Iranian Agriculture News Agency

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری اعلام کرد:

سدهای احداث شده توسط جهاد کشاورزی، نظم مدیریت آب کشور را مختل نمی‌کند

کارشناسان وزارت نیرو همواره احداث سدها و بندهای خاکی توسط وزارت جهاد کشاورزی را عاملی برای بروز مشکل در مدیریت منابع آب کشور اعلام می‌کنند اما رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری معتقد است: سدهای احداث شده توسط وزارت جهاد کشاورزی، آب قابل توجهی در پشت خود ذخیره نمی‌کند که برای مدیریت منابع آب مشکل ایجاد کند.

سدهای احداث شده توسط جهاد کشاورزی، نظم مدیریت آب کشور را مختل نمی‌کند

کارشناسان وزارت نیرو همواره احداث سدها و بندهای خاکی توسط وزارت جهاد کشاورزی را عاملی برای بروز مشکل در مدیریت منابع آب کشور اعلام می‌کنند اما رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری معتقد است: سدهای احداث شده توسط وزارت جهاد کشاورزی، آب قابل توجهی در پشت خود ذخیره نمی‌کند که برای مدیریت منابع آب مشکل ایجاد کند.

داود نیک‌کامی در گفتگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: دو نوع سازه توسط وزارت جهاد کشاورزی با اهداف متفاوت ساخته می‌شود. یکی سدهای گابیونی و دیگری بندهای خاکی است.

کارشناسان آب بر این باورند که هر سازه‌ای که با ارتفاع بیش از 15 متر در مسیر رودخانه‌ها ایجاد شود و حرکت آب را دچار اختلال کند، سد نامیده می‌شود و هیچ تفاوتی بین سدهای بتنی احداث شده توسط وزارت نیرو با سدهای ساخته شده بوسیله وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد اما رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری به تشریح تفاوت سازه‌های بتنی و سازه‌های ایجاد شده توسط وزارت جهاد کشاورزی پرداخت.

وی در این رابطه گفت: جنس سد از بتن است و مانع عبور آب می‌شود. حتی پی سد را تا رسیدن به سنگ مادر حفر کرده و آن را عایق می‌کنند تا آب مفری نداشته باشد.

نیک‌کامی افزود: گابیون‌های آبخیزداری که جلوی آبراهه‌ها ساخته می‌شوند، شبکه‌های توری هستند که سنگ را داخل آن می‌ریزند. این توری‌های مکعبی شکل با هدف جمع‌آوری رسوبات ساخته شده و هیچ آبی پشت گابیون‌ها جمع نمی‌شود. زیرا سنگ‌ها بدون ملات داخل توری ریخته می‌شوند.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

وی ادامه داد: هدف از احداث گابیون، اصلاح کف آبراهه در مقابل فرسایش خاک است.

به گفته رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری برخی بندهای خاکی نیز توسط وزارت جهاد کشاورزی ساخته می‌شود. این بندها با ارتفاع کم به منظور نگه داشتن سیل و کاهش شدت این بلای طبیعی ساخته می‌شوند. آب در پشت بندهای خاکی جمع می‌شود و می‌توان از این آب بهره‌برداری کرد.

وی بیان کرد: بندهای خاکی حجم قابل ملاحظه‌ای از آب را پشت خود نگه نمی‌دارند. این سازه‌ها اندکی تاخیر در جریان آب مسیل‌ها ایجاد می‌کنند و مقداری هم حجم سیل را کاهش می‌دهند. آبی که پشت این سازه‌ها جمع می‌شود، می‌تواند در کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

نیک‌کامی گفت: هر بند خاکی بین 100 تا 300 متر مکعب آب پشت خود ذخیره می‌کند و این احجام در مقایسه با حجم کل آب قابل دسترس کشور رقم زیادی نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد بند خاکی داریم، متولی اعلام آمار در این رابطه را سازمان جنگل‌ها و مراتع اعلام کرد.

رئیس پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری افزود: بخش اجرا برنامه‌های کنترل سیل اجرا می‌کند، بنابراین آمار بندهای خاکی را دارد. پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری نیز روی چگونگی فرآیند این بندها و تاثیراتی که روی محیط دارند، بررسی انجام می‌دهد.

وی عنوان کرد: برای مدیریت آب یک حوضه آبریز، به ترکیبی از سدهای گابیونی، بندهای خاکی و سد بتنی نیاز داریم. هر کدام از این سازه‌ها اهدافی دارند و به منظورهایی ایجاد می‌شوند. بندها و سدهایی که آبخیزداری ایجاد می‌کند، برای این است که مقداری از هدر رفت آب جلوگیری کند.

نیک‌کامی ادامه داد: سد خاکی چون پی آنچنانی ندارد، آب را در خود نفوذ می‌دهد. یک سد گابیونی هیچ آبی در خود نگه نمی‌دارد. اولی برای کاستن از شدت سیل احداث می‌شود و دومی برای جلوگیری از فرسایش خاک ایجاد می‌شود.

وی در واکنش به ابراز نگرانی کارشناسان وزارت نیرو درباره اقدامات وزارت جهاد کشاورزی گفت: ما هم نگرانی در رابطه با سدسازی داشته و اعلام می‌کنیم. وظیفه دو دستگاه است که نگرانی‌های خود را ابراز کنند. البته هر دستگاهی هم تلاش می‌کند یک مقدار کارهای اشتباه خود را توجیه کنند و گردن کس دیگری بیاندارند. به نظر من وقتی در ابعاد میلیارد متر مکعب منابع آب صحبت می‌شود، ایجاد چند بندی که کنترل سیل می‌کنند، قابل مقایسه با حجم کل آب کشور نیست.

L-960604-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید