Iranian Agriculture News Agency

وزیر علوم خبر داد:

جایزه ملی «مریم میرزاخانی» در حوزه علوم پایه اعطا می شود

جایزه ملی «مریم میرزاخانی» در حوزه علوم پایه اعطا می شود

وزیر علوم گفت: جایزه ملی مریم میرزاخانی در علوم پایه به دانشگاهیان برتر این حوزه اعطا می شود.

به گزارش مهر به نقل از وزارت علوم، محمد فرهادی در نخستین دوره اعطای جایزه زنان در علم گفت: این جشنواره علمی توسط حوزه مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده و با همکاری سایر سازمانهای علمی و فناوری بنیانگذاری شده است و در سال های آتی نیز ادامه خواهد یافت.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی محققان زن برتر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و تکریم آنان اعلام کرد و افزود: بر این اساس پیشنهاد می‌شود که این جایزه در یک روز ثابت به صورت سالانه برگزار شود و بهتر است در تقویم دانشگاهی کشور، روز مشخصی برای معرفی زنان برگزیده در عرصه‌های علم و فناوری انتخاب شود.

وزیر علوم به حضور چشمگیر زنان در آموزش عالی اشاره کرد و گفت: در مجموع ۶۰ درصد ورودی های دانشگاهها و مراکز آموزش عالی را دختران تشکیل می دهند و ۵۰ درصد ورودی دوره های تحصیلات تکمیلی نیز دختران هستند.

فرهادی با اشاره به اینکه ۱۷ درصد اعضای هیات علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی را زنان تشکیل می دهند، تاکید کرد: تحقیقی که در دانشگاه علامه طباطبایی در مقاطع زمانی‌ سال‌های ۱۳۷۰، ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ انجام شده است نشان می دهد که جهش دختران و زنان در حوزه علوم و دانش‌ بسیار چشمگیر است و زنان در ۲۰ سال گذشته آگاه‌تر، بصیرتر، کوشاتر و پویاتر شده‌اند.

وی عنوان کرد: طی تحقیقات انجام شده در سه دهه گذشته، ‌زنان هیات علمی‌ در سال ۱۳۷۰ اکثرا در مرتبه مربی بودند اما خوشبختانه در دهه ۹۰ بیشتر آنها به مرتبه استادیاری ارتقا یافته اند.

فرهادی افزود: حضور زنان در کمیته‌ها و شوراهای‌ دانشگاهی نیز در سال های اخیر بیشتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: زنان در هر مسئولیت علمی و اجتماعی که باشند وظایف مادری و همسری‌ را در کنار سایر مسئولیت‌های خود به طور کامل انجام می‌دهند و اگرچه این توانایی‌ باعث افتخار است اما زنان برای حفظ حریم و حرمت‌ خانواده به حمایت‌ بیشتری در محل‌های کار نیاز دارند.

وزیر علوم با اشاره به افتخارات پروفسور مریم میرزاخانی و برنامه وزارت علوم برای بزرگداشت مقام علمی وی در آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی گفت: پروفسور مریم میرزاخانی‌ نخستین دانش‌آموزی بود که جایزه طلای المپیاد علمی را به خود اختصاص داد و سال ۲۰۰۵ در فهرست ۱۰ ذهن برتر در جهان قرار گرفت.

فرهادی اظهار کرد: خوشبختانه حضور زنان و فعالیت آنان در عرصه‌های علمی بیش از پیش در دهه‌های گذشته مورد توجه قرار گرفته است و در سه دهه مختلف جهش زنان در حوزه‌های علمی و دانشی چشمگیر بوده است و تعدادی از دانشمندان ایرانی که در فهرست دانشمندان یک درصد برتر دنیا هستند از زنان هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید