Iranian Agriculture News Agency

عشایر یزد سالانه 500 میلیارد ریال فراورده دامی و لبنی تولید می‌کنند

رییس اداره امور عشایری یزد گفت: با وجود 2 دهه خشکسالی و فقر مراتع، عشایر این استان سالانه پنج هزار تن انواع فرآورده های دامی و لبنی به ارزش اقتصادی 500 میلیارد ریال تولید و به بازار مصرف عرضه می کنند که این میزان تولید نقش بسزایی در رشد اقتصاد منطقه دارد.


رییس اداره امور عشایری یزد گفت: با وجود 2 دهه خشکسالی و فقر مراتع، عشایر این استان سالانه پنج هزار تن انواع فرآورده های دامی و لبنی به ارزش اقتصادی 500 میلیارد ریال تولید و به بازار مصرف عرضه می کنند که این میزان تولید نقش بسزایی در رشد اقتصاد منطقه دارد .

به گزارش ایرنا، حسن زارع رییس اداره امور عشایری یزد در حاشیه بازدید از مناطق عشایری شهرستان ابرکوه اظهار کرد: همچنین عشایر در تولید صنایع دستی خصوصا فرش دستباف سهم بسزایی دارند که 15 درصد تولید صنایع دستی استان مربوط به آنهاست .

وی اضافه کرد: امسال عشایر یزد ، 2 هزار و 16 تن شیر و مواد لبنی به ارزش 120 میلیارد ریال تولید و به بازار مصرف عرضه کردند .

وی یادآور شد: برای افزایش درآمد آنها 4.5 میلیارد ریال وام قرض الحسنه با باز پرداخت پنج ساله به 55 خانوار در شهرستان های ابرکوه و خاتم برای زنجیره تولید گوشت قرمز اختصاص یافت که بخشی از آن تاکنون پرداخت شده است .

به گفته زارع درآمد عشایر استان از طریق پرورش دام سبک تامین می شود، عنوان کرد:مبلغ 10میلیارد ریال تسهیلات یکساله نیز برای تامین سرمایه در گردش برای تولید گوشت قرمز به عشایر پرداخت شد .

این مسئول با اشاره به ارایه خدمات و تامین زیر ساخت ها ویژه نظیر آبرسانی یادآور شد: 800 میلیون ریال بودجه در این ارتباط تخصیص یافت که این مبلغ برای ساخت سه باب آب انبار شرب دام و تامین آبرسانی دام عشایر شهرهای ابرکوه و خاتم هزینه شده است .

زارع ادامه داد: در سال جاری با مشارکت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای سهولت در رفت آمد عشایر یک هزار و 200 کیلو متر راه های عشایری تیغ زنی شد .

رئیس اداره امور عشایری یزد با بیان اینکه تامین آرد و نهاده های دامی عشایر از جمله اولویت هاست، اضافه کرد: دولت امسال علاوه بر توزیع 60 تن آرد ،هزار تن جو با باز پرداخت مدت دار با توجه به تداوم خشکسالی و فقر مراتع برای تامین علوفه مورد نیاز دام های عشایر استان اختصاص داد .

وی تامین آب مورد نیاز دام عشایر را بسیار ضروری خواند و ادامه داد: سالانه هزار و 200 دستگاه تانکر 12 هزار لیتری آب برای مصرف دام های عشایر توزیع می شود .

زارع یادآور شد: برای تامین برق مورد نیاز عشایر خاتم و ابرکوه با صرف 1.5میلیارد ریال از محل اعتبار شرکت برق استان، 9 مکان بالای 10 خانوار جمعیت برق رسانی شده است .

زراع جمعیت عشایری استان را 6 هزار نفر شامل هزار و 300 خانوار از ایلات بختیاری ، خمسه و قشقایی ذکر کرد که به نگهداری 140هزار راس دام سبک مشغول هستند .

وی مناطق ییلاقی عشایر استان در فصل گرما را استان های فارس و کرمان ذکر کرد و افزود: آنها با تلاش و فعالیت خود در پرورش دام سبک، 25 درصد مواد پروتئینی و 15 درصد مواد لبنی استان یزد را تولید می کنند .

مرکز شهرستان 51 هزار نفری ابرکوه در 140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید