Iranian Agriculture News Agency

معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد:

لزوم تشکیل زنجیره تولید تا مصرف شیر در کشور/ 650 میلیون دلار محصولات لبنی ایران در سال 95 صادر شد

معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی از صادرات 650 میلیون دلار محصولات لبنی به خارج از کشور در سال گذشته خبر داد.

لزوم تشکیل زنجیره تولید تا مصرف شیر در کشور/ 650 میلیون دلار محصولات لبنی ایران در سال 95 صادر شد

معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی از صادرات 650 میلیون دلار محصولات لبنی به خارج از کشور در سال گذشته خبر داد .

به گزارش ایانا به نقل از ایرنا، علی اکبر مهرفرد در آئین افتتاح پروژه های هفته دولت شهرستان پیشوا که با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهوری برگزار شد، اظهارکرد: شیر تولیدی در ایران و دامداری های صنعتی قابل رقابت با بسیاری از دامداری های صنعتی اروپا و آمریکا است و از لحاظ کیفیت و رکوردهای تولید، با کشورهای پیشرفته جهان رقابت می کند .

وی گفت: شیر تولید شده در ایران از نظر سلامت و نبود بار میکروبی بسیار فراتر از کشورهای منطقه است.

وی بیان کرد: در حال حاضر سالانه حدود 10 میلیون تن شیر در کشور تولید می شود که به دلیل کیفیت مناسب، می توان این محصول را به سایر کشورها صادر کرد .

مهرفرد افزود: میزان صادرات چهارماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد 10 درصدی برخوردار شده است .

وی یکی از مشکلات صنعت شیر ایران را عدم توافق میان جامعه دامداران و صنایع لبنی اعلام کرد و افزود: شیر به دلیل ساختار ترکیبی باید سریع از محل تولید، به صنایع منتقل شود و این فرصت اندک باعث می شود که دامداران محصول خود را به هر قیمتی به فروش برسانند .

معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی افزود: در چهار ساله گذشته امکان ایجاد توافق میان جامعه دامداران و جامعه صنایع لبنی پیش نیامده و این امر چالش های فراوانی را به همراه داشته است .

وی تصریح کرد: در بررسی وضعیت تولید شیر در کشورهای مختلف مشاهده شده که دامداران در کشورهای پیشرفته خود صاحب کارخانجات صنایع لبنی هستند و می توانند قیمت شیر را تنظیم کنند .

مهرفرد تأکید کرد: اگر زنجیره تولید از تأمین نهاده ها، تا تولید و فرآوری شیر و بازار کامل شود، مشکل تولید کنندگان برطرف می شود .

وی با اشاره به سرانه پائین مصرف شیر در ایران گفت: در حال حاضر سرانه مصرف شیر در ایران 100 کیلوگرم است در حالی که متوسط سرانه مصرف در دنیا حدود 200 کیلوگرم برآورد می‌شود .

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: افزایش سرانه مصرف شیر علاوه بر تأمین کردن سلامت مردم، به رونق تولید شیر نیز منجر خواهد شد .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید