Iranian Agriculture News Agency

این گیاه هزار ساله را بخورید

کاهو چه خواصی برای بدن دارد؟/ کاهو از سلول‌ های عصبی مراقبت می‌کند/ کاهو قدرت زیادی در کنترل کردن التهاب و کاهش اضطراب دارد/ عصاره ‌ی برگ کاهو انواع خاصی از سرطان را کنترل کند

برخی از فواید کاهو برای سلامتی عبارتند از کاهش سطح کلسترول، کنترل سرطان، حفاظت از اعصاب، کمک به تنظیم خواب، کنترل اضطراب، کاهش تورم و فراهم کردن آنتی اکسیدان ‌ها.

کاهو چه خواصی برای بدن دارد؟/ کاهو از سلول‌ های عصبی مراقبت می‌کند/ کاهو قدرت زیادی در کنترل کردن التهاب و کاهش اضطراب دارد/ عصاره ‌ی برگ کاهو انواع خاصی از سرطان را کنترل کند

برخی از فواید کاهو برای سلامتی عبارتند از کاهش سطح کلسترول، کنترل سرطان، حفاظت از اعصاب، کمک به تنظیم خواب، کنترل اضطراب، کاهش تورم و فراهم کردن آنتی اکسیدان ‌ها.

به گزارش ایانا از سایت "ارگانیک فکت"، کاهو اولین بار هزاران سال‌ پیش توسط مصری‌ ها کشت می ‌شد. مصری ‌ها از دانه‌ی این گیاه ارزشمند برای تولید روغن و از برگ‌ هایش برای مصرف خوراکی استفاده می ‌کرند. این گیاه در مصر باستان اهمیت فرهنگی و مذهبی بسیار زیادی نیز داشت و مقدس قلمداد می ‌شد. پس از آن یونانی‌ها و رومی ‌ها نیز این گیاه را می‌ کاشتند.

در بین قرن‌ های ۱۶ تا ۱۸ میلادی با این کشف این موضوع که گونه‌ های مختلف کاهو از طریق گرده‌ افشانی با گونه ‌های دیگر قابل تولید هستند انواع مختلف کاهو ایجاد شد. در قرون وسطا در اروپا این باور وجود داشت که کاهو خواص دارویی دارد و در بسیاری از کتاب ‌های آن دوره به این موضوع اشاره شده است. می ‌توان مواردی را در طب یونانی پیدا کرد این گیاه برای درمان بسیاری از بیماری ‌ها تجویز شده باشد. کاهو برای درمان صفرا، اختلاف فشار خون، کم اشتهایی، بی‌ خوابی و بهبود سیستم تغذیه مناسب است.

شیره‌ ی خشک شده‌ ی کاهو برای تنظیم خواب تجویز می‌ شده است و خاصیت تسکین دهنده، ضد انقباضی و آرام بخش دارد. در طول دوره‌ی قرون وسطا و تا آغاز دوره جدید، کاهو از اروپا به آمریکای شمالی برده شد و در طول قرن ۱۹ نیز در دیگر بخش ‌های جهان، به ویژه آسیا، آفریقا، آمریکای جنوبی و استرالیا پخش شد. امروزه می ‌توان کاهو را تقریبا در همه‌ی نقاط دنیا پیدا کرد.

ارزش غذایی کاهو

کاهو حاوی آب فراوان، انرژی، پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر خوراکی و شکر است. مواد معدنی و ویتامین ‌هایی که در کاهو وجود دارند عبارتند از کلسیم، آهن، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی و نیز ویتامین ‌هایی مانند ویتامین ب ۱، ب ۲، ب ۳، اسید فولیک، ب ۶، ویتامین‌های ث، آ، ای و کا است.

فواید کاهو برای سلامتی

هزاران سال است که کاهو به عنوان چیزی بیشتر از یک سبزی کاشت می‌شود. در دوران باستانی افراد گمان می‌کردند که کاهو خواص داروریی دارد. برخی از مزایای کاهو که توسط دانشمندان جدید نیز تایید شده است در ادامه بیان می شوند.

ویژگی ‌های ضد التهابی: کاهو دارای ویژگی‌ های ضد التهابی است که به کنترل التهاب کمک می کنند. آزمایش‌ ها نشان داده است که کاهو قدرت زیادی در کنترل کردن التهاب دارد که از طریق کاتالیزور های زیستی اعمال می شود.

کاهو از سلول‌ های عصبی مراقبت می‌کند: سلول‌ های عصبی سلول‌ های مغزی هستند که ارتباط فیزیکی برای ساختن حافظه را شکل می‌ دهند. مرگ سلول های مغزی در برخی از ارتباطات خاص باعث از دست رفتن حافظه می‌شود. در بعضی از مورد های حاد مرگ شدید سلول های عصبی باعث حمله‌ی بیماری‌ هایی مانند آلزایمر می شود. نشان داده شده است که عصاره‌ی کاهو مرگ سلول های عصبی را به شدت کنترل می کند. همچنین تحقیقات نشان داده است که کاهو این پتانسیل را دارد که به عنوان یک درمان برای بیماری هایی که منشا عصبی دارند استفاده شود.

پایین آوردن سطح کلسترول: کاهو می‌ تواند برای پایین آوردن سطح کلسترول که معمولا منجر به بیماری قلبی و عروقی می شود مفید باشد. سطح بالای کلسترول، به ویژه LDL برای بدن مضر است و می تواند باعث حملات قلبی یا سکته شود. بر اساس مطالعه‌ ای که بر روی موش‌ ها انجام شده است نشان می‌ دهد که مصرف کاهو باعث کاهش شدید سطح کلسترول در موش‌ ها شده است.

خواب‌ آور بودن:‌ یکی از استفاده های اصلی سنتی از کاهو در طب یونانی، استفاده‌ی آن به عنوان خواب آور بوده است. تحقیقاتی که درباره‌ی عصاره ‌ی کاهو انجام شده است نشان می ‌دهد که باعث آزاد سازی مواد آرامش بخش می ‌شود. این مواد زمانی که بر روی حیوانات آزمایش شدند خاصیت آرامش بخش فوق‌ العاده ای از خود نشان دادند. علاوه بر این کاهش ضربان قلب و کاهش انقبض در عضلات شکم نیز مشاهده شده است.

خواص آنتی اکسیدان: مطالعات نشان می‌دهد که کاهو دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ ها مواد شیمایی زیستی هستند که معمولا در رژیم غذایی ما مشاهده می‌ شوند و برای سلامت انسان بسیار ضروری هستند. آنتی اکسیدان ها مانعی در برابر رادیکال‌ های آزاد هستند که در هنگام سوخت و ساز سلولی ساخته می شوند. این رادیکال های آزاد به سلول ها و DNA حمله می‌ کنند. آنها می‌ توانند سلول های سالم را به سلول های سرطانی تبدیل کنند. اما آنتی اکسیدان ها با این رادیکال های آزاد مقابله می کنند و پیش از این که آسیبی به سلامتی برسانند آن ها را خنثی می کنند.

خواص ضد باکتری: شیره‌ی کاهو خواص ضد باکتری دارد و هنگامی که با برخی از قارچ‌ ها و میکروب ‌ها در تماس قرار می گیرند، باعث نابودی ‌آن ها می ‌شود.

کنترل اضطراب: ویژگی‌ های عصب شناختی کاهو باعث شده است که کاهو از دوران قدیم و در طب یونانی به شدت توصیه شود. تحقیقات دقیقی که در سال‌ های اخیر انجام شده است نشان می‌ دهد که کاهو خواص کاهش اضطراب دارد. زمانی که به حیوانات آزمایشگاهی کاهو داده شد، آن ها اضطراب کم تری از خود نشان می دادند.

خواص ضد سرطان: عصاره ‌ی برگ کاهو می تواند انواع خاصی از سرطان را کنترل کند. تحقیقاتی که بر روی سلول های سرطانی انجام شده است، به ویژه سرطان سینه، نشان می دهد که این سلول ها پس از درمان به وسیله‌ی عصاره‌ی کاهو تا حد خوبی کنترل شده اند.

مترجم: حسام حسین‌پور

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید