Iranian Agriculture News Agency

بخش خصوصی تأمین‌کننده گوشت قرمز:

واردات تک‌بعدی، مشکل گرانی گوشت را حل نمی‌کند

واردات لاشه بره، اگرچه با هدف تنظیم بازار گوشت صورت می‌گیرد، اما این موضوع نمی‌تواند مشکل قیمت‌ها را به کلی حل کرده و باید در کنار آن، واردات لاشه میش نیز انجام شود.

واردات تک‌بعدی، مشکل گرانی گوشت را حل نمی‌کند

واردات لاشه بره، اگرچه با هدف تنظیم بازار گوشت صورت می‌گیرد، اما این موضوع نمی‌تواند مشکل قیمت‌ها را به کلی حل کرده و باید در کنار آن، واردات لاشه میش نیز انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایانا، چندی پیش رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در مصاحبه‌ای رادیویی اعلام کرده بود: "تمایل برای ذبح بره‌های ماده که هنوز زایمان نکرده‌اند، افزایش یافته و این موضوع کمبود گوشت قرمز را رقم زده است.

علی‌اصغر ملکی، چنین اقدامی را که از چهار سال گذشته تاکنون ادامه داشته، مصداق بارز نسل‌کشی دانسته و افزوده بود: "از زمانی که ارائه ارز ۱۲۲۶ تومانی قطع شد، تقاضای شرکت‌های بسته‌‌بندی بی‌جواب ماند و بازار مجبور شد برای حل این مشکل، به کشتار بره‌های ماده رو بیاورد."

این در حالی است که رئیس مرکز اصلاح نژاد دام کشور با رد این ادعا به ایانا اعلام کرده بود: "چرا یک دامدار باید دام ماده‌ای که هنوز به فصل زایمان نرسیده را کشتار کند؟ این یعنی از بین بردن سرمایه؛ بنابراین موضوع گفته شده مورد تأیید نیست. مگر اینکه دام گفته شده، حذفی باشد."

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

حال شورای تأمین‌کنندگان دام زنده از مسئله دیگری در همین زمینه پرده‌برداری می‌کند. اعضای این شورا معتقدند که گرانی گوشت در یک سال اخیر، موجب بالا رفتن انواع این محصول شد. به‌عنوان مثال، گوشت میش که باید حدود 24 هزار تومان در هر کیلوگرم قیمت داشته باشد، اکنون به 34 تا 35 هزار تومان رسیده است. دلیل آن هم رقابتی است که در بازار برای انواع گوشت ایجاد شده. به عبارتی وقتی مثلاً قیمت گوشت بره افزایش می‌یابد، به تبع آن میش نیز بالا می‌رود؛ بنابراین سیستم آزاد که قصابی‌ها جرو آن هستند، به همسن دلیل به کشتار میش‌های ماده رو می‌آورند.

طبق این گزارش، قبل از گرانی گوشت، کمتر کسی به سراغ کشتار میش می‌رفت. زیرا سود و ارزش بازرگانی چندانی برای قصاب نداشت و تمایل کشتارکن بیشتر روی بره متمرکز بود، اما اکنون وضعیت متفاوت شده است. در حال حاضر که قیمت میش نیز سیر صعودی گرفته، سیستم توزیع آزاد گوشت، تمایل بیشتری برای کشتار این دام‌ها دارد.

تمام این اتفاقات در حالی است که تصمیمات تنظیم بازار نیز تنها روی واردات بره متمرکز شده است؛ بنابراین بخش کوچکی از بازار متنوع گوشت تحت تاثیر قرار گرفته و نمی‌توان با واردات تک بعدی، مشکل گرانی را حل کرد. در حالی که هم‌اکنون با افزایش غیرواقعی قیمت میش، مصرف‌کننده پول اضافی برای خرید این نوع گوشت می‌پردازد.

به همین دلیل، بخش خصوصی تامین کنندگان گوشت اعتقاد دارد که اگر قرار است قیمت‌ها در بازار به تعادل برسد، باید بازار وارداتی تنوع بیشتری پیدا کرده و لاشه میش نیز جزو اقلامی باشد که به همراه بره وارد می‌شود. در آن صورت است که می‌توان ادعا کرد تنظیم بازار گوشت، تمام دهک‌های جامعه را شامل می‌شود. البته واردات 300 تا 500 تن از این گوشت در سال، طبق گفته شورای تأمین‌کنندگان دام، کافی خواهد بود. ضمن اینکه مصارف میش، بیشتر در ارگان‌های پرمصرف مانند پادگان‌ها و بیمارستان‌هاست و با تأمین نیاز این بخش‌ها می‌توان تعادل را به کل بازار گوشت برگرداند./

V-960531-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید