Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی به ایانا خبر داد:

پایان ممنوعیت صادرات سیب به شمال عراق از ابتدای آذرماه سال جاری/ صادرات سیب ایران به مرکز عراق با نام لبنان

عراق پایان ممنوعیت صادرات سیب ایران را دهم آذرماه سال جاری اعلام کرد.

پایان ممنوعیت صادرات سیب به شمال عراق از ابتدای آذرماه سال جاری/ صادرات سیب ایران به مرکز عراق با نام لبنان

عراق پایان ممنوعیت صادرات سیب ایران را دهم آذرماه سال جاری اعلام کرد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر به‌دلیل این ممنوعیت و محدویت‌ها هر کانتینر سیب کشور به شمال عراق با تعرفه گمرکی 28 میلیون تومان و مرکز عراق با تعرفه 18 میلیون تومان وارد شود.

رضا نورانی افزود: ارسال سیب ایران با نام لبنان از دیگر مشکلاتی است که ممنوعیت و محدودیت صادرات سیب به عراق برای این محصول کشور به همراه داشته است.

وی با تأکید بر اینکه مشکلات صادرات سیب مختص کشور عراق نیست، بیان کرد: پروتکل‌های صادراتی که با کشورهای روسیه، پاکستان و هند داریم نیز تنها منافع آن‌ها را تأمین می‌کند و صادرات محصولات را ما بسیار دشوار روبه‌رو کرده است.

به گفته نورانی، ایران برای صادرات هر کانتینر سیب به پاکستان 570 هزار روپیه، به هندوستان برای هر کیلوگرم 60 سنت و به روسیه حدود 30 تا 35 درصد تعرفه گمرکی پرداخت می‌کند، این در حالی است که واردات ما از این کشورها با تعرفه چهار، پنج و در برخی موارد صفر درصد انجام می‌شود.

وی کمبود زیرساخت‌های مناسب به‌ویژه در بخش حمل را از دیگر مشکلات اساسی صادرات محصولات باغی کشور عنوان کرد و ادامه داد: برای حمل محصولات باغی نیاز به کانتینرهای یخچال دار و در دریا به شناورهای مخصوص است که به شدت با کمبود آن‌ها روبه‌رو هستیم.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی عنوان کرد: از سال 91 کشتیرانی والفجر حرکت‌های خود را از بندر بوشهر به کشورهای کویت، بحرین، قطر تعطیل کرده است و تنها تعداد محدودی شناور بخش خصوصی در این بخش فعال هستند که به‌دلیل نبود نظارت نوسان زیادی در نرخ کرایه حمل دارند.

نورانی یادآور شد: مشکلات حوزه حمل و نقل ایران باعث شده کشور ترکیه فرصت‌های صادراتی در منطقه را از ما بگیرد و با استفاده از بنادر ایران کانتینرهای خود را به کشورهای ازجمله قطر صادر کند.

وی در پایان نبود متولی مشخص برای توسعه صادرات محصولات باغی را دلیل مشکلات مذکور دانست و تأکید کرد: از زمان اجرای قانون انتزاع بخشی از کار به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد و بخشی دیگر در سازمان توسعه تجارت باقی ماند، این تفرق مدیریت باعث شده متولی مشخصی برای صادرات غیرنفتی وجود نداشته باشد و هر روز شرایط برای تجارت محصولات باغی و زراعی کشور سخت‌تر شود./

G-960525-01


انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید