Iranian Agriculture News Agency

چالش و مزیت کشت یونجه به روایت یکی از کشاورزان بزرگ/ افزایش قیمت یونجه از 750 به 900 تومان

یکی از کشاورزان بزرگ یونجه‌کار در کشور ضمن اشاره به آخرین وضعیت اقتصادی کشت یونجه در اراضی کشاورزی برخی از چالش‌ها و مزایای کشت آن را برای همتایان خود متذکر شد.

چالش و مزیت کشت یونجه به روایت یکی از کشاورزان بزرگ/ افزایش قیمت یونجه از 750 به 900 تومان

کشت یونجه و شبدر باعث تقویت خاک اراضی کشاورزی می‌شود و ریشه این نوع از گیاهان ازت خاک را تثبیت می‌کند.

یکی از کشاورزان بزرگ یونجه‌کار در اصفهان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: یکی از دلایل کشت یونجه تقویت خاک اراضی کشاورزی است که ریشه این گیاه با تثبیت ازت، خاک را غنی و شرایط ایده‌آلی برای کشت محصول بعدی فراهم می‌کند.

حسین فتاحی افزود: برخی کشاورزان به‌منظور غنی کردن زمین‌های کشاورزی اقدام به کشت یونجه یا شبدر کرده و با شخم زدن و برگردان کردن این محصول بعد از شش ماه اراضی کشاورزی را تقویت می‌کنند، اما برخی دیگر از کشاورزان با هدف کشت یونجه، بین پنج تا هفت سال از این گیاه بهره‌برداری می‌کنند که نه‌تنها صرفه اقتصادی دارد، بلکه در این مدت ریشه و بقایای گیاه خاک را تقویت می‌کند، البته بعد از سال پنجم نیاز آبی گیاه تا دو برابر افزایش و عملکرد درواحد سطح و میزان برداشت این محصول کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 40 هکتار یونجه کشت کرده است، ادامه داد: عملکرد این محصول در هر هکتار بین سه تا 3.5 تن است و سالانه به‌طور متوسط هفت چین یونجه از این اراضی برداشت می‌شود که چین نخست و آخر به‌دلیل رطوبت زیاد و تاخیر در خشک شدن به چرای گوسفندان اختصاص می‌یابد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

این کشاورز فعال در کشت یونجه با بیان اینکه هزینه آماده‌سازی زمین برای کشت یونجه نظیر شخم زدن و تسطیح اراضی در هر هکتار حدود یک میلیون تومان است، بیان کرد: کود دامی مورد نیاز برای کشت این محصول 150 تن در هکتار با قیمت هر تن 60 هزار تومان و بذر مصرفی مورد نیاز در هر هکتار ازکشت این محصول به‌صورت مکانیزه 70 کیلوگرم با قیمت هر کیلوگرم 15 هزار تومان است و در مجموع هزینه اولیه تولید هر هکتار یونجه حدود 11 میلیون تومان محاسبه می‌شود، این در حالی است که مصرف بذر در کشت سنتی این محصول دو برابر بیشتر از کشت مکانیزه است.

فتاحی یادآور شد: قیمت هر کیلوگرم یونجه در سال گذشته 750 تومان بود که در سال جاری به قیمت هر کیلوگرم 850 تا 900 تومان رسیده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه هر رأس دام شیری باید روزانه بین چهار تا پنج کیلوگرم علوفه خشک مثل یونجه مصرف کند، درباره چالش توسعه کشت یونجه در ایران نیز اضافه کرد: کشت این محصول به‌دلیل پرمصرف بودن آب کاهش یافته که باید در مناطق پرآبی مثل همدان و دزفول توسعه یابد، همچنین بهترین زمان برای کشت یونجه در اصفهان اواسط شهریور تا اواسط مهرماه است.

گفتنی است، کشت گندم و جو بلافاصله بعد از یونجه به دلیل افزایش ازت خاک احتمال ورس در این گیاهان را افزایش می‌دهد؛ بنابراین بعداز کشت یونجه، کشت محصولاتی نظیر سیب‌زمینی یا چغندرقند و بعد گندم و جو مناسب‌تر است./

H-960529-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید