Iranian Agriculture News Agency

یافته‌های جدید محققان درباره بیماری اژدهای زرد

پژوهشگر بخش گیاهپزشکی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سیستان و بلوچستان با اجرای پروژه‌ای تحقیقاتی وضعیت زیست‌شناسی پسیل آسیایی مرکبات در استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان را مشخص کرد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی مؤسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، مجری پروژه در این باره گفت: این آفت یکی از خطرناک‌ترین آفات مرکبات در منطقه بلوچستان و هرمزگان محسوب شده و در عین حال ناقل بیماری گرینینگ مرکبات نیز هست، لذا این پروژه به منظور آگاهی از زیست شناسی این آفت خطرناک در دو استان مورد بررسی قرار گرفت.

معتمدی‌نیا افزود: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، این آفت با توجه به فاکتورهای اقلیمی مناطق مورد بررسی، در منطقه بلوچستان هفت تا 10 نسل و در بندرعباس پنج تا هشت نسل در سال ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این یافته‌ها کمک می‌کند تا بتوانیم نسبت به انتخاب زمان مناسب جهت کنترل آفت برنامه‌ریزی کرده و از تعداد دفعات سم‌پاشی که هرساله علیه این آفت انجام می‌شود بکاهیم.

گفتنی است، بیماری گرینیگ مرکبات یا بیماری اژدهای زرد از بیماری‌های خطرناک مرکبات بوده که از طریق پیوند نیز قابل انتقال است و درختان آلوده به این بیماری فقط پنج تا هشت سال زنده می‌مانند و در طی این مدت میوه‌های بدشکل، غیرقابل خوردن و غیرقابل عرضه در بازار تولید می‌کنند./

R-910322-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید