Iranian Agriculture News Agency

ایجاد تنوع در عرضه گوشت قرمز با واردات میش؛

آیا سیاه‌چاله بازار گوشت، پر شدنی است؟

امروز بازار داخلی گوشت قرمز با مسائلی درگیر است که بیشتر کارشناسان، مسبب اصلی آن را خلاءهای به وجود آمده در بخش توزیع می‌دانند.

آیا سیاه‌چاله بازار گوشت، پر شدنی است؟

امروز بازار داخلی گوشت قرمز با مسائلی درگیر است که بیشتر کارشناسان، مسبب اصلی آن را خلاءهای به وجود آمده در بخش توزیع می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایانا، بازار گوشت را می‌توان به سیاه‌چاله‌ای تشبیه کرد که قصد پر شدن ندارد. انگار هرچه در داخل این دایره، گوشت تزریق می‌شود، در درون دیواره‌های آن جذب شده و هیچ اثری از خود به جا نمی‌گذارد. هرچند طبق گزارشی که دیروز در خبرگزاری ایانا منتشر شد، قیمت گوشت گوسفندی در میادین شهرداری، از چند هفته قبل رو به افول گذاشته و به میزان 10.8 درصد کاهش یافته، اما این مقدار درباره خرده‌فروشی‌ها تنها 1.6 درصد بوده است؛ بنابراین مشکل اصلی در بازاری است که توزیع در آن به صورتی ناهمگون و نامتعادل به نظر می‌رسد. دلیل آن را نیز باید در خلاءهای به وجود آمده در بازار جست‌وجو کرد؛ خلاءهایی که هر چند وقت یکبار تکرار شده و فرصت‌طلبان را به دست‌درازی و هدایت قیمت‌ها در راستای سودجویی خودشان، تشویق می‌کند.

چند ماهی است که مجوز واردات گوشت گرم از کشورهای همسایه صادر شده و روزانه چند صد تن از این محصول بسته به نیاز وارد می‌شود، اما این مقدار هنوز نتوانسته رضایت از نرخ‌ها را به مردم برگرداند. البته محموله‌های وارداتی تنها شامل لاشه‌های بره است و دیگر اقلام، از این امتیاز بی‌بهره‌اند. این در حالی است که طبق گفته رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام ایران، هم‌اکنون در بسیاری از خرده‌فروشی‌ها گوشت میش را با قیمت بره به مشتریان می‌فروشند. به عبارتی مصرف‌کننده به ازای هر کیلوگرم گوشت میش که از کیفیت پایین‌تری برخوردار است، بهایی به اندازه گوشت بره می‌پردازد. البته برخی فروشگاه‌ها این محصول را با قیمت 30 تا 32 هزار تومان عرضه می‌کنند.

به کانال ایانا در تلگرام بپیوندید

شاید ایجاد تنوع در واردات، بتواند به مقدار قابل توجهی، خلاء به وجود آمده در بازار را حل کند. یکی از این راهکارها که رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام ایران به ایانا پیشنهاد داد، واردات میش به قیمت مناسب بود. زیرا اگر این امکان وجود داشت که مجوز واردات میش در کنار بره صادر می‌شد، قطعاً گوشت این حیوان با نرخ 24 هزار تومان در هر کیلوگرم به دست مصرف‌کننده می‌رسید. آن هم در شرایطی که هم‌اکنون در کشور کشتار میش ادامه داشته و همین موضوع درصد بره‌زایی را کاهش می‌دهد. البته ردیابی و نظارت بر بازار برای توزیع گوشت میش با قیمت تعیین شده نیز مقوله‌ای است که دست یافتن به آن دور از انتظار نیست.

بنابراین تنوع در واردات، تنوع عرضه در بازار را رقم می‌زند و مشریان با قیمت‌های متفاوتی از گوشت قرمز گوسفندی روبه‌رو خواهند بود. اکنون تمرکز مسئولان بیشتر روی گوشت بره است و تنها به این محصول اجازه ورود می‌دهند. در حالی که واردات میش در کنار بره، قطعا می‌تواند بخش بزرگی از خلاء به وجود آمده را حل کرده و مردم را دوباره با مصرف گوشت آشتی دهد. زیرا دلیل اصلی فاصله گرفتن جامعه از مصرف، قیمت بالایی است که در یک سال گذشته برای آن در بازار مشاهده می‌شود. ضمن اینکه چنین اقدامی می‌تواند مجددا چرخ صادرات را به حرکت درآورده و بدون دغدغه داخل، در این مسیر برای کشور ارزآوری داشت./

V-960522-01

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید