Iranian Agriculture News Agency

کمیسیون اروپا، برای بهبود عدالت زنجیره غذایی، ایده‌ها را به اشتراک می‌گذارد/ کوتاه کردن زنجیره عرضه، راهکاری برای افزایش درآمد کشاورزان

کمیسیون اروپا مشاوره عمومی در مورد چگونگی بهبود عدالت در زنجیره تامین (عرضه) مواد غذایی اتحادیه اروپا را راه اندازی کرد، چراکه کشاورزان کوچک اغلب در مقایسه با واسطه های قدرتمند بیشتر در معرض خطر هستند.

کمیسیون اروپا، برای بهبود عدالت زنجیره غذایی، ایده‌ها را به اشتراک می‌گذارد/ کوتاه کردن زنجیره عرضه، راهکاری برای افزایش درآمد کشاورزان

کمیسیون اروپا، چهارشنبه (16 آگوست) ، مشاوره عمومی در مورد چگونگی بهبود عدالت در زنجیره تامین (عرضه) مواد غذایی اتحادیه اروپا، را راه اندازی کرد، چراکه کشاورزان کوچک اغلب در مقایسه با واسطه های قدرتمند بیشتر در معرض خطر هستند.

به گزارش ایانا از سایت " euractiv "، کمیسیون از کشاورزان، شهروندان و سایر اشخاص علاقه مند دعوت کرد تا نظرات خود را در مورد عملکرد زنجیره تامین مواد غذایی از طریق یک مشاوره آنلاین تا 17 نوامبر، به اشتراک گذارند.

بسیاری از کشاورزان در حال تلاش برای رویارویی با چالش ها هستند زیرا زندگی آن ها به دلیل هزینه های بالای نهاده ها، همراه با قیمت های پایین و از دست دادن بازارهای صادراتی خاص، به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

در این رابطه، تولید کنندگان کوچک اغلب تحت تاثیر بیشتری قرار می گیرند، زیرا آن ها از قدرت چانه زنی با شرکت های بزرگ توزیع مانند سوپر مارکت زنجیره ای یا تولید کنندگان شیر، برخوردار نیستند. به گفته مدیریت اجرایی اتحادیه اروپا، این بدین معنی است که روند سود به سمت واسطه ها است در حالی که کشاورزان، از حاشیه های سود کوچکی برخوردارند.

فیل هوگان، کمیسر کشاورزی اتحادیه اروپا گفت:" کشاورزان نخستین پیوند در زنجیره را تشکیل می دهند و بدون آن ها غذا برای فرآوری، فروش و مصرف وجود نخواهد داشت. با این حال، متوجه می شویم که اغلب آن ها ضعیف ترین افراد هستند. "

کمیسیون کارگزاران بازارهای کشاورزی، در ماه نوامبر در مورد چگونگی محافظت از تولیدکنندگان در زنجیره تامین جهانی، مجموعه ای توصیه ها را منتشر کرد که شامل بهبود شفافیت بازار، تقویت همکاری میان کشاورزان و بهبود دسترسی به امور مالی بود.

پکا پزونن ، دبیر کل Copa و Cogeca (1)، انجمن کشاورزان اروپایی و تعاونی کشاورزی ، گفت: " ما قوانینی می خواهیم که در سطح اتحادیه اروپا بتواند برای مقابله با اقدامات تجاری ناعادلانه در زنجیره غذایی با اجرای مستقل توسط یک قدرت قانونی به کار رود و در عین حال با افرادی که قوانین اتحادیه اروپا را نقض می کنند، مقابله کند. برای بهبود وضعیت درآمدی کشاورزان ضروری است تا اطمینان حاصل کرد که در زنجیره غذایی بازده مناسبی ایجاد می شود. "

کوتاه کردن زنجیره تامین، بخشی از راهکار

یک راه حل که توسط قانون گزاران اتحادیه اروپا در قطعنامه 2016 به رسمیت شناخته شد، ایجاد زنجیره تامین مواد غذایی کوتاه است که با ایجاد فاصله کوتاه از مزرعه تا سفره امکان پذیر می شود.

حامیان این ایده می گویند نه تنها این روند به کشاورزان کمک می کند که حاشیه سود خود را افزایش دهند بلکه تاثیرات زیست محیطی هم کاهش می یابد، زیرا فاصله رساندن غذا تا مصرف کننده کمتر شده و تولید محصولات به صورت تازه و فصلی خواهد بود.

همچنین زنجیره غذایی کوتاه به عنوان پاسخی برای رسیدگی به درآمد کشاورزان و کیفیت محصول است.

این درحالی است که بازارهای محلی، در سال های اخیر در سراسر اتحادیه اروپا در مناطق روستایی و شهری ، جایی که در آن کشاورزان و تولید کنندگان محصولات شان را به طور مستقیم به مصرف کنندگان عرضه می کنند، موفق عمل کرده اند.

یک نظرسنجی در سال 2016 نشان داد که چهار نفر از پنج شهروند اتحادیه اروپا معتقد بودند که نقش کشاورزان در زنجیره غذایی مهم است.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که با زنجیره تامین کوتاه می توان اطمینان حاصل کرد که با برداشتن واسطه ها ، کشاورزان می توانند به قیمت های بالاتری برای تولید خود دست یابند. در عین حال، اقتصادهای محلی نیز از زنجیره تامین کوتاه بهره مند می شوند، زیرا شغل ها در مناطق محلی حفظ شده و روند تولید در مقیاس کوچک افزایش می یابد.

با این وجود، یک راه حل گسترده تر برای حل مسئله درآمد کشاورزان لازم است ، چراکه تقاضای مصرف کنندگان تنها با تولید محلی نمی تواند برآورده شود.

پزونن یادآور شد: "سیستم مواد غذایی اتحادیه اروپا پیچیده است و از این رو، باید از طریق اقدامات غیرمنصفانه در این رابطه جلوگیری شود."

ترجمه: فرحناز سپهری

پی نوشت:

1- COPA و COGECA ، دو سازمان عمده کشاورزی در اتحادیه اروپا هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید