Iranian Agriculture News Agency

رشد 30 درصدی برداشت پسته در کشور




رئیس پژوهشکده پسته گفت: 170 هزار تن پسته سال گذشته از باغات مناطق مختلف کشور برداشت شد و امسال این میزان با رشد 30 درصدی به 230 تا 250 هزار تن خواهد رسید.

به گزارش ایرنا امان الله جوانشاه شامگاه چهارشنبه در نشست خبری در محل این پژوهشکده در رفسنجان افزود:برخی مواقع عواملی مانند سرمازدگی، گرمازدگی، توفان و دیگر عوامل موجب کاهش محصول پسته می شود که امسال کمتر شاهد این عوامل بودیم.
وی یکی از آفات مورد خسارت پسته را پسیل عنوان کرد و گفت: در سالهای گذشته بیش از 2 هزار و 200 تن انواع سموم کشاورزی در باغ های استان کرمان علیه آفت ها از جمله پسیل پسته مورد مصرف قرار گرفته است.
جوانشاه اضافه کرد: با آگاهسازی کشاورزان برای تولید محصولات ارگانیک از مصرف بی رویه سموم جلوگیری می شود لذا این میزان مصرف سموم به 50 درصد کاهش یافته است.
وی ،پسیل پسته را اصلی ترین آفت محصول پسته برشمرد و بیان کرد: قصد داریم در سال جاری اثرات 6 نوع صابون کشاورزی، سه نوع سم جدید و گوگرد را علیه پسیل پسته با کمک بخش خصوصی بر روی درختان پسته بررسی کنیم و در صورت مثبت بودن اعلام می کنیم تا کشاورزان این روشها را به کار ببرند.
به گفته وی دستگاه جمع آوری آفات و حشرات از روی درختان پسته، ساخته شده و در حال تست است.
رئیس پژوهشکده پسته 15 دلیل از جمله تأثیرات آب و هوایی، کمبود عناصر غذایی، وجود گرماهای بی سابقه و اختلال در زمان تشکیل جنین در پسته را دلیل پوکی پسته بیان کرد.
وی با اشاره به وجود بیش از 150 هزار کشاورز در استان کرمان گفت: جامعه کشاورزی ما گسترده است لذا حداقل سالانه 30 تا 40 جلسه آموزشی برای کارشناسان جهاد کشاورزی در شهرستان برگزار می کنیم و برای ارائه این آموزش ها در استانهای دیگر نیز محققان پژوهشکده را اعزام می کنیم تا کشاورزان از راههای مدیریت صحیح منابع آب، خاک، مدیریت سمپاشی و غیره بهره مند شوند.
جوانشاه اضافه کرد: سازمان جهانی unc استاندارد محصولات وارد شده به اتحادیه اروپایی را تنظیم می کند که عیار و کیفیت پسته ایران را بالا اعلام کرده است.
به گفته وی بودجه تحقیقات و پژوهش بر روی پسته به این پژوهشکده سالانه 20 میلیون تومان و ناچیز است.
جوانشاه ارقام پسته را 46 مورد عنوان کرد و گفت: از این تعداد 10 مورد تجاری است که چهار نوع تجاری این محصول از جمله کله قوچی، احمدآقایی، فندوقی و اکبری در استان کرمان تولید می شود.
در ادامه معاون پژوهشکده پسته در این نشست گفت: عمده محصول پسته به صورت خام و فله به کشورهای خارجی صادر می شود که بهتر است از آن محصولات جانبی تولید و به بازار عرضه کرد.
احمد شاکر اردکانی با اشاره به اینکه پسته ارزش غذایی بالایی دارد و ضد سرطان است بیان کرد: در حال حاضر تعدادی محصول جانبی از جمله روغن پسته، کره پسته، شیر پسته، شکلات پسته و حلوای پسته ثبت اختراع شده که باید به تولید انبوه برسد اما به دلیل نبود سرمایه گذاری این محصولات جانبی در میزان کم تولید و به بازار عرضه می شود.
وی ادامه داد : کره پسته برای درمان بیماری سرطان پروستات مفید است.
شاکر اردکانی خاطرنشان کرد: محصول پسته که به صورت خام و فله به خارج صادر می شود خارجی ها از این محصول، محصولاتی جدید را فرآوری و به ایران وارد می کنند که این کار بهتر است در کشور خودمان انجام شود.
معاون پژوهشی پژوهشکده پسته گفت: تحقیقات بسیاری از سوی این پژوهشکده در راستای افزایش بهره وری و تولید محصول بیشتر در باغهای پسته از جمله اجرای آبیاری های نوین زیر سطحی و قطره ای، انجام شده است.
محمد عبدالهی بیان کرد: کشاورزان باید بدانند منابع آبی محدود است و با به کار بردن روشهای نوین آبیاری هم سطح زیر کشت محصول را افزایش دهند هم در مصرف آب صرفه جویی کنند.
وی اضافه کرد : کنترل آفت پسیل پسته نیز به شرایط آب و هوایی، مدیریت باغ و سمپاشی بستگی دارد.
عبدالهی ادامه داد: در سالهای 89 و 90 تعداد سمپاشی ها علیه این آفت بالا بوده و در 2 نوبت انجام می شد در حالی که در سالهای 92 تا 94 به خاطر شرایط خوب آب و هوایی تکرار سمپاشی ها به یک و نیم نوبت کاهش یافته است که نوید خوبی است و این امر باید ادامه داشته باشد تا محصول ارگانیک را تولید کنیم.
رفسنجان بیش از 80 هزار هکتار باغ پسته دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید