Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر بهبود، کیفیت، فراوری و توسعه آبزیان سازمان شیلات به ایانا خبر داد:

افتتاح 3 واحد مکانیزه فراوری میگو در کشور تا پایان سال/ رشد 30 درصدی صادرات آبزیان در 4 ماه نخست امسال/ صادرات قزل‌آلای تازه به روسیه

واحدهای مکانیزه فراوری در عرصه آبزیان، چند سالی است که در کشور رونق گرفته و همین امر، راه صادرات را برای تولیدکنندگان هموار خواهد کرد.

افتتاح 3 واحد مکانیزه فراوری میگو در کشور تا پایان سال/ رشد 30 درصدی صادرات آبزیان در 4 ماه نخست امسال/ صادرات قزل‌آلای تازه به روسیه

واحدهای مکانیزه فراوری در عرصه آبزیان، چند سالی است که در کشور رونق گرفته و همین امر، راه صادرات را برای تولیدکنندگان هموار خواهد کرد.

مدیرکل دفتر بهبود، کیفیت، فراوری و توسعه آبزیان سازمان شیلات کشور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این خبر گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری، سه واحد فراوری میگو به جمع کارخانه‌های فعال در این زمینه افزوده شود.

عیسی گلشاهی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 12 واحد مکانیزه فراوری آبزیان در کشور وجود دارد، افزود: تنها یکی از این کارخانه‌ها سیکل کامل انواع محصولات فراوری شده را از بسته‌بندی محصول خام گرفته تا فیله کردن انواع ماهی و پیش‌پخت میگو انجام داده و این فراوری‌ها را در یک واحد مدیریت می‌کند. البته امید است چنین واحدهایی در آینده توسعه یافته و تعدادشان افزایش یابد.

در همین زمینه یکی از فعالان صنعت غذا به ایانا اظهار کرد: طی دو هفته گذشته چهار کارخانه موفق به خرید آخرین تکنولوژی روز شدند که در آن دستگاه تخلیه شکم قزل‌آلا بدون دخالت دست صورت می‌گیرد.

شهاب کریمیان با بیان اینکه نخستین دستگاه فیله کردن ماهی قزل‌آلا هفته گذشته در یکی از کارخانه‌های فراوری آبزیان در شهرکرد راه‌اندازی شد، ادامه داد: چنین کارخانه‌هایی که مجهز به مدرن‌ترین سیستم‌های روز دنیا می‌شوند، می‌توانند کد IR دریافت کرده و محصولات خود را به کشورهایی مانند روسیه صادر کنند. زیرا دستگاه فیله کردن قزل‌آلا که بیشتر از کشور دانمارک وارد می‌شود، سایزهای مختلف ماهی را تشخیص داده و تخلیه شکم ماهی را به‌صورت تمام اتوماتیک انجام می‌دهد.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

مسعود محمدیان، مدیرعامل یکی از کارخانه‌هایی که موفق به نصب دستگاه‌های مدرن فراوری آبزیان شده، در این باره به ایانا گفت: قبل از تجهیز کارخانه، محصولات تولید شده بیشتر به صورت مواد اولیه به کشورهای حوزه خلیج فارس و اروپا صادر می‌شد، اما با خرید دستگاه‌های مدرن و ایجاد ارزش افزوده در تولیدات مختلف، نه‌تنها صادرات رونق بیشتری گرفت، بلکه مصرف کننده داخلی نیز از این موضوع بهره‌مند شد.


رونق صادرات در عرصه شیلات

در ادامه، مدیرکل دفتر بهبود، کیفیت، فراوری و توسعه آبزیان سازمان شیلات کشور، درباره صادرات آبزیان بیان کرد: در چهار ماه ابتدایی امسال، صادرات آبزیان حدود 30 درصد رشد داشته و در مجموع 27 هزار تن انواع محصولات شیلاتی به کشورهای مختلف ارسال شده که ارزش آنها حدود 70 میلیون دلار برآورد می‌شود. احتمال می‌رود این عدد تا پایان سال به 500 میلیون دلار برسد که بالاتر از عدد هدف‌گذاری شده در برنامه توسعه خواهد بود.

به گفته گلشاهی، رونق صادرات بیشتر در ماهی قزل‌آلا اتفاق افتاده و در حال حاضر چند هفته است که این محصول به‌صورت تازه و از طریق خطوط هوایی برای نخستین بار به روسیه صادر می‌شود. این کالا قبلاً به‌صورت زنده یا یخ‌پوش شده و زمینی صادر می‌شد.

وی تأکید کرد: صادرات قزل‌آلای تازه، از یک تن و 600 کیلوگرم آغاز شد و در نوبت دوم، به چهار تن رسید. اکنون نیز مجوز صادرات هفت تن از این محصول صادر شده است. البته هفته به هفته این مقدار افزایش خواهد یافت تا به 80 تن برسد.

این مقام مسئول در پایان یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی باید در سال جاری، یک هزار تن قزل‌آلای تازه به روسیه صادر شود. در این میان، 15 هزار تن هم ماهی منجمد تنها به همین کشور خواهد رفت. هدف‌گذاری برای سایر کشورها 30 هزار تن ماهی قزل‌آلا در سال است./

V-960523-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید