Iranian Agriculture News Agency

3 دغدغه سیلوداران بخش خصوصی

اصغر دمیرچیلی

3 دغدغه سیلوداران بخش خصوصی

1.رقابت شرکت بازرگانی دولتی با بخش خصوصی در زمینه خرید و ذخیره سازی محصولات کشاورزی از مهم ترین گلایه های سیلوداران بود اما در یک سال گذشته، سطح رقابت تا اندازه ای تعدیل شده است. هرچند هنوز نقش پررنگ دولت و استفاده از پشتوانه حاکمیتی برای انتفاع بیشتر اصلی ترین دغدغه سیلوداران بخش خصوصی است اما اقداماتی توانسته از درصد رقابت بین این دو بخش کم کند. از اقدامات مثبت در این زمینه کاهش زمان مربوط به اعلام کد خرید است. زمانی که سیلوها به مرحله خرید محصولات کشاورزی ورود می کنند اول کد خرید برای دولتی ها و سپس پس از یک ماه برای سیلوداران بخش خصوصی فعال می شد اما در یک سال گذشته اعلام کد خرید به طور همزمان اتفاق افتاده است. اقداماتی مثل این را می توان محصول تقویت تعامل بین دو بخش دانست.

2.عدم اعلام قیمت های جدید برای سیلوها مسئله امروز ماست. نزدیک به سه سال است که قیمت جدیدی برای خدمات سیلوداران اعلام نشده است. قیمت سیلوها امروز بر مبنای درصدی است که دولت برای ذخیره سازی در قراردادها در نظر می گیرد و به سیلوها اعلام می کند.

3.مشکل دیگر سیلوداران مسئله خرید و فروش محصولات کشاورزی از طریق بورس و تعیین جایگاه مراکز خرید است. درآمد سیلوها از ماندگاری گندم در آن هاست به این معنی که سیلوها گندم را نگه می دارند و هزینه ای نگه داری را دریافت می کنند. زمانی که محصولی از طریق بورس داد و ستد می شود، براساس قانون باید ده روزه تحویل داده شود. محصول از یک طرف به سیلوها وارد می شود و از طرف دیگر خارج می شود و به مراکز خرید ریالی پرداخت نمی شود. طرح فروش محصول از طریق بورس در چهاراستان مرکزی، خراسان شمالی، اردبیل و زنجان به اجرا در آمده است و اجرای آن در سراسر کشور به ضرر سیلوداران است. در این بین، دولت به پولش می رسد، از سازوکار بورس کمک می گیرد و کشاورز هم درآمدش را کسب می کند اما سیلوداران ضرر می کنند. حل مشکلات امروز فعالان بخش خصوصی در سیلوداری به انتخاب مدیر شرکت بازرگانی دولتی و تصمیم وزیر دولت دوازدهم مربوط است. در سال گذشته بحث عدم اختصاص قیمت جدید به سیلوها و فروش محصول از طریق بورس به سیلوداران ضرر زد و امیدواریم در سال جاری وزیر مربوطه حل و فصل این مشکلات را در اولویت قرار دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید