Iranian Agriculture News Agency

وزیر صنعت و بازرگانی سری لانکا خبر داد:

40 درصد شرکت های کوچک و متوسط ​​سریلانکایی درگیر در بخش صنعت غذا

وزیر صنعت و بازرگانی سری لانکا، راشید باتیودین، از فعالیت 40 درصد از شرکت های کوچک و متوسط ​​سریلانکا در بخش مواد غذایی و تخصیص بیش از 1.2 میلیون دلار امریکا به این بخش خبر داد.

40 درصد شرکت های کوچک و متوسط ​​سریلانکایی درگیر در بخش صنعت غذا

وزیر صنعت و بازرگانی سری لانکا، راشید باتیودین، از فعالیت 40 درصد از شرکت های کوچک و متوسط ​​سریلانکا در بخش مواد غذایی و تخصیص بیش از 1.2 میلیون دلار امریکا به این بخش خبر داد.

به گزارش ایانا از سایت "دیلی میرور"، وی گفت: "بخش مواد غذایی بیش از دو برابر و به ارزش 240 میلیون دلار امریکا محصولات صادر کرده است.

این در حالی است که درگیر شدن شرکت های کوچک و متوسط ​​سریلانکایی، می تواند به طور مستقیم روی عرضه مواد غذایی و امنیت ملی و صادرات تاثیرگذار باشد، به طوری که صادرات در این بخش نیز افزایش می یابد. همچنین سریلانکا کار را بر روی اولین مرکز استاندارد بین المللی آزمون و ایمنی مواد غذایی کشور آغاز کرده است که به طور مستقیم بر روی تولید کنندگان مواد غذایی روستایی در کشور متمرکز است.

وزیر صنعت و بازرگانی گفت: " بیش از 40 درصد از شرکت های کوچک و متوسط ​​ما در بخش فرآوری مواد غذایی هستند. این تلاش ها بخشی از طرح بزرگتر ما برای پیوند دادن این بخش به صادرات است." همچنین وی از برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین المملی Agribiz در کلمبو (پایتخت سری لانکا) خبر داد.

گفتنی است در این رویداد وزیر صنعت و بازرگانی سری لانکا ، دبیر وزارتخانه صنعت و بازرگانی ، چینتاکا، غرفه دارانی از سریلانکا، مالزی، هند، چین و تایلند، همچنین رئیس انجمن فرآوران غذایی، مالک دو الویس حضور داشتند .

باید به این نکته اشاره کرد، این مجموعه نمایشگاهی، در اصل توسط وزارت صنعت و بازرگانی در سال 2001 با غرفه داران محلی، در کلمبو راه اندازی شد و طی سال ها گسترش یافت و تبدیل به یک رویداد سالانه بین المللی در زمینه صنایع غذایی در جنوب آسیا شد.

راشید باتیودین گفت:"شرکت های کوچک و متوسط در بخش پردازش مواد غذایی سالانه ارزشی درحدود 100 میلیون روپیه دارند و به اشتغال 1.5 میلیون نفر کمک می کنند. در نتیجه این بخش در برنامه ریزی اقتصادی ما بسیار قابل توجه است، به طوری که وزارتخانه نزدیک به 195 میلیون روپیه (1.2 میلیون دلار امریکا) برای امسال به منظور افزایش مواد غذایی در بسیاری از پروژه های بخش سریلانکا اختصاص داده است."

مهمترین پروژه، راه اندازی نخستین آزمایشگاه غذایی معتبر سریلانکا برای شرکت های متوسط و کوچک است که به عنوان مرکز تحلیل و ایمنی مواد غذایی زیر نظر اداره توسعه صنعتی این وزارتخانه فعالیت می کند.

این نخستین تسهیلات برای بخش مواد غذایی کوچک و متوسط سری لانکا به شمار می رود. هزینه آزمایشگاه 140 میلیون روپیه است. به طوری
که تست محصولات غذایی تمام بخش های سری لانکا را انجام می دهد. دفاتر اداره توسعه صنعتی در تمام مناطق، محصولات را جمع آوری و آزمایش می کنند. این آزمایشگاه از استانداردهای محلی و بین المللی مانند SLS و ISO پیروی می کند.

وزیر یادآور شد: "همچنین قرار است روی بسیاری از فعالیت های توسعه صنایع غذایی سری لانکا دیگر نیز تمرکز کند همچون پروژه " توسعه صنایع غذایی کوچک با بهبود فناوری پردازش" ، "تسهیل در مدیریت ذخیره سازی در بخش مواد غذایی از طریق بسته بندی،" پروژه صدور گواهینامه برای فعالیت های مناسب تولید، " رقابت پذیری در بازار بهره وری و بهبود پایداری" است."

وی افزود: "به طوری که این 4 پروژه بخش مواد غذایی برای امسال می توانند به دریافت گواهینامه های بین المللی مانند ایزو 9001، ایزو 14001 پروژه، دست یابند. همچنین این تلاش ها بخشی از طرح بزرگتر ما برای پیوند این بخش به صادرات است. "

با توجه به گزارش اداره توسعه صادرات، صادرات مواد غذایی سریلانکا در سال 2016 با جهش بزرگی روبه رو شد به طوری که با افزایش 112 درصدی به مبلغ 240 میلیون دلار امریکا رسید که نسبت به 113 میلیون دلار امریکا در سال 2015 افزایش دو برابری را نشان می دهد .(دسته بندی میوه ها و سبزیجات فرآوری، نان و شیرینی جات و غذاهای فرآوری شده)

رئیس انجمن فرآوران غذایی سری لانکا گفت: " فعالیت بخش مواد غذایی از طریق شرکت های کوچک و متوسط ​​سریلانکا می تواند بیشتر هم شود. این درحالی است که بدون در نظر گرفتن شرکت های خرد ثبت نشده، تامین کنندگان مواد غذایی در سطح روستاها، و رستوران های شهری، هتل های کوچک کنار جاده و نانوایی ها، حضور بخش مواد غذایی در شرکت های کوچک و متوسط ​​سریلانکا می تواند به بیش از 50 درصد برسد. اما تلاش های این وزارتخانه شامل همه آن ها خواهد بود."

ترجمه: فرحناز سپهری

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید