Iranian Agriculture News Agency

ایانا از تأثیر چالش تأخیر پرداخت مطالبات گندمکاران بر روند کشت گندم در کشور گزارش می‌دهد:

تغییر کشت گندم به سایر محصولات با تأخیر در پرداخت مطالبات/ دلالان از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند

با گذشت حدود دو ماه از برداشت گندم در کشور، فقط 65 درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده که با ادامه روند تأخیر در پرداخت مطالبات گندم‌کاران، ذائقه کشاورزان به کشت محصولات دیگر تغییر می‌کند که این امر زنگ خطری برای سست شدن پایه‌های خوداتکایی گندم محسوب می‌شود.

تغییر کشت گندم به سایر محصولات با تأخیر در پرداخت مطالبات/ دلالان از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) - حامد صفری‌پور:

با شروع دولت تدبیر و امید، برای دستیابی به خوداتکایی گندم برنامه 10 ساله گسترده‌ای تهیه و بر اساس این برنامه کلیه نیازهای تولید گندم با رویکرد ارتقاء بهره‌وری و افزایش عملکرد پیش‌بینی شد و از سال93 طرح ضریب افزایش خوداتکایی گندم در قالب برنامه اقتصادی تدوین و به مرحله اجرا رسید. کمااینکه اسماعیل اسفندیاری‌پور، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی چندی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفته بود: "اعلام قیمت خرید تضمینی گندم قبل از آغاز فصل زراعی باعث اطمینان کشاورزان از حمایت دولت نسبت به تولید داخل شده و در مجموع با لطف خداوند واقدامات انجام شده وزارت جهاد کشاورزی دردولت یازدهم، خوداتکائی در تولید گندم تحقق یافت. همچنین با قیمت مناسب خرید تضمینی، پرداخت به موقع و پشتیبانی انگیزه کشاورزان افزایش می‌یابد، اما درسال جاری شرایط پرداخت مطالبات گندم کاران ایده‌آل نیست."

در واقع اگرچه دولت با اعلام قیمت تضمینی گندم بالاتر از قیمت جهانی و خرید تضمینی این محصول کشاورزان را ترغیب به کشت این محصول کرد، اما تأخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران با گذشت حدود دو ماه از پایان فصل برداشت گندم نه‌تنها انگیزه آن‌ها را کاهش داده، بلکه بدقولی در پرداخت مطالبات، کشاورزان را به تغییر کشت جایگزین گندم هدایت می‌کند.

در این میان کشاورزان برای تغییر کشت مطمئن دو راه پیش روی دارند، راه نخست حرکت به سمت کشت شالی است که سود خوبی عاید آن‌ها شده و محصول شان به‌صورت نقدی و سَرِ زمین توسط دلالان خریداری می‌شود که این راه به‌دلیل اختصاص بیشترین سطح زیرکشت برنج به استان‌های شمال کشور مناسب کشاورزان آن منطقه است.

راه دیگر تغییر کشت مطمئن، تغییر مسیر از زراعت گندم به سمت کشت دانه‌های روغنی است که به‌تازگی مورد توجه دولت قرار گرفته و به‌دلیل پرداخت به موقع دولت در این بخش، پتانسیل کشت و اعتماد مجدد در آن به وجود آمده است.


پرداخت 65 درصد مطالبات گندمکاران تا پایان مرداد

به همین مناسبت، برای پیگیری وضعیت مطالبات گندمکاران چه مرجعی مطمئن‌تر از یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران که متولی خرید این محصول از گندمکاران است. او در این باره می‌گوید: میزان خرید تضمینی گندم تا 31 مرداد 96 به ٨.٧ میلیون تن با ارزش حدود ١١٣ هزار میلیارد ریال رسیده که از این رقم حدود ٧٣ هزار و ٦٠٠ میلیارد ریال معادل ٦٥ درصد آن پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه دولت برای پرداخت مطالبات کشاورزان در سریع‌ترین زمان ممکن تمام تلاش خود را انجام می‌دهد، افزود: کشاورزانی که گندم تولیدی خود را تا تاریخ ٢٠ خردادماه به مراکز خرید دولت تحویل دادند، 100 درصد پول آن‌ها پرداخت شده که شامل کشاورزان استان های خوزستان، هرمزگان، بوشهر و کرمان است.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

سیف بیان کرد: آن دسته از کشاورزانی هم که گندم تولیدی خود را تا تاریخ ٢٣ مردادماه تحویل دادند، حداقل ٥٠ درصد پول خود را دریافت کردند.

به گفته وی، بیشترین میزان خرید هم مربوط به استان‌های خوزستان، گلستان، فارس، کرمانشاه و کردستان است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه یک‌هزار و423 مرکز خرید دولتی گندم کشاورزان را خریداری کرده است، ادامه داد: خرید گندم در استان‌های گرمسیری به پایان رسیده و پیش‌بینی می‌شود میزان خرید تضمینی گندم از کشاورزان به ٩ میلیون تن در سال جاری برسد که بیش از دو میلیون تن کمتر از سال گذشته است.

سیف دلیل این کاهش را نبود بارندگی مناسب در فصل کاشت، سرمازدگی و آسیب جدی به مزارع دیم دانست و اظهار کرد: با این وجود شاهد تداوم خودکفایی گندم هستیم و نیازی به واردات برای خبازی و صنف و صنعت نیست.

وی یادآور شد: با توجه به موجودی بالای گندم کشور همچنان صادرات گندم و مشتقات آن برای حفظ بازار و اشتغال‌زایی ادامه دارد.


خرید گندم پشت انبارهای دولتی توسط دلالان منع قانونی ندارد

همچنین مختار مهاجر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا گفت: با گذشت حدود دو ماه و نیم از فصل برداشت تنها بخشی از مطالبات گندمکاران استان گلستان پرداخت شده، این در حالی است که شرکت غله بازرگانی دولتی ایران قول‌هایی مبنی بر پرداخت مابقی مطالبات گندمکاران داده که بستگی به تأمین منابع مالی این شرکت دارد، اما در نهایت مطالبات گندمکاران پرداخت می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خرید گندم کشاورزان توسط دلالان و واسطه‌ها پشت انبارهای غله استان گلستان قبل از تحویل به دولت صحت دارد، عنوان کرد: کشاورزان به روش‌های مختلفی محصول خود را به فروش می‌رسانند؛ یکی از این روش‌ها (سلف‌خری) است که برخی از دلالان گندم را سَرِ زمین از کشاورزان خریداری می‌کنند و روش دیگر خریداری گندم کشاورزان توسط واسطه‌هاست که کمی ارزان‌تر از قیمت تضمینی و قبل از تحویل به انبارهای دولت است. کشاورزان هم به‌دلیل کمبود نقدینگی و مشکلات مالی با دریافت پول نقد و سود کمتر راضی به معامله با دلالان هستند که از نظر قانونی مشکلی ندارد.


سوءاستفاده دلالان در خرید گندم پشت انبارهای غله دولتی

همچنین فریدون فدایی یکی از گندمکاران استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا اظهار کرد: همچنین دولت پس از گذشت سه ماه هنوز بخشی از مطالبات گندمکاران را پرداخت نکرده است؛ بنابراین چطور می‌توان از کشاورزان انتظار داشت که سال آینده گندم کشت کنند، با این وجود کشت سال بعد کشاورزان از گندم به محصولات دیگر تغییر می‌یابد.

وی اضافه کرد: کشاورزان از تحویل گندم به دولت پشیمان هستند، چرا که دلالان پشت انبارهای غله دولت، این محصول را با قیمت یک‌هزار و 100 تومان یعنی 200 تومان کمتر از قیمت تضمینی دولت به‌صورت نقدی از گندم‌کاران می‌خریدند و برخی گندمکاران به‌دلیل سررسید تسهیلات و پرداخت معوقات بانکی، با قبول ضرر 200 تومانی در هر کیلوگرم، گندم تولیدی خود را به واسطه‌ها می‌فروختند، اما برخی از کشاورزان با وجود تحویل گندم به دولت هنوز بخشی از مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند./

H-960601-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید