Iranian Agriculture News Agency

سرمایه‌گذاری مشترک بین ایران و اندونزی/ محصولات لبنی و کشاورزی بهترین زمینه برای ارتباط دو کشور

سفیر اندونزی در نشست مشترک با فعالان اقتصادی استان یزد بر افزایش مبادلات ایران و اندونزی تأکید کرد.

سرمایه‌گذاری مشترک بین ایران و اندونزی/ محصولات لبنی و کشاورزی بهترین زمینه برای ارتباط دو کشور

سفیر اندونزی در نشست مشترک با فعالان اقتصادی استان یزد بر افزایش مبادلات ایران و اندونزی تأکید کرد .

به گزارش ایانا از اتاق ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد در این نشست با بیان پتانسیل‌های ایران و استان یزد گفت: یزد با توجه به موقعیت استراتژیکی و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم از شرایط خاصی برخوردار است .

محمدرضا قمی افزود: یزد چهارمین استان صنعتی و معدنی کشور و دارای سابقه بالا در بخش نساجی است که به‌تازگی به دلیل ظرفیت‌های بالای گردشگری، ثبت جهانی شده است .

قمی ادامه داد: از سوی دیگر شهرت بالا در بخش‌های آی.تی و آی.سی.تی در کنار نخبگان جوان در این بخش و نیز ظرفیت‌های مختلف معدنی و صنعتی همچون منطقه ویژه اقتصادی و بندر خشک در استان، یزد می‌تواند زمینه تبادلات این استان را با شهرهای مختلف کشور اندونزی فراهم کند .

وی سوابق فرهنگی، دینی و ادیان مشترک میان این استان با اندونزی را یادآور شد و اظهار کرد: از یکسو اندونزی می‌تواند با سرمایه‌گذاری‌های مشترک از این ظرفیت‌ها استفاده کند و از سوی دیگر صنعتگران و بازرگانان یزدی با رایزنی با سفارت این کشور وارد بازارهای اندونزی می‌شوند .


مبادلات ایران و اندونزی دو برابر می‌شود

سفیر اندونزی در ایران در این نشست گفت: در سال 2016 میزان مبادلات ایران و اندونزی 338 میلیون دلار بود که در صورت ادامه روند رشد در سال 2017 به 600 میلیون دلار افزایش خواهد یافت. میزان مبادلات سال 2016 انتظارات ما را پاسخ نداده بااین‌حال نسبت به سال قبل از آن 28 درصد رشد داشته است .

اوکتاوینو علی مودین بیان کرد: تبادلات اقتصادی ایران و اندونزی در 2 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت برابر شده است. در این 2 ماه به‌طور متوسط ماهانه 70 میلیون دلار میان 2 کشور، کالا مبادله شده است. امسال اگر میزان مبادلات دو کشور به‌طور میانگین ماهی 50 میلیون دلار باشد در پایان سال شاهد 600 میلیون دلار مبادله کالا خواهیم بود .

علی مودین تصریح کرد: یکی از مشکلات میان دو کشور، مبادلات مالی و بانکی است به همین دلیل یک بانک در جاکارتا به‌صورت ویژه در این خصوص فعالیت دارد ولی سقف مجاز مبادله تنها 25 میلیون دلار است. امیدواریم با همکاری بانک‌های مرکزی مبادله دو کشور افزایش یابد .

او رطب مضافتی و خرما، محصولات لبنی همچون شیر، قهوه، محصولات کشاورزی و فرش در کنار انرژی، نفت و معدن را از ظرفیت‌های ایران و معدن، نساجی، آی.تی و آی.سی.تی را از ظرفیت های استان یزد ذکر کرد که می‌تواند بهترین زمینه ارتباط و فعالیت میان دو کشور باشد .

علی مودین ادامه داد: در راستای افزایش مبادلات دو کشور به‌تازگی پرواز تهران به شهر بالی اندونزی با هشت ساعت زمان برقرارشده که می‌تواند در رشد حوزه گردشگری نیز مؤثر باشد .

سفیر اندونزی در ایران با تأکید بر لزوم ارتباطات بیشتر تجار و صنعتگران دو کشور تصریح کرد: هم‌اکنون صادرات نفت ایران از طریق یک بانک واسطه در ترکیه انجام می‌شود ولی در واردات مبادلات مستقیم و بدون هیچ‌ واسطه‌ای میان دو کشور انجام می شود .

علی مودین بابیان اینکه ایران رتبه 33 را در ارتباط اقتصادی با اندونزی در میان سایر کشورها دارد، گفت: در سال گذشته میزان رشد مبادلات ایران با اندونزی در مقایسه با کشورهایی همچون عربستان و کویت بالاتر بود و هم‌اکنون نیز 16 طرح اقتصادی به‌ویژه در بخش‌های سازه و انرژی میان دو کشور در حال اجرا است .

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های بزرگی همچون اکسپو و برخی نمایشگاه‌های گردشگری در کشور اندونزی، از صنعتگران و بازرگانان یزدی درخواست کرد تا با حضور در بخش‌های مختلف این نمایشگاه به‌ویژه نانوتکنولوژی، علاوه بر معرفی ظرفیت‌های استانی، از کارخانه و ظرفیت‌های این کشور بازدید کنند .

علی مودین در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه استان یزد در مرکز ایران باید در بخش‌های معدنی، آی.تی و آی.سی.تی به‌صورت جدی برای ارتباط با اندونزی تلاش کند، یادآور شد: خواهرخواندگی یزد و جاکارتا زمینه مطلوبی برای افزایش تبادلات دو کشور ایران و اندونزی است .

سفیر اندونزی در ایران افزود: استان یزد دارای اقتصاد بزرگی است و ظرفیت‌های بالایی در بخش‌های معدن، نساجی و کشاورزی دارد و در سفر سال گذشته قراردادهای خوبی با بخش‌های مختلف آن امضا کردیم که در حال اجراست. امیدواریم با توجه به جنبه‌های مشترک تبادلات میان دو کشور رشد کند./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید