Iranian Agriculture News Agency

پروژه چندمنظوره سازی درختان برای تامین سلامت صاحبان زمین

کاشت درختان و درختچه ها برای تنوع بخشیدن به تغذیه کشاورزان محصولات غذایی جدیدی را فراهم می کند

چه می شود اگر ما بتوانیم مزرعه ای را طراحی کنیم که غذاهای مغذی متنوع، زیستگاه های باکیفیت بالا و خدمات اکوسیستمی فراهم کند و در عین حال یک سود سلامت به صاحب زمین برساند؟

کاشت درختان و درختچه ها برای تنوع بخشیدن به تغذیه کشاورزان محصولات غذایی جدیدی را فراهم می کند

چه می شود اگر ما بتوانیم مزرعه ای را طراحی کنیم که غذاهای مغذی متنوع، زیستگاه های باکیفیت بالا و خدمات اکوسیستمی فراهم کند و در عین حال یک سود سلامت به صاحب زمین برساند؟

به گزارش ایانا از سایت "ساینس دیلی"، براساس یافته های پژوهشگران دانشگاه ایلینویز، این کار نه تنها ممکن است بلکه در حال حاضر به طور گسترده تری باید انجام شود.

سارا تایلر لاول متخصص زراعت و اصلاح نباتات در دپارتمان علوم کشاورزی در دانشگاه ایلینویز می گوید: "ما باید در مسیر حل کردن مسائل قرار گیریم قبل از این که به دلیل تغییرات آب و هوایی و امنیت غذایی در وضعیت مخاطره آمیز قرار گیریم، یا این که می توانیم این مسیر را کلا کنار بگذاریم. در آینده محیط زیست، مردم احتمالا باید برای خدمات محیط زیستی یا دریافت اعتبار کربن پول پرداخت کنند، یا محصولات غذایی ارزشمندتر خواهد شد. اگر چنین شود، این سیستم ها برای صاحبان زمین جذاب تر خواهد شد."

لاول معتقد است که چندپروری چندمنظوره درختان راهی است که در مقابل ما قرار دارد. او به همراه چندین نویسنده این مفهوم را معرفی کردند و در مورد طراحی تجربی خود در مقاله ای که اخیرا در مجله " سیستم های جنگل زراعی" منتشر شده است توضیح داده اند.

در اصل، ایده این است که درختچه های پرطاقت توت - و میوه های مغزدار- و درختان موجود در سیستم محصولات کشاورزی ردیفی، با علوفه (یونجه و شبدر) یا سایر محصولاتی که ردیفی کاشته می شوند به هم بپیوندند. این ترکیب به منظور همانند شدن با ویژگی های زیستگاه ها، ذخیره کردن کربن و ایجاد ظرفیت های ذخیره مواد غذایی سیستم طبیعی ایجاد شده است. لاول می گوید: "ما می خواستیم این جنبه را به دست آوریم و می خواستیم هم چنین آن را برای تجارت سازگار کنیم". "درختان و بوته ها نیاز دارند تا در ردیف های کاملا خطی که هر کدام ۳۰ فوت با دیگری فاصله دارد کاشته شوند بنابراین شما می توانید تجهیزات را فراهم کنید. این کار یک توجه عملی تر در حوزه کشاورزی است."

لاول و همکارانش سه سال است در مسیری قرار دارند که امیدوارند یک آزمایش طولانی مدت باشد که در محوطه دانشگاه ایلینویز اجرا می شود. آزمایش آن ها شامل هفت نوع ترکیب گونه ها در قطعه زمین های در مقیاس تجاری است، از ترکیب ساده دو گونه درختی تا ترکیب بسیار متنوع گونه ها از جمله چندین گونه درختی، درختچه و علوفه. او می گوید: "ما به طور فزاینده ای سیستم های متنوع اضافه کردیم بنابراین می توانیم بفهمیم که چه میزان تنوع از لحاظ تلاش برای مدیریت همه چیز در یک راه قابل اجرا، خیلی زیاد است."

این پژوهشگران تولید محصولات را اندازه گیری می کنند و استراتژی ها و پتانسیل محیط زیست را به عنوان جایی که آزمایش در آن جا کلید خورده است، مدیریت می کنند. لاول می گوید: "ما تمام نفر- ساعت های مرتبط با هر کدام از این ترکیب ها را دنبال می کنیم، بنابراین می توانیم میزان نیاز به نیروی کار را به دست آوریم و بفهمیم که آیا از نظر اقتصادی به صرفه است یا خیر."

کشاورزانی که به محصولات ردیفی سنتی عادت کرده اند ممکن است با انتظار طولانی برای رویش محصولات دانه دار دلسرد شوند. لاول می گوید شاه بلوط و فندق به مدت ۷ تا ۱۲ سال پس از کاشت، محصول باصرفه ای تولید نمی کنند. اما او می گوید، گونه های دیگر می توانند در زمانی که کشاورزان منتظرند سود خوبی فراهم کنند. یونجه یا سبزیجات می توانند در سال اول کاشت در ردیف ها، برداشت شوند و درختچه ها در عرض چند سال می توانند شروع به تولید میوه های با ارزش غذایی بالا مانند انگورفرنگی یا توت آرونیا، کنند.

لاول اشاره می کند که بازار بعضی میوه های دانه دار در حال رشد است. برای مثال، علاقه مندان به محصولات نوتلا ممکن است خبرهای مربوط به کمبود فندق در چند سال پیش را به یاد داشته باشند. او می گوید: "مدتی طول می کشد تا آن بازارها اشباع شوند." اما او همچنین اشاره می کند که بعضی میوه های دانه دار می توانند به طور عام تر برای تولید محصولات پرنشاسته یا روغنی استفاده شوند.

یک مانع برای اتخاذ این روش می تواند هزینه تجهیزات خاص مورد نیاز برای برداشت میوه های دانه دار، انواع توت ها و برداشت محصولات ردیفی باشد. لاول می گوید: "این که بهره بردن از این روش چه قدر می تواند پیچیده باشد و در عین حال همچنان مدیریت آن در یک راه منطقی امکان پذیر باشد یک بده بستان است." اما او پتانسیل شرکت تعاونی کشاورزی برای به اشتراک گذاشتن تجهیزات به عنوان راهی برای کاهش هزینه ها را خاطر نشان می کند.

چندین سال طول خواهد کشید که لاول بتواند نتایج خود را به اشتراک بگذارد، اما سایر آزمایش ها نشان داده اند که چندپروری چندمنظوره درختان می تواند از نظر اقتصادی سازگار و از نظر زیست محیطی سودبخش باشد. نتایج مقاله لاول جزئیات مناطق آزمایشی در فرانسه و میسوری را به تفصیل بیان می کند، اما او می گوید این دو منطقه تنها نمونه های در مقیاس بزرگ در مناطق گرم هستند. او می گوید: "این واقعا نشان می دهد که چه پژوهش های کوچکی تا این جای کار انجام شده است". "ما اکنون نیاز داریم که در این پژوهش سرمایه گذاری کنیم چرا که رسیدن به راه حل زمان بسیاری خواهد برد. "

تیم پژوهش با کشاورزان محلی کار می کند تا نمونه های راه اندازی آزمایشی کوچک مقیاس و بزرگ مقیاس خود در مزرعه را آزمون چندباره کنند. لاول می داند این کار نیاز با اقناع کردن دارد، اما اشاره می کند که بسیاری از کشاورزان علاقه مندند تا بخشی از زمین های خود را برای برنامه حفاظت از ذخایر کنار بگذارند: "اگر ما بتوانیم همان منافع را بر حسب کیفیت آب، زیستگاه، تنوع زیستی و چرخه مواد مغذی به عنوان یک CPR فراهم کنیم و این محصولات قابل برداشت را هم داشته باشیم، چرا این روش را مد نظر قرار ندهیم؟"

مترجم: بهاران پدرام

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید