Iranian Agriculture News Agency

محقق پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری تأکید کرد:

لزوم ارزیابی کیفیت خاک در مدیریت باغات

محقق پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری گفت: با ارزیابی کیفیت خاک می توان اطلاعات مورد نیاز به منظور بررسی پایداری سیستم‌های کشاورزی را به دست آورد. از آنجا که تولید خاک یک فرایند بسیار زمانبر است، با مشاهده و بررسی تغییرات خاک در طول زمان یا تحت مدیریت‌های مختلف قادر خواهیم بود اثرات اعمالی مدیریتی را بر خاک ارزیابی نماییم.

لزوم ارزیابی کیفیت خاک در مدیریت باغات

محقق پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری بر لزوم ارزیابی کیفیت خاک در مدیریت باغات تأکید کرد.

به گزارش ایانا از پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری، سمیه شاهنظری محقق این پژوهشکده با بیان اینکه خاک یکی از منابع مهم و ارزشمند طبیعت به شمار می رود، گفت: بدون داشتن خاک سالم حیات و زندگی روی زمین امکان پذیر نخواهد بود. رشد بی رویه جمعیت و نیاز به تأمین مواد غذایی برای انسان و دام باعث تشدید فشار به منابع طبیعی و کشاورزی شده است. این موضوع مهم ترین علت گرایش به کشاورزی با نهاده های بیشتر و اعمال مدیریت فشرده است، به طوری که باعث تنزل کیفیت خاک شده است.

وی افزود: تغییر در ویژگی‌های اجزای تشکیل دهنده خاک به طوری که عملکرد طبیعی و تعادل زیستی آنها مختل گردد، به طور مستقیم یا غیر مستقیم منافع و حیات موجودات زنده را به مخاطره می اندازد. کیفیت خاک توان و استعداد یک خاک خاص برای تولید پایدار محصول، سلامت محیط زیست و حفظ یا ارتقای سلامت انسان و سایر موجودات است. در واقع خاک با کیفیت، خاکی است که بتواند نقش مورد نظر خود را به خوبی به انجام برساند.

محقق پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه‌گرمسیری با بیان اینکه کیفیت خاک در دو بخش کیفیت ذاتی و دینامیک مطالعه می شود، یادآور شد: کیفیت ذاتی تحت تأثیر ویژگی‌های ذاتی خاک است، در حالی که کیفیت دینامیکی خاک به شدت تحت تأثیر اعمال مدیریتی و شرایط و وضعیت خاک قرار می گیرد. ارزیابی کیفیت خاک، هنر و علم ارائه ابزارهای تصمیم گیری به منظور مدیریت پایدار اراضی است. شاخص‌های کیفیت خاک بسته به نوع کاربری و شرایط محیطی و اقلیمی تعریف می‌شوند.

شاهنظری در پایان خاطرنشان ساخت: با ارزیابی کیفیت خاک می توان اطلاعات مورد نیاز به منظور بررسی پایداری سیستم‌های کشاورزی را به دست آورد. از آنجا که تولید خاک یک فرایند بسیار زمانبر است، با مشاهده و بررسی تغییرات خاک در طول زمان یا تحت مدیریت‌های مختلف قادر خواهیم بود اثرات اعمالی مدیریتی را بر خاک ارزیابی نماییم.


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید