Iranian Agriculture News Agency

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور به ایانا اعلام کرد:

آغاز کارگاه‌های آموزشی انتقال اطلاعات روز کشت پنبه از کارشناسان هندی به کارشناسان ایرانی/ کشت پنبه تراریخته در کشور توسعه می‌یابد

با هدف رفع خلاء اطلاعاتی در کشت پنبه، کارشناسانی از کشور هند برای بهبود در بهره‌وری از نهاده‌های کشاورزی برای تولید این محصول در ایران حضور یافتند.

آغاز کارگاه‌های آموزشی انتقال اطلاعات روز کشت پنبه از کارشناسان هندی به کارشناسان ایرانی/ کشت پنبه تراریخته در کشور توسعه می‌یابد

با هدف رفع خلاء اطلاعاتی در کشت پنبه، کارشناسانی از کشور هند برای بهبود در بهره‌وری از نهاده‌های کشاورزی برای تولید این محصول در ایران حضور یافتند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا به ورامین، رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور امروز در جریان آیین حضور کارشناسان هندی در کشورمان، در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در گذشته‌ای نه‌چندان دور، ایران یکی از تولیدکنندگان پنبه تراز نخست جهان بود، گفت: بی‌توجهی به این محصول در سال‌های گذشته، باعث شده است که تولید پنبه در کشورمان مغفول بماند و ایران جایگاه خود را در جهان از دست بدهد.

قربانعلی روشنی افزود: این مؤسسه از طریق تعاملاتی که بین فرهنگستان علوم ایران و علوم هندوستان وجود داشت، از محققان تراز نخست این کشور دعوت کرده است تا باب تبادلات علمی و بهره‌مندی کشور از اطلاعات روز جهان در کشت بانک باز شود.

وی بیان کرد: متخصصان کشور ما نیز در آینده به هندوستان سفر خواهند کرد تا ضمن دریافت اطلاعات، دانسته‌های خود را در اختیار کارشناسان هندی قرار دهند.

روشنی از مزیت تبادل کارشناسان را ارزیابی دقیق طرح‌ها بدون جانبداری بیان کرد و ادامه داد: یک کارشناس خارجی، داور بهتری برای چگونگی انجام طرح‌ها و نتیجه‌های حاصل در کشور دیگر خواهد بود. ضمن اینکه برقراری ارتباط پایدار، به‌روزرسانی اطلاعات را برای طرح‌های ما به همراه خواهد داشت.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در کشور ما تنها مدیریت تلفیقی آفات انجام می‌شود که گاهی به‌دلیل به‌روز نبودن اطلاعات، اشتباهاتی نیز در حال تکرار است که نتیجه معکوسی برای ما به همراه داشته است.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور یادآور شد: کارشناسانی که از هند به کشور ما آمده‌اند، از روش‌های جدید در مدیریت آفات استفاده می‌کنند که این امر می‌تواند علاوه بر افزایش بهره‌وری و به حداکثر رساندن آن، در تولید محصول میزان استفاده از سموم در مبارزه با آفات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

روشنی تأکید کرد: یکی از گزینه‌هایی که هم‌اکنون کارشناسان مبارزه با آفات در کشور هند به‌کار می‌برند، خودداری از استفاده آفت‌کش‌ها در 60 روز نخست و 30 روز پایانی است. به این ترتیب، آن‌ها فقط دو ماه را به مبارزه از آفات و استفاده از سموم اختصاص می‌دهند.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

وی خاطرنشان ساخت: کاهش در مصرف نهاده های گران‌بهایی همچون سموم و آفات گیاهی و حفظ محیط زیست و کاهش هزینه کشاورزان از نتایج این روش مورد استفاده در کشور هند است که می‌توان با راهنمایی کارشناسان این کشور، در ایران نیز عملی کرد.

روشنی با تأکید بر اینکه در برخی محصولات فاصله متوسط عملکرد و حداکثر تولید در ایران بسیار زیاد است، اضافه کرد: خلاء اطلاعاتی باعث شده است که در محصولی مانند سیب میزان متوسط عملکرد ایران یک‌هشتم حداکثر تولید باشد. در صورتی که با پر شدن این خلاء، بیشتر باغ‌های کشور می‌توانند به حداکثر تولید دست پیدا کنند.

وی با انتقاد از نبود شبکه اطلاعاتی مناسب برای کشاورزان اظهار کرد: با وجود اینکه 40 تا 50 درصد کشور را جامعه کشاورزان تشکیل می‌دهند، اما برنامه آموزشی مستقلی برای آن ها در رسانه‌های جمعی از جمله در صدا و سیما وجود ندارد تا اطلاعات لازم در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور از تشکیل سه کارگاه آموزشی بین‌المللی با همت این مرکز و همکاری کارشناسان هندی خبر داد و گفت: سه کارگاه آموزشی در استان‌های تهران، گلستان و خراسان رضوی که بیشترین سطح کشت پنبه کشور را به خود اختصاص داده‌اند، برای کارشناسان بررسی خواهد شد تا اطلاعات آن‌ها به‌روزرسانی شود و این اطلاعات از طریق کارشناسان به کشاورزان منتقل شود.

روشنی بیان کرد: این سه کارگاه با عناوین مدیریت تلفیقی آفات در مزرعه، تعیین آستانه اقتصادی برای مبارزه با آفات و بررسی مقاومت نسبی آفات بر آفت‌کش‌ها برگزار می‌شود.

وی با اشاره به استقبال خوب کارشناسان از این کارگاه‌ها افزود: تاکنون 80 نفر از کارشناسان استان تهران، 315 نفر از کارشناسان استان گلستان و 100 نفر از کارشناسان خراسان رضوی برای حضور در این کلاس‌ها ثبت نام کردند.

رئیس مؤسسه تحقیقات پنبه کشور عنوان کرد: برگزاری این دوره‌ها توسط این مرکز برای کارشناسان هزینه کمی خواهد داشت. در صورتی که اگر آن‌ها خود اقدام به به‌روزرسانی اطلاعات کنند، این امر هزینه زیادی برای آن‌ها به همراه خواهد داشت.

روشنی از دیگر اهداف دعوت کارشناسان هندی به ایران را به‌کارگیری ارقام پنبه تراریخته در کشور عنوان کرد و ادامه داد: تغییر اقلیم در کشور ما را به سمت استفاده از ارقام مقاوم به خشکی و آفات سوق می‌دهد. به همین دلیل از کارشناسان دعوت کرده‌ایم که کشت ارقام جدیدی که مقاوم به این تغییرات هستند را به کارشناسان ایرانی آموزش دهند.

وی ادعاهای مطرح‌شده درباره محصولات تراریخته را در برخی موارد منطقی دانست و تأکید کرد: کشت محصولات تراریخته‌ای که مصرف خوراکی دارند، ممکن است همراه با خطراتی باشد، اما محصولی همچون پنبه که کاربردی غیرخوراکی دارد، بدون خطر برای مردم و محیط زیست است.

روشنی در پایان با تأکید بر اینکه در کشورهای پیشرو استفاده از پنبه تراریخته رواج دارد، یادآور شد: کشوری همچون آمریکا که حتی حاضر نیست کاه گندم تراریخته خود را به دام‌ها بدهد و محصول گندم تراریخته را نیز تنها به کشورهای جهان سومی صادر می‌کند، 95.5 درصد پنبه تولیدی خود را به تولید ارقام تراریخته اختصاص داده است.

گفتنی است، نخستین کارگاه آموزشی بین‌المللی با عنوان مدیریت تلفیقی آفات در زراعت پنبه فردا 29 مردادماه سال جاری توسط مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران برگزار می‌شود./

G-960528-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید