Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم استان تهران اعلام کرد:

تولید نان چاودار تقلبی با جایگزینی مالت/ دلایل کاهش ماندگاری نان ها

برخی افراد متقلب، مالت را به‌عنوان چاودار (به‌صورت پریمکس) در اختیار نانواها قرار می‌دهند که اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم استان تهران در حال پیگیری برای برخورد قانونی و معرفی متخلفان به وزارت بهداشت است.

تولید نان چاودار تقلبی با جایگزینی مالت/ دلایل کاهش ماندگاری نان ها

برخی افراد متقلب، مالت را به‌عنوان چاودار (به‌صورت پریمکس) در اختیار نانواها قرار می‌دهند که اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم استان تهران در حال پیگیری برای برخورد قانونی و معرفی متخلفان به وزارت بهداشت است.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم استان تهران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به کیفیت بهتر نان تیره گفت: افرادی که به‌دنبال رژیم غذایی هستند از نان‌های چاودار واقعی استفاده می‌کنند، چاودار محصولی وارداتی است که در کشور ما کشت نمی‌شود و باید پس از انتقال به کارخانه تبدیل به آرد و سپس در اختیار نانوایی‌ها قرار داده شود، برخی افراد با تقلب کردن در این بخش، مالت را به‌عنوان چاودار (به‌صورت پریمکس) در اختیار نانواها قرار می‌دهند که اتحادیه در حال پیگیری جهت برخورد قانونی و معرفی به وزارت بهداشت است.

محمدجواد کرمی با اشاره به بی‌کیفیتی آرد و نان بیان کرد: گندم‌های تولیدی کشور به‌جز گندم‌های سه استان گلستان، فارس و خوزستان (حدود چهار میلیون تن)، از میزان گلوتن و کیفیت پایینی برخوردار است، استان تهران به‌دلیل پایین بودن میزان تولید گندم و مصرفی بودن این محصول در پایتخت، مجبور به واردات از سایر استان‌ها است، اما گندم‌های واردشده به پایتخت کیفیت مطلوبی ندارد و منجر به کاهش کیفیت آرد و نان می‌شود.

وی نیاز به گلوتن موجود در گندم و آرد را در بخش نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم بیشتر از بخش سنتی دانست و افزود: کیفیت آردهای تحویل شده به نانوایی‌های سنتی بسیار پایین است و کارخانه‌ها بر کیفیت نامطلوب گندم‌های تحویلی دولت اتفاق نظر دارند.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم استان تهران با بیان اینکه فرانسه با وجود خودکفا بودن در تولید گندم، طی سال‌های 2015 و 2016 مقداری از این محصول را برای مخلوط کردن به‌منظور مصارف نان و ماکارونی وارد کشور خود کرده است، عنوان کرد: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با جلوگیری از واردات و انجام اقدامات لازم، موفق به خودکفایی در کمیت تولید گندم شدند، اما نبود توجه کافی به کیفیت این محصول باعث نزول شدید کیفیت آرد شده است.

کرمی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی برای حل شدن این مشکل می‌تواند از کانادا و قزاقستان دو میلیون تن گندم با کیفیت جهت مخلوط کردن با گندم‌های تولیدی داخلی وارد کند تا علاوه بر تولید آرد و نان با کیفیت، زمینه لازم برای صادرات همین مقدار آرد فراهم شود.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

وی با اشاره به کاهش چشمگیر کیفیت آرد در 20 روز آینده تأکید کرد: ورود گندم تازه به سیلوها و ارسال بلافاصله به کارخانه‌های آردسازی منجر به کاهش کیفیت آرد و نان می‌شود، این در حالی است که گندم، آرد و خمیر تازه را باید مدتی به اصطلاح استراحت داد تا کیفیت آن کاهش نیابد.

به گفته کرمی، وزارت جهاد کشاورزی گندم را هر کیلوگرم یک‌هزار و 350 تومان از کشاورزان خریداری و هر کیلوگرم 665 تومان به کارخانه‌ها و 900 تومان به آزادپزها می‌فروشد که تفاوت بین این دو قیمت با قیمت خرید از کشاورزان را به‌صورت یارانه می‌پردازد؛ بنابراین توجه ویژه به کاهش ضایعات گندم و نان ضروری است.


تخت بودن نان یکی از دلایل کاهش ماندگاری

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم استان تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایانا درباره کوتاه‌ بودن زمان ماندگاری نان اضافه کرد: کوتاه بودن زمان ماندگاری نان دلایل متعددی دارد که تخت بودن ساختار آن یکی از این دلایل است، در تمام جهان نان تخت کاربردی ندارد و بیشتر کشورها به سمت تولید نان‌های حجیم گام برداشته‌اند، چراکه در روش نان تخت رطوبت و گاز مورد نیاز خمیر و نان از بین می‌رود.

وی با اشاره به سنتی و قدیمی بودن روش‌های تولید نان در کشور یادآور شد: ماشین‌آلات مورد استفاده در نانوایی‌های کشور فرسوده و قدیمی است و از ماشین‌آلات مدرن استفاده نمی‌شود.

کرمی تولید نان استاندارد و باکیفیت را مستلزم رعایت سه فاکتور به‌روزرسانی ماشین‌آلات نانوایی، نیروی آموزش‌دیده و مواد اولیه مناسب (گندم و آرد) دانست و اظهار کرد: رعایت این سه فاکتور در ساختار نانوایی‌ها خیلی ضعیف است که باید اصلاح شود.


نبود متولی خاص باعث سردرگمی فعالان آرد و نان

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم استان تهران، نبود متولی خاص در زمینه گندم، آرد ونان را باعث سردرگمی فعالان این بخش دانست و خاطرنشان ساخت: دولت برای توسعه این بخش باید متولی خاصی تعیین کند تا با هماهنگی اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و سازمان‌های مربوطه برنامه بلندمدتی برای ارتقاء کیفیت آرد و نان تهیه شود.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف نان برای هر نفر در کشور 112 کیلوگرم در سال است، گفت: سرانه مصرف نان در آلمان 68 کیلوگرم است و پایین بودن این میزان نسبت به ایران به‌دلیل کاهش ضایعات نان در کشورهای اروپایی است.

کرمی در پایان استفاده برخی نانوایی‌ها از قرص‌های ویتامین C را به‌دلیل افزایش قدرت خمیر و بدون اشکال دانست و افزود: مصرف جوش شیرین و هرگونه مواد غیرمجاز در تولید نان طبق دستور وزارت بهداشت ممنوع است./

H-960524-02

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید