کشف ویژگی‌های جدید ساختار میکروبی خاک

محققان آمریکایی دریافتند ساختار میکروب‌های خاک پس از لایه‌برداری در پارک ملی نشنال مال در واشنگتن تغییر چندانی نکرد. در جریان تعویض چمن پارک ملی نشنال مال (National Mall) در واشنگتن دی سی، فرصتی برای دانشمندان فراهم شد که به مطالعه تغییرات انجام گرفته در محیط زیر خاک بپردازند

کشف ویژگی‌های جدید ساختار میکروبی خاک

به گزارش ایانا از انجمن خاک شناسی آمریکا ، در جریان تعویض چمن پارک ملی نشنال مال ( National Mall ) در واشنگتن دی سی، فرصتی برای دانشمندان فراهم شد که به مطالعه تغییرات انجام گرفته در محیط زیر خاک بپردازند.

این تحقیق بر مطالعه باکتری‌های موجود در خاک تمرکز داشت. محققان در کمال شگفتی دریافتند که جوامع میکروبی پیش و پس از نوسازی چمن این منطقه، تغییر چندانی نکرد. این اجتماعات میکروبی موجود در خاک، به میکروبیوم خاک معروف است.

آن کروچ، محقق در دفتر مطالعات کشاورزی وزارت کشاورزی آمریکا و نویسنده ارشد این تحقیق می‌گوید: " آزمایشگاه من علاقه‌مند به مطالعه این امر است که میکروب‌ها چگونه می‌توانند در محیط حرکت کنند و چگونه در نتیجه این حرکت، تغییر می‌کنند و خود را با شرایط تازه وفق می‌دهند. ما فکر می‌کردیم که چمن وارد شده از نیو جرسی، جوامع متفاوتی از باکتری‌ها را وارد نشنال مال می‌کند اما دریافتیم که آنها تفاوت چشمگیری ندارند " .

تحقیق کروچ متمرکز بر یک چمن‌زار وسیع بود. این بخش، از علف‌ها و ریشه‌های آنها و خاک و میکروب‌های موجود در آن تشکیل شده است.

کروچ می‌گوید: " میکروب‌های خاک را مانند مجموعه میکروب‌های موجود در معده انسان تصور کنید. وقتی توازن میکروب‌ها برهم بخورد می‌تواند شخص را بیمار کند. همین امر در مورد ساختار میکروبی خاک هم صادق است. بسیاری از بدترین بیماری‌ها در غلات یا دیگر محیط‌های کاشت گیاهان، با تغییر در بافت میکروبی خاک مربوط است. از همین رو مطالعه اینکه چگونه تغییراتی مانند آنچه در نشنال مال رخ داد، می‌تواند بر ساختار میکروب‌های زیر چمن‌ها موثر باشد، اهمیت پیدا می‌کند " .

کروچ اضافه می‌کند: " علاقه زیادی برای مدیریت ارگانیزم‌های سودمند مربوط به گیاهان که همچون متحدانی برای سالم نگه داشتن گیاه و مقابله با بیماری‌ها و آفات عمل می‌کنند وجود دارد. بسیاری از میکروب‌ها مدت هاست که به خاطر توانایی در کمک به حفظ سلامت گیاهان، چه از طریق تغذیه بهتر و یا دفاع از گیاه، تحت مطالعه هستند " .

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

تیم تحقیقاتی کروچ و جوزف رابرتس، متخصص بیماری‌های چمن از دانشگاه مریلند، باکتری‌های خاک را پیش و پس از بازسازی بررسی کردند. آنها با کمک تست‌های آزمایشگاهی، از دی ان ای باکتری‌ها برای شناخت اینکه دقیقا چه نوع باکتری‌هایی در خاک موجود بودند استفاده کردند. در نوع میکروب‌های موجود، تفاوت‌هایی وجود داشت اما به حدی نبود که محققان بتوانند بگویند این نوسازی تاثیر زیادی بر باکتری‌های خاک داشت.

آنها همچنین تنوع بسیار زیادی در باکتری‌ها یافتند. مثلا باکتری‌هایی که نیتروژن را در محیط زیست تجزیه می‌کنند بسیار زیاد بودند همچنین باکتری‌های موجود در محیط‌هایی که تحت تاثیر فعالیت‌های انسانی هستند نیز زیاد به چشم می‌خوردند. در مجموع بیش از 1600 گونه مختلف باکتری کشف شد.

کروچ می‌گوید: " ما از نتایج تحقیق شگفت‌زده هستیم زیرا فکر می‌کردیم ساختار میکروبی، دچار تغییرات اساسی می‌شود اما این چیزی نبود که داده‌ها به ما نشان می‌داد. اما هنوز چیزهای بسیار زیادی درباره چگونگی تاثیر موضوعاتی مانند این بر میکروب‌هایی که با گیاهان جفت شده‌اند برای آموختن وجود دارد " .

علاوه بر این کروچ می‌گوید که حتی با اینکه تغییرات بین نمونه‌های خاک اندک بود اما دانشمندان همچنین در حال بررسی این امر هستند که گاه یک میکروب بسیار مهم، کمیاب است. این بدان معنی است که کشف آن دشوار است اما می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر عملکرد گروه‌های میکروبی به‌عنوان یک مجموعه داشته باشد.

او می‌گوید: " مناطق کشاورزی و دیگر محیط‌های طبیعی نسبت به تغییرات منفی بسیار آسیب‌پذیر هستند. مطالعه ساختار میکروبی خاک، یک فرصت تازه و تقریبا دست نخورده برای تاثیرگذاری بر روابط بین گیاهان و میکروب‌ها برای بازدهی بیشتر و ارتقای سلامت گیاهان در اختیار ما می‌گذارد " .

ترجمه: محسن حدادی