Iranian Agriculture News Agency

فروش "بن‌سای" و "لاکی‌بامبو" ممنوع شد


رییس اتحادیه گل‌فروشان از ابلاغ دستور جمع‌آوری گل‌های "لاکی‌بامبو" و "بن‌سای" از گل‌فروشی‌های سطح تهران خبر داد.

اکبر شاهرخی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۳ به بعد با دستور وزارت جهاد کشاورزی واردات این دو نوع گل ممنوع اعلام شده است، اما باید توجه داشت که طی این سال‌ها بخش قابل توجهی قاچاق در این حوزه صورت گرفته است

وی همچنین گفت: از اول شهریور امسال به تمام واحدهای گل‌فروشی سطح تهران که زیر نظر اتحادیه قرار دارند اعلام کرده‌ایم که فروش این گل‌ها از این پس ممنوع خواهد بود و باید این دو نوع گیاه از سطح گل فروشی‌ها جمع‌آوری شوند.

شاهرخی افزود: البته باید توجه داشت که اکنون در فضای مجازی بسیاری به فعالیت می‌پردازند و این افراد می‌توانند آزادانه به خرید و فروش هر نوع گل و گیاهی که مایلند اقدام کنند، در حالی که فروشنده مجاز با محدودیت‌های متعددی مواجه است و علاوه بر آن باید مالیات و عوارض متعددی پرداخت کند.

رییس اتحادیه گل‌فروشان همچنین عنوان کرد: اکنون در مورد گیاهی مانند "لاکی‌بامبو" می‌توان گفت که تمام آنچه در بازار وجود دارد نمونه‌هایی است که به شکل قاچاق وارد شده اما در مورد "بن‌سای" با توجه به این که هر چه سن این گیاه بالاتر رود ارزش آن بیشتر می‌شود بخشی از آنچه در بازار وجود دارد مربوط به زمانی است که واردات این گیاهان قانونی بوده است، اما همچنان شاید ۷۰ درصد " بن سای" داخل بازار هم قاچاق باشند.

وی همچنین عنوان کرد: اکنون اینگونه اعلام می‌شود که این دو نوع گیاه آلوده هستند و براین اساس لازم است از واردات و فروش آنها جلوگیری شود. اما آنچه باعث می‌شود قاچاق این دو نوع گیاه در این حجم دنبال شود بحث استقبالی است که از سوی مردم از این گیاه‌ها صورت می‌گیرد.

چرا این گل‌ها را قرنطینه نمی‌کنید؟

شاهرخی افزود: یکی از پیشنهادات ما آن است که با توجه به استقبال مردم از این گیاه به جای جلوگیری از واردات آن دوره‌ای برای قرنطینه آنها در نظر گرفته شود تا پس از یک دوره در صورت احراز سلامت این گیاهان به فروش رسند، چرا که در داخل کشور امکانی برای کاشت چنین گل‌هایی وجود ندارد و اگر هم ما برای این کار تلاش کنیم حاصل کار مانند نمونه‌های بن‌سایی می‌شود که در سطح شهر هم موجود است و از نظر ظاهری زیبایی چندانی ندارند.

رییس اتحادیه گل‌فروشان با بیان این که اکنون برخی گل‌های قدیمی جذابیت خود را برای مردم از دست داده اینگونه عنوان کرد که حال مردم به دنبال نمونه‌های جدید هستند و می‌توان شرایطی ایجاد کرد که به این خواسته مردم پاسخ داده شود.

وی همچنین بیان کرد: زمانی "لاکی‌بامبو" به گل شانس معروف شده بود و همه آن را می‌خریدند. نمونه‌های این گیاه نیز از چین و تایلند وارد می‌شد، اما با توجه به شیوه‌ جابجایی گاه ممکن بود این گل چندین روز در راه بماند و براین اساس برگ‌های آن خراب شود بدین ترتیب واردکنندگان این گل را چند روز در گلخانه‌های خود نگه می‌داشتند تا دوباره گل دهد. در چنین شرایطی قیمت گیاه ارزان‌تر شده و به شاخه‌ای ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان می‌رسید، اما سایر نمونه‌ها قیمتی حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان داشتند.

رییس اتحادیه گل‌فروشان در پایان با توجه به این که اعضای صنف هم با قاچاق گیاه موافق نبوده و بر لزوم مبارزه با قاچاق تاکید دارند، اظهار کرد: اکنون با توجه به واردات قاچاق قیمت گیاهی مانند "بن‌سای" بسیار بالا رفته است، اما اگر این گیاه از طریق قانونی وارد کشور شود شاید قیمت آن تا ۵۰ درصد کاهش داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته رییس سازمان حفظ نباتات اعلام کرد: به دلیل آلودگی‌های متعدد و خطرناکی که گل‌های زینتی مانند "بن‌سای" و "بامبو" از کشورهایی مانند چین و تایلند داشتند و با وجود تذکرات فراوان و بازگشت محموله آن‌ها، اصلاحی در روند تجارت خود با ایران اعمال نکردند، از دو سال گذشته واردات این گل‌ها ممنوع شدند اما همچنان شاهد عرضه و خرید و فروش آن‌ها در بازار هستیم.

به دنبال این اظهارات، معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات نیز اعلام کرد که به دلیل آلوده بودن و قاچاق بودن گل‌های "بن‌سای" و "لاکی بامبو" همه آن‌ها به زودی با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان تعزیرات حکومتی از بازار جمع‌آوری می‌شود و اگر تاجران بخواهند باید از کشورهایی به غیر از کشورهای آسیای جنوب شرقی وارد کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید