئله آب، مثل آب در هاون کوبیدن است. خاک مخزن آب است بنابراین باید به آن توجه شود.

وی از برگزاری برنامه ویژه برای روز جهانی خاک خبرداد و افزود: روز جهانی خاک 14 آذرماه است اما به دلیل مصادف شدن آن با تعطیلات رسمی، روز 19 آذرماه روز جهانی خاک را در ایران گرامی خواهیم داشت.

به گفته اکبری سالانه 500 هزار هکتار خاک ورزی حفاظتی در اراضی کشاورزی ایران اجرا خواهد شد تا ظرفیت نگهداری آب در این خاک‌ها بهبود یابد. همچنین بحث توسعه گلخانه‌ها در برنامه ششم با هدف تقویت خاک در دستور کار قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: ما باید بحث تاب‌آوری را در توسعه اراضی آبی به شدت مورد توجه قرار دهیم. یعنی باید توسعه عمودی و افزایش بهره‌وری آب را در بخش کشاورزی به صورت جدی دنبال کنیم زیرا اگر در بارگذاری‌ها به مسئله آب و خاک به صورت توام توجه نکنیم، به مشکل بر می‌خوریم.

اعتبارات بی سابقه بخش آب کشاورزی

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی میزان اعتبارات بخش آب و خاک را 9 هزار و 400 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: سه هزار و 280 میلیارد تومان در بخش روش‌های نوین آبیاری و سامانه‌های نوین هزینه شده است. تخصیص این اعتبارات در تاریخ ایران بی سابقه بوده است.

وی اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است روزانه هزار هکتار آبیاری نوین در مزارع پیاده کنیم. از ابتدای امسال تاکنون 53 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش روش‌های نوین آبیاری قرار گرفته و 140 هزار هکتار نیز در حال اجرای سیستم‌های نوین آبیاری هستند. در سال جاری، در مجموع 193 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش روش‌های نوین آبیاری خواهد رفت.

به گفته اکبری تخصیص اعتبارات آبیاری تحت فشار تاکنون هیچ مشکلی نداشته است و اعتبارات این پروژه از محل صندوق توسعه ملی و اعتبارات عمومی دولت تامین شده است.

وی افزود: دولت در سال جاری سه هزار و 280 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای روش‌های نوین آبیاری در نظر گرفته است که این رقم نسبت به سال گذشته با افزایش 10 برابری مواجه بوده است.

فاز دوم پروژه 550 هزار هکتاری بدون تخصیص آب ماند

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از پایان یافتن فاز نخست پروژه 550 هزار هکتاری خبرداد و افزود: فاز نخست این پروژه در دو استان ایلام و خوزستان به وسعت 312 هزار هکتار واقع شده است. تا کنون 258 هزار هکتار از این پروژه به اتمام رسیده و تا پایان سال فاز اول این پروژه تمام می‌شود.

وی ادامه داد: در فاز نخست پروژه 173 هزار هکتار زهکشی اجرا شده است. حدود 178 هزار هکتار نیز تسطیح لیزری انجام شده است.

اکبری عدم استفاده از ماشین‌آلات خارجی را از ویژگی‌های مهم این پروژه توصیف کرد و گفت: اگر برای اجرای پروژه قصد وارد کردن ماشین آلات حفاری مسیرهای زهکشی و تسطیح زمین را داشتیم، باید 200 تا 300 میلیون دلار صرف واردات ماشین آلات می‌کردیم اما فعالان بخش خصوصی در تهران و اصفهان از طریق مهندسی معکوس ماشین‌های مورد نیاز ما را طراحی و ساختند.

وی از عدم تخصیص حق‌آبه برای فاز دوم پروژه 550 هزار هکتاری خوزستان توسط وزارت نیرو خبرداد. به گفته معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی وسعت فاز دوم این پروژه 238 هزار هکتار است که 229 هزار هکتار آن در خوزستان و 9 هزار هکتار در ایلام واقع شده است. سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی به دنبال دریافت حق‌آبه برای این پروژه هستند.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

وی با اشاره به اینکه در فاز دوم پروژه 550 هزار هکتاری هنوز شبکه‌های اصلی آبیاری ساخته نشده است، بیان کرد: به وزارت نیرو پیشنهاد دادیم کل شبکه‌های درجه یک، دو، سه و چهار توسط وزارت جهاد کشاورزی ساخته شود. به این ترتیب علاوه بر افزایش سرعت عمل در اجرای برنامه، هزینه اجرای پروژه به دلیل یکپارچه شدن تصمیم‌سازی‌ها کاهش می‌یابد. اکبری افزود: در سد خداآفرین نیز این تجربه را داشتیم و موفق بودیم.

تعریف 117 پروژه در سامانه غرب و گرمسیری

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از تعریف 117 پروژه در سامانه غرب و گرمسیری خبرداد و افزود: 481 قرارداد در این رابطه منعقد کردیم. بیش از 1200 جلسه فنی و مشاوره برای اجرای این پروژه برگزار شده است.

وی ادامه داد: حجم قراردادهای منعقد شده در پروژه سامانه غرب و گرمسیری چهار هزار و 881 میلیارد تومان است و پیشرفت فیزیکی آن 38.45 درصد است.

اکبری گفت: وسعت کل پروژه 227 هزار هکتار است که 41 هزار هکتار آن آماده بهره‌برداری است. از سطح آماده بهره‌برداری 19 هزار هکتار زیر کشت رفته است اما هنوز آب مورد نیاز بخش دیگری از اراضی تامین نشده است.

وی کل اعتبارات در نظر گرفته شده برای پروژه را پنج هزار میلیارد تومان اعلام کرد که تا کنون یک هزار و 700 میلیارد تومان آن به این پروژه اختصاص یافته است. محل تامین اعتبارات صندوق توسعه ملی است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: برای اجرای این طرح 110 کارگاه فعال شده است. هفت هزار و 276 نفر در آن به کار گرفته شده‌اند. دو هزار و 94 ماشین سنگین نیز در منطقه مشغول به کار شده‌اند. پروژه در صورتی که وزارت نیرو بخش‌های مرتبط با خود را به پایان برساند، تا نیمه دوم 97 پروژه به مرحله بهره‌برداری می‌رسد. 98.5 درصد از اراضی این پروژه تحت پوشش سیستم‌های آبیاری کم فشار و تحت فشار است.

انتقال آب به کانون ریزگردها

به گفته اکبری، موسسه جهاد نصر با انجام 4.8 میلیون متر مکعب خاکبرداری و 4 میلیون و 670 هزار متر مکعب خاکبرداری قرار است با حفر یک کانال، 20 متر مکعب آب در ثانیه به کانون‌های بحران خوزستان منتقل کند. برای اجرای این پروژه 230 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است. با حفر این کانال، سال گذشته پنج هزار هکتار از اراضی بحرانی توسط سازمان جنگل‌ها جنگل‌کاری شده و امسال نیز 30 هزار هکتار از اراضی این استان تحت پوشش عملیات جنگل‌کاری قرار می‌گیرد.

وی افزود: کل سطح کانون‌های بحرانی خوزستان 40 هزار هکتار است. با اجرای پروژه‌هایی از این دست بخشی از مشکلات مردم خوزستان حل خواهد شد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، همچنین به اجرای پروژه در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: در این استان 200 هزار هکتار زمین وجود دارد که 400 میلیون متر مکعب آب به آن تخصیص داده شده است.

وی افزود: آب تخصیص داده شده به اراضی سیستان برای زیر کشت بردن 46 هزار هکتار از اراضی این منطقه کافی است. برای اجرای پروژه آبرسانی با لوله به دشت سیستان، 500 میلیون دلار اعتبار در نظر گرفته شده است که 400 میلیون دلار آن در اختیار وزارت جهاد کشاورزی و بقیه در اختیار وزارت نیرو است.

اکبری عنوان کرد: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح دو هزار و 270 میلیارد تومان است و تا کنون یک هزار و 300 میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص یافته و در مجموع، پروژه هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد.

وی یادآور شد: اگرچه پروژه تا کنون کسری بودجه نداشته است اما اگر بودجه‌های برآورد شده به آن اختصاص نیابد، دچار مشکل خواهیم شد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: پروژه انتقال آب با لوله به سیستان 47 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و 10 هزار هکتار آن آماده بهره‌برداری است.

وی افزود: تعهد ما آبرسانی به 21 هزار هکتار از اراضی دشت سیستان تا پایان امسال است. در این پروژه 21 پیمانکار، 40 مشاور فنی رتبه یک و 879 ماشین سنگین فعال است. بخش خصوصی برای تامین لوله جی.آر.پی اقدام به احداث کارخانه کرده و 300 نیرو در این کارخانه جذب شده‌ است.

65 درصد آب تجدیدپذیر در بخش کشاورزی مصرف می‌شود

اکبری با استناد به آمار و ارقام اعلام شده توسط وزارت نیرو، حجم آب مصرف شده در بخش کشاورزی را 65 درصد از آب کل آب تجدیدپذیر کشور اعلام کرد.

وی در تشریح این سخن گفت: بر اساس اعلام وزارت نیرو کل آب تجدید شونده کشور 104 میلیارد متر مکعب است. 10 میلیارد متر مکعب از این آب وارد دریای خزر می‌شود. در حالی که می‌توانیم با لایروبی آب بندان‌ها دو میلیارد متر مکعب آب را استحصال کنیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: چهار میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر کشور در خوزستان وارد اروند رود می‌شود. در هرمزگان و بوشهر، حدود دو میلیارد متر مکعب آب به خلیج فارس می‌ریزد. مصرف شرب و صنعت کشور نیز در مجموع هشت میلیارد متر مکعب است. حدود پنج میلیارد متر مکعب آب از پشت سدها تبخیر می‌شود. با جمع کردن همه این اعداد و کسر عدد حاصله از کل آب تجدیدپذیر کشور، به این نتیجه می‌رسیم که 65 درصد آب تجدیدپذیر کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

وی درباره اختلاف نظر وزارت نیرو و جهاد کشاورزی در زمینه آب تبخیر شده پشت سدها، عنوان کرد: ما حدود 140 سد را مدل‌سازی کردیم و نتایج را به کل سدهای کشور تعمیم دادیم. با این شیوه مدل‌سازی عدد تبخیر پشت سدها پنج میلیارد متر مکعب به‌دست آمد در حالی که وزارت نیرو این عدد را دو میلیارد متر مکعب اعلام می‌کند.

اکبری همچنین با اشاره به اینکه آب سفید رود که از کردستان و همدان سرچشمه می‌گیرد را پشت سد سفید رود جمع می‌کنیم تا صرف شالیزارهای گیلان با بارش 1200 میلیمتری کنیم، بر لایروبی آب بندان‌های شمال برای افزایش ظرفیت نگهداری آب تاکید کرد.

وی افزود: در شمال کشور 27 هزار هکتار آب بندان داریم که اگر آنها را بازسازی و مرمت کنیم، با رعایت ضوابط زیست محیطی می‌توانیم سالانه یک میلیارد متر مکعب آب بیشتر ذخیره کنیم.

به گفته اکبری سند ملی آب طی دو تا سه ماه آینده نهایی شده و در شورایعالی آب رونمایی خواهد شد. همچنین اعداد و ارقام آب مورد استفاده در بخش کشاورزی در حال به روز رسانی است که به زودی نتایج آن اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد: راندمان آبیاری در بخش کشاورزی اصلاح شده و از تولید 0.9 کیلوگرم ماده خشک به ازای مصرف هر متر مکعب آب به عدد 1.2 کیلوگرم ماده خشک رسیده است.

L-960607-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید