Iranian Agriculture News Agency

کارخانه‌ای ایرانی پس از 8 سال تعطیلی با قدرت به بازار منطقه بازگشت

نخستین محموله سبزی منجمدشده از ایران به قطر صادر شد/ ورود محصول جدید فرآوری شده از سیب‌زمینی به بازار ایران تا یک ماه آینده

برای نخستین‌بار یک محموله کانتینر 20 تنی حاوی سبزیجات منجمد که با فناوری روز جهان در یک واحد صنایع تبدیلی ایرانی بسته‌بندی شده است، روز گذشته به قطر صادر شد.

نخستین محموله سبزی منجمدشده از ایران به قطر صادر شد/ ورود محصول جدید فرآوری شده از سیب‌زمینی به بازار ایران تا یک ماه آینده

برای نخستین‌بار یک محموله کانتینر 20 تنی حاوی سبزیجات منجمد که با فناوری روز جهان در یک واحد صنایع تبدیلی ایرانی بسته‌بندی شده است، روز گذشته به قطر صادر شد.

مدیر واحد نمونه صنایع تبدیلی تکمیلی زراعی در نجف‌آباد اصفهان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: یک محموله کانتینر 20 تنی حاوی سبزیجات منجمد برای نخستین‌بار روز گذشته به قطر صادر شد تا در کنار محصولات صنایع تبدیلی و تکمیلی این واحد نمونه که به عراق صادر می‌شود، صادرات این محصولات به کشورهای cis شامل روسیه، آذربایجان و ترکمنستان نیز در دستور کار قرار گیرد.

علیرضا منصوریان با اشاره به اینکه این واحد با مساحت شش هکتار، مجوز بهره‌برداری صنایع تبدیلی و تکمیلی برای 40 هزار تن انواع میوه، سبزی و صیفیجات را دارد، بیان کرد: این واحد با 50 درصد ظرفیت فعالیت می‌کند، برای 150 نفر به‌صورت مستقیم و 300 تا 350 نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده و سالانه 30 هزار تن انواع میوه و سبزی و صیفی را جذب و تبدیل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دولت باید نگاه ویژه‌ای به صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی داشته باشد، افزود: صادرات بسیاری از محصولات کشاورزی به‌صورت خام‌فروشی سود ناچیزی برای تولیدکنندگان، صادرکنندگان و کشور به همراه دارد و گاهی اوقات برخی محصولات کشاورزی به‌دلیل نبود استاندارد، کیفیت و بسته‌بندی مناسب از کشور مقصد بازگردانده می‌شود، در حالی که سود اصلی در فرآوری و صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

منصوریان با بیان اینکه یکی از مشکلات واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی برای توسعه این بخش بالا بودن نرخ سود بانکی 18 تا 20 درصدی است، عنوان کرد: در صورت کاهش بهره بانکی، امکان اخذ سرمایه در گردش از بانک‌ها همراه با ضمانت کارخانه‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی برای این واحدها فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: پس از اخذ سرمایه در گردش از بانک‌ ها‌می توان برای مقابله با بحران کم‌آبی در کشور، با وارد کردن متخصصان اروپایی و استفاده از علم آن‌ها، کشت مکانیزه را توسعه داد؛ درنتیجه با افزایش بهره‌وری، قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی کاهش می‌یابد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

این فعال صنایع تبدیلی و تکمیلی زراعی کشور با اشاره به حذف واسطه‌ها در ارتباط این واحد با کشاورزان، تأکید کرد: محصولات کشاورزی را با قیمت مناسب از کشاورزان خریداری می‌کنیم، چرا که متزلزل شدن درآمد آن‌ها منجر ثبات نداشتن تولید و به ضرر واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

به گفته منصوریان، بسته‌بندی محصولات این واحد مطابق استانداردهای اروپا، شامل بسته‌بندی 400 گرمی برای سوپرمارکت‌ها، بسته‌بندی 2.5 کیلوگرمی برای بازار و فست‌فودها و بسته‌بندی 10 کیلوئی به‌صورت فله‌ای است.

وی اضافه کرد: این واحد صنایع تبدیلی تکمیلی در حوزه سبزیجات نظیر سبزیجات دانه‌ای و برگی مثل تره، شوید، نخودفرنگی، باقلا و هویج، صیفی‌جات مثل خیار، بادمجان و کدو و میوه‌هایی شامل آلبالو، زردآلو، هلو، گلابی و زغال‌اخته فعالیت دارد که پس از شست‌وشو و خرد شدن، توسط دستگاه‌های بزرگ با دمای 40- درجه ظرف مدت سه تا هفت دقیقه منجمد می‌شوند که این نوع انجماد در ایران فقط مختص این واحد است و در این روش کیفیت، رنگ محصول و ویتامین‌ها نیز از بین نمی‌رود.

منصوریان از ورود محصول جدیدی که 80 درصد آن از سیب‌زمینی تشکیل شده تا یک ماه آینده به بازار خبر داد و یادآور شد: ایران با تولید بیش از پنج میلیون تن سیب‌زمینی سومین کشور خاورمیانه در تولید این محصول محسوب می‌شود؛ بنابراین با تولید این محصول جدید از دور ریختن مازاد سیب‌زمینی تولید شده (مشابه سال‌های گذشته) جلوگیری می‌شود.

این کارخانه در گذشته به‌دلیل بدهی بانکی و ورشکستگی به مدت هشت سال تعطیل بود که بازگشایی دوباره آن با حدود 12 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شخصی و استفاده از تکنولوژی روز جهان برای نخستین‌بار در این زمینه در ایران صورت گرفته است./

H-960606-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید