Iranian Agriculture News Agency

فناوری های پیشرفته به اصلاحات روش های کشاورزی در ژاپن کمک می کند/ کشاورزان باهوش در فنّاوری امید تازه ای به فشرده سازی بخش کشاورزی ژاپن بخشیدند

نسل جدیدی از کشاورزان جوان که کسب وکار کشاورزی و فنّاوری را درک می کنند، فشرده سازی بخش کشاورزی ژاپن را با به کارگیری فنّاوری های پیشرفته1(Cutting Edge Techniques) و راهکارهای بازاریابی متحول می کنند و به صنعتی که به آرامی در حال کاهش است، امید تازه ای می بخشند.

فناوری های پیشرفته به اصلاحات روش های کشاورزی در ژاپن کمک می کند/ کشاورزان باهوش در فنّاوری امید تازه ای به فشرده سازی بخش کشاورزی ژاپن بخشیدند

نسل جدیدی از کشاورزان جوان که کسب وکار کشاورزی و فنّاوری را درک می کنند، فشرده سازی بخش کشاورزی ژاپن را با به کارگیری فنّاوری های پیشرفته 1 (Cutting Edge Techniques) و راهکارهای بازاریابی متحول می کنند و به صنعتی که به آرامی در حال کاهش است، امید تازه ای می بخشند.

به گزارش ایانا از سایت رویترز، هیروکی ایواسا (Hiroki Iwasa) ، کارآفرین فناّوری اطلاعات و دارای مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) ، به پرورش توت فرنگی در هفت گلخانه پیشرفته می پردازد که کامپیوترها میزان دما و رطوبت را برای ایجاد شرایط بهینه رشد تنظیم می کند و به او اطمینان می دهد که تمامی ردیف های بوته ها در زمان های دقیق آب پاشی می شود.

او توت فرنگی هایش را با نام تجاری میگاکی ایچیگو (Migaki Ichigo) و به طور مستقیم به فروشگاه های زنجیره ای که به محصولات او علاقه مندند، تا 1000 ین (9 دلار) برای هر واحد و همچنین به مشتریانی از هنگ کنگ، سنگاپور، تایوان و تایلند می فروشد که محصولات ژاپنی شهرت خوبی در آن کشورها دارد.

از نظر نخست وزیر ژاپن، شینزو آبه (Shinzo Abe) ، چنین تغییراتی هر چند کوچک؛ صنعت مزارع خشکیده ژاپن را که همچنان زمین های کوچک در آن غالبند، میانگین سنی کشاورزان بالای 66 سال است و مشارکت این بخش با اقتصاد کشور از زمان اوج آن یعنی سال 1986 به بعد 25 درصد کاهش یافته اصلاح می کند.

همچنین -رابرت لیگثیزر (Robert Lighthizer) ، نماینده ای تجاری، اشاره کرده است- اگر ایالات متحده بخواهد از بازارهای باز برنج و گوشت گاو که با تعرفه ها حمایت می شود، سر درآورد؛ آن ها باید ژاپن را مقاوم تر سازند.

ایوازا با مدرک ام بی ای، هنگامی که شهر یاماموتو (Yamamoto) ، زادگاه ساحلی او در شمال شرق این کشور و در استان میاگی (Miyagi) و منطقه ای که برای توت فرنگی هایش شهرت دارد، بر اثر سونامی در ماه مارس سال 2011 آسیب دید؛ شرکتی در زمینه فنّاوری اطلاعات در توکیو راه اندازی کرد.

او کمک های بسیاری برای تلاش های جبرانی انجام داد و پس از آن فرصتی را برای ترکیب مهارت های فنی خود با نحوه شناخت تخصصی کشاورزان محلی به دست آورد. آقای ایوازا 6 سال است که ریاست شرکت تولیدات کشاورزی GRA را با 20 کارمند تمام وقت و 50 کارمند نیمه وقت شامل 4 بخش مشخص برای مدیریت سفارشات خارج از کشور بر عهده دارد.

او گفت: "تجربیات و بصیرت کشاورزان، همیشه منجر به برداشت نتایج خوبی نمی شود. بنابراین، به دست آوردن دانش صریح در فنّاوری و اتوماسیون و به کارگیری آن در افزایش بهره وری برای ما حیاتی است. همچنین پرورش مدیران حرفه ای مزارع نیز ضروری است."

ایوازا با اجاره زمین های اطراف، وسعت مزرعه خود را به 2 هکتار رساند که حدود 10 برابر اندازه یک مزرعه توت فرنگی معمولی در ژاپن است.

آینده کشاورزی

کازونوکی اُهیزومی (Kazunuki Ohizumi) ، استاد دانشگاه میارگی که سال هاست روند کشاورزی ژاپن را مطالعه می کند، گفت: "چنین مشاغل کشاورزی در مقیاس بزرگ که از فنّاوری های جدید بسیاری استفاده می کنند، آینده کشاورزی ژاپن را تشکیل می دهند."

او گفت: "مزارعی در مقیاس بزرگ که یکی از عوامل احیا کننده کشاورزی ژاپن است، بسیار تغییر خواهند کرد. البته، فنّاوری اطلاعات، ربات ها و هوش مصنوعی، به علاوه مشاغلی که به این فنّاوری ها رسیدگی می کنند نیز لازم است."

ژاپن در حال حاضر تغییری را به سمت مزارعی که به صورت شرکتی اداره می شوند، طی می کند و این تعداد افراد از 8 هزارو 700 در سال 2005 به 20 هزارو 800 در سال گذشته رسیده است.

تعداد جمعیت جوانی که در بخش کشاورزی کار می کنند به آرامی در حال افزایش است. صنعت مزارع این کشور اعلام کرد که در سال 2015، بیش از 23هزار کارگر زیر 49 سال داشته که تا پنج سال پیش کمتر از 18هزار نفر بودند.

اُهیزومی پیش بینی می کند که فروش مزارع بزرگ، کسانی که بیش از 50 میلیون ین (450هزار دلار) فروش دارند، به حدود سه چهارم از کل فروش کشور تا سال 2030 خواهد رسید که بالاتر از 41 درصد در سال 2015 است.

شویچی یوکوتا (Shuichi Yokota) که برنج کار 41 ساله ای از استان ایبارکی (Ibaraki) در شمال شرق توکیو است، می گوید که مدت زمان طولانی است که برنج کاران ژاپنی با تعرفه ها و یارانه های دولتی حمایت می شوند.

ژاپن تعرفه سنگین 341 ین (3.09 دلار) را برای هر کیلوگرم برنج وارداتی اعمال می کند، خارج از تعرفه های بدون تعهد سازمان تجارت جهانی، در حالی که دولت یارانه بیش از 105هزار ین (950 دلار) را برای هر 0.1 هکتار پیشنهاد می کند.

یوکوتا گفت: "کشاورزان کشوری که برندهای مشهور اتومبیل نظیر هوندا و تویوتا دارد، باید رقابت در سطح جهانی باشد." همچنین او گفت: "اگر مدیریت شغلی را از دست دهید، باید آن کار را ترک کنید. این مسئله در سایر صنایع مشابه نیز وجود دارد. اگر نتوانید هزینه های تولید را پایین آورید و یا مشتریان را تضمین کنید، ورشکست خواهید شد."

بیست سال پیش که یوکوتا به عنوان کشاورزی از دانشکده فارغ التحصیل شد، خانواده او حدود 16 هکتار زمین داشت. از آن جایی که کشاورزان مسن تر آن منطقه بازنشسته شدند، او زمین های شان را اجاره کرد.

در حال حاضر، او بر شرکت کشاورزی برنج 140 هکتاری نظارت دارد که به مراتب بزرگتر از مزارع متوسط به وسعت 3 هکتار است. این شرکت که پرورش دهنده ارقام مختلف برنج است، آن ها را به صورت جداگانه کشت و برداشت می کند و از حسگرهای الکترونیکی برای اندازه گیری سطح آب، دما و همچین شرایط برنج در شالیزارها استفاده می کند.

یوکوتا گفت: "یارانه های دولتی نهایتاً پایان خواهند یافت، زیرا پایدار نیستند. کشاورزان باید کالاهایی را تولید کنند که بازار داشته باشد."

پانوشت:

1. cutting edge techniques : به دستگاه های تکنولوژیکی، تکنیک ها و دستاوردهایی اشاره می کند که از جدیدترین و پیشرفته ترین فناوری های اطلاعاتی استفاده می کنند و به عبارت دیگر به فنّاوری در مرزهای دانش گفته می شود.

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید