Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی از آخرین اقدامات مدیریت طرح خوداتکایی گندم به ایانا خبر داد:

آماده‌سازی 400 هزار تن بذر گندم برای کشت سال جدید/ پرداخت مطالبات گندمکاران ایده‌آل نیست

بیش از 400 هزار تن بذر گندم برای کشت سال زراعی 97 - 96 تهیه شده که فرآوری این تعداد بذر در حال انجام است و حدود یک میلیون و 200 هزار تن بذرگندم هم توسط کشاورزان برای کشت سال آینده ذخیره‌سازی شده است.

آماده‌سازی 400 هزار تن بذر گندم برای کشت سال جدید/ پرداخت مطالبات گندمکاران ایده‌آل نیست

بیش از 400 هزار تن بذر گندم برای کشت سال زراعی 97 - 96 تهیه شده که فرآوری این تعداد بذر در حال انجام است و حدود یک میلیون و 200 هزار تن بذرگندم هم توسط کشاورزان برای کشت سال آینده ذخیره‌سازی شده است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با بیان این مطلب گفت: با شروع دولت تدبیر و امید برنامه 10 ساله برای گندم تهیه شده که براساس این برنامه، کلیه نیازهای تولید گندم در این طرح با رویکرد ارتقاء بهره‌وری و افزایش عملکرد پیش‌بینی شده است. از سال 93 طرح ضریب افزایش خود اتکایی گندم در قالب برنامه اقتصادی تدوین و به مرحله اجرا رسید.

اسماعیل اسفندیاری‌پور افزود: رویکرد این طرح کاهش 600 هزار هکتاری سطح زیرکشت گندم آبی و 500 هزار هکتاری گندم دیم است تا با افزایش عملکرد در واحد سطح علاوه بر تأمین و تولید 100 درصدی نیاز داخلی گندم، منابع آب و خاک به کشت محصولاتی مثل کلزا، چغندرقند و حبوبات اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه در این طرح تأمین نیاز داخلی در درازمدت مدنظر بوده است، عنوان کرد: رویکرد صادرات گندم در این طرح دیده نشده، اما در صورت فراهم شدن شرایط، صادرات این محصول بررسی می‌شود.

اسفندیاری‌پور با اشاره به اینکه یک‌سوم گندم کشور در مناطق آبی کشت می‌شود، ادامه داد: سطح زیرکشت گندم دیم کشور که دوسوم سطح زیرکشت این محصول را به خود اختصاص داده، از چهار میلیون هکتار به سه میلیون هکتار کاهش یافته و حتی سطح زیرکشت دو میلیون و 100 هزار هکتاری گندم آبی در بسیاری از استان‌ها نظیر گلستان (با 90 درصد تأمین آب برای کشت گندم به‌وسیله باران)، مازندران، دشت مغان و اراضی مشابه بیشتر به آب باران متکی است.


کاهش 540 هزار هکتاری سطح زیر کشت گندم

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: سطح زیر کشت گندم آبی در سه سال منتهی به سال 92، حدود دو میلیون و 400 هزار هکتار بوده که با کاهش 370 هزار هکتاری، به دو میلیون و 30 هزار هکتار در سال گذشته رسیده، همچنین سطح زیر کشت گندم دیم از سه میلیون و 950 هزار هکتار در همان زمان با کاهش 170 هزار تنی به سه میلیون و 780 هزار هکتار رسیده که سطح زیر کشت گندم آبی و دیم کشور در مجموع 540 هزار هکتار کاهش یافته، اما عملکرد گندم آبی در سال گذشته به چهار تن و 150 کیلوگرم و عملکرد گندم دیم به یک‌هزار و 500 کیلوگرم رسید.

وی یادآور شد: باوجود کاهش سطح زیرکشت گندم، تولید این محصول افزایش یافت که اقداماتی نظیر ورود ارقام جدید و بذور گواهی شده با عملکرد بالا درسطح مزارع، ورود 60 هزار دستگاه تراکتور، دوهزار دستگاه کمباین، 12 هزار دستگاه کارنده و همین میزان دستگاه سمپاش پشت تراکتوری در مسیر تولید موجب ارتقاء عملکرد در واحد سطح این محصول شد.

اسفندیاری‌پور با بیان اینکه اعلام قیمت خرید تضمینی گندم قبل از آغاز فصل زراعی باعث اطمینان کشاورزان از حمایت دولت نسبت به تولید داخل شد، تأکید کرد: این اقدامات منجر به خوداتکایی در تولید گندم شد، در حالی که با وجود لطف خداوند در سه ساله منتهی به سال 92، اما 7 میلیون تن گندم وارد کشور می‌شد!


پرداخت مطالبات گندمکاران ایده‌آل نیست

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به سخنان یکی از اقتصاددانان غربی خاطرنشان ساخت: اگر انگیزه وجود داشته باشد کشاورزان خاک را تبدیل به طلا می‌کنند. ایجاد انگیزه با قیمت مناسب خرید تضمینی، پرداخت به موقع و پشتیبانی از کشاورزان صورت می‌گیرد و البته درسال جاری شرایط پرداخت مطالبات گندمکاران ایده‌آل نیست.

وی با بیان اینکه ایران جزو بزرگ‌ترین واردکننده‌های غلات جهان بود، اضافه کرد: گندم مازاد بر مصرف کشاورزان برای تأمین شدن آرد مورد نیاز خبازی‌های کشور که حدود هشت میلیون و700 هزار تن است در سال جاری متناسب با کل نیاز کشور خریداری و هم‌اکنون در انبارهای دولت موجود و احتمال افزایش خرید تا بیش از 9 میلیون تن وجود دارد.

اسفندیاری‌پور اظهار کرد: بارندگی مناطق دیم سال زراعی قبل 96 - 95 که 100 درصد وابسته به باران است، حدود 10 آذرماه صورت گرفت و سرمازدگی شدید باعث تحقق نیافتن تولید سه میلیون و 780 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم دیم شد و برخی مناطق تا اوایل فروردین‌ماه به تعویق افتاد، اما با اقدامات انجام شده و حمایت کشاورزان به خوداتکایی گندم دست یافتیم.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید


آماده‌سازی 400 هزار تن بذر گندم برای کشت سال جدید

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بیش از 400 هزار تن بذر گندم برای کشت سال آینده تهیه شده که فرآوری این تعداد بذر در حال انجام است، گفت: حدود یک میلیون و 200 هزار تن بذرگندم هم توسط کشاورزان برای سال آینده ذخیره‌سازی شده است.

به گفته وی، میزان بارندگی در سال زراعی 92 - 91 حدود 240 میلی‌متر بوده که 9 میلیون و 300 هزار تن گندم در کشور تولید و چهار میلیون و 800 هزار تن خرید تضمینی صورت گرفت، اما سال 93 با همان میزان بارندگی تولید گندم به 14 میلیون و 590 هزار تن و خرید تضمینی به 11 میلیون و 500 هزار تن رسید.

اسفندیاری‌پور عنوان کرد: عملکرد گندم در کشورهای فرانسه و آلمان حدود هشت تن در هکتار و در زلاندنو نیوزلند با سطح زیر کشت 35 هزار تنی، 9 تن در هکتار است؛ همچنین کشورهای آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا آرژانتین و روسیه 80 درصد صادرات گندم جهان را در اختیار دارند.


مکانیزاسیون کشاورزی در اروپا سه برابر ایران

وی در پاسخ به این پرسش که چرا عملکرد هر هکتار گندم در کشورهای اروپایی حدود 10 تن در هکتار، اما در ایران حدود چهار تن در هکتار است، افزود: مقایسه کشت گندم در ایران و اروپا درست نیست، چرا که کاشت، داشت و برداشت گندم در اروپا از مهرماه تا مردادماه سال بعد طول می‌کشد، اما کشت گندم در ایران طی چهار فصل و در چهار گروه صورت می‌گیرد. در اروپا آبیاری مداوم با آب باران باعث رشد مواد آلی خاک می‌شود، اما در ایران استفاده بیش از اندازه از خاک‌ها و کمبود منابع آبی، مانع دستیابی ما به عملکرد اروپایی‌ها است؛ همچنین کشاورزان اروپایی با مکانیزاسیون 4.5 قوه اسب بخار و استفاده از تسهیلات صفر درصدی برای تهیه ماشین‌آلات زراعی اقدام به کشت گندم می‌کنند، اما کشاورزان ایرانی در بهترین حالت در خوزستان با 1.5 قوه ا سب بخار و با تسهیلات 18 درصدی به کشت این محصول می‌پردازند.


عملکرد 12 تنی گندمکاران ایرانی در استان البرز

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ارقام زیادی از بهترین نوع گندم توسط محققان وزارت جهاد کشاورزی معرفی شده است، بیان کرد: یکی از بهترین ارقام گندم "مهرگان" است که با پروتئین 13.8 درصد در خوزستان کشت می‌شود و کشاورزان استان البرز هم با کشت برخی ارقام جدید گندم به عملکرد 9 تا 12 تن در هکتار دست یافته‌اند.

اسفندیاری‌پور با بیان اینکه کودهای فسفاته، ازته و پتاسه در چهار سال گذشته با کمترین دغدغه بدون محدودیت و متناسب با نتایج آنالیز خاک یا کارشناسی‌های صورت‌گرفته در دسترس کشاورزان بوده است، ادامه داد: آفات بیماری‌ها و علف‌های هرز تا 30 درصد به مزارع خسارت وارد می‌کند که برای جلوگیری از این خسارت‌ها، سموم و علف‌کش‌های کشاورزی و انواع سم‌پاش‌ها به تعداد کافی در اختیار کشاورزان قرارگرفت و سموم هندی و چینی محدود در گذشته، جای خود را به بسیاری از سموم جدید با تکنولوژی بالا و کارایی مناسب داده که در کنترل علف هرز مزارع بسیار مؤثر بوده است.

وی با اشاره به اینکه توسعه روش‌های آبیاری تحت فشار، بارانی، میکرو و تیپ در دستور کار معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت، تأکید کرد: حدود هشت‌هزار مهندس ناظر استخدام و در مناطق مختلف پهنه‌بندی شدند که کلاس‌های آموزشی و انتقال دانش و تکنولوژی برای کشاورزان برگزار می‌کنند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: قرارداد دو پروژه بین‌المللی با مراکز تحقیقاتی سیمیت و ایکاردا منعقد و اجرای قرارداد سیمیت از سال گذشته برای کاهش نوسانات مناطق دیم در استان‌های کردستان، کرمانشاه و اذربایجان شرقی آغاز شده که پس از ارزیابی از بین 28 رقم گندم، هشت رقم جو و 22 رقم نخود بهترین ارقام معرفی، به سرعت تکثیر و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، همچنین کشاورزی حفاظتی در همان مناطق در دست ارزیابی و اجرا قرار دارد.

اسفندیاری‌پور اضافه کرد: افراد بسیاری گندم را محصولی آب‌بر یا با نیاز آبی زیاد می‌دانند، اما دوسوم این محصول به‌صورت دیم و یک‌سوم دیگر به‌دلیل رشد و نمو در پاییز و بهار کمترین نیاز آبی را دارد.

وی در پایان با بیان اینکه سالانه رقم قابل توجه صرف واردات روغن و کنجاله می‌شود، خاطرنشان ساخت: کشت بهاره و تابستانه کلزا در چرخه تناوب و پایداری تولید گندم و روغن مؤثر است./

H-960522-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید