Iranian Agriculture News Agency

ضرورت مدیریت جمعی کشورها روی منابع آب در جنوب آسیا

3 هزار لیتر آب برای آبیاری یک کیلوگرم برنج در بنگلادش نیاز است/ ضرورت تغییر سبک زندگی مان برای حفظ آب/90 درصد بنگلادشی ها فکر می کنند آب کافی دارند

متخصصان و سیاستگزاران می گویند که باید همکاری های منطقه ای برای حل مشکلات طولانی و مداوم آب در کشورهای جنوب آسیا نظیر بنگلادش، بوتان، چین، هند و نپال برای به دست آوردن ارزش کامل آب به وجود آید.

3 هزار لیتر آب برای آبیاری یک کیلوگرم برنج در بنگلادش نیاز است/ ضرورت تغییر سبک زندگی مان برای حفظ آب/90 درصد بنگلادشی ها فکر می کنند آب کافی دارند

متخصصان و سیاستگزاران می گویند که باید همکاری های منطقه ای برای حل مشکلات طولانی و مداوم آب در کشورهای جنوب آسیا نظیر بنگلادش، بوتان، چین، هند و نپال برای به دست آوردن ارزش کامل آب به وجود آید.

به گزارش ایانا از سایت "آی پی اس نیوز"، رودخانه های فرا مرزی مانند گنگ، برهماپوترا و مگنا در این منطقه وجود دارد. مقامات در مذاکرات شان در شهر داکا، پایتخت بنگلادش، گفتند که به خصوص این کشور با مشکلات جدّی آب مانند سیل و فرسایش کناره رودخانه ها به دلیل فقدان همکاری با کشورها منطقه رو به رو است.

در 31 ژوئیه امسال، وزیران امورخارجه، مقامات ارشد و دولتی، مشاغل، نمایندگان سازمان های غیردولتی (NGOs) و شرکای توسعه در جلسه چهارم شورای سازمان ملل درباره پنل سطح بالای آب 1 (HLPW) و ارزش آب در مؤسسه براک سنتر (BRAC Center Inn) شهر داکا گردهم آمدند.

بنگلادش 57 رودخانه فرا مرزی دارد که 93 درصد حوضچه های آن خارج از مرزهای این کشور است.

محمد نذرالاسلام (Muhammad Nazrul Islam) ، وزیر دولت بنگلادش در منابع آب، گفت: "برخی کشورها منابع کافی آب از دریاچه ها و یخچال های بالادست دارند که آن ها را منابع آب خودشان می دانند، اما منابع آب جهانی است و همه باید دسترسی مناسبی به آن داشته باشند."

او گفت: "هنگامی که در طول فصل بارش های موسمی مقدار آب بسیاری به دست می آوریم، به سختی می توانیم آن را مدیریت و حفاظت کنیم." او مشکلات گوناگون مربوط به منابع آب را که مدت های طولانی است بنگلادش با آن رو به رو است، برجسته کرد.

ابو صالح خان (Abu Saleh Khan) ، معاون مدیر اجرایی مرکز تحقیقاتی مؤسسه طراحی آب 2 (IWM) مستقر در داکا، گفت: "مدیریت آب براساس حوزه ها، برای مدیریت رودخانه های عادی و مقابله با مشکلات مربوط به آب در منطقه جنوب آسیا ضروری است." چنین مدیریتی شامل اشتراک دانش و اطلاعات، توسعه ظرفیت، ارتقاء گفتگوها، مشارکت در تصمیم گیری و پیوستن به راهکارهای سرمایه گذاری است."

منطقه جنوب آسیا، با داشتن تنها 3 درصد از زمین های جهان، حدود یک چهارم جمعیت دنیا را در خود جای داده است. برنج و گندم، مواد غذایی اساسی در این ناحیه اند که به مقدار بسیار زیادی آب و انرژی نیاز دارند حتی در شرایطی که منابع آب تحت فشار فزاینده عواملی مانند تغییرات اقلیمی، آلودگی و دیگر منابع اند.

در ماه ژانویه سال 2016، جیم یانگ کیم (Jim Yong Kim) ، رئیس گروه بانک جهانی، و همچنین بان کی مون (Ban ki-moon) ، دبیر کل سازمان ملل متحد، پنل سطح بالای آب را با حضور 11 نفر از رؤسای دولت ها و سایر دولتمردان تشکیل دادند تا به تغییر روش دولت ها، جوامع و بخش خصوصی در استفاده و مدیریت آب سرعت بخشند.

مذاکرات منطقه ای در داکا که بخشی از مذاکرات سطح بالا درباره آب بود با عنوان "ابتکار ارزش گذاری آب" برگزار شد. هدف از این برنامه ابتکاری، دستیابی به اهداف توسعه پایدار مرتبط با آب با الهام از تصمیم گیری های بهتر و ایجاد تعادل مطلوب میان ادعاهای رقابتی مربوط به آب بود.

ارزش گذاری آب

امروزه آب های شیرین در سراسر جهان با بحران هایی مواجه اند که به دلیل رویدادهای شدید آب و هوایی، خشکسالی و سیلاب هاست. منابع آبی با استفاده بیش از حد، آلودگی و تغییرات اقلیمی تهدید می شوند. اما آب برای سلامت بشر، امنیت غذایی، تأمین انرژی، حفظ شهرها، تنوع زیستی و محیط زیست ضروری است. لئونی کوئلناری (Leonie Cuelenaere) ، سفیر هلند در داکا گفت:"ما ارزش آب را تا زمانی که چاه خشک شود نمی دانیم و این مسئله ای است که به زبان های مختلف در سراسر جهان گفته می شود. در حقیقت، آب اغلب مورد توجه قرار می گیرد و به همین دلیل است که چنین پنل سطح بالایی با عنوان ابتکار ارزش گذاری آب، سال گذشته راه اندازی شد."

او گفت که آب عنصر اصلی در اقتصاد و فرهنگ بنگلادش است، اما 700 رودخانه ای که اغلب سیل ایجاد می کنند سبب به وجود آوردن مشکلاتی برای جوامع محلی می شوند.

کوئلناری گفت هنوز همزمان با فصل خشک، کمبود آب شیرین رخ می دهد. بنابراین، ارزش گذاری آب -از لحاظ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی- در این کشور حیاتی است.

با در نظرگرفتن استفاده بیش از حد از آب، نذرالاسلام ذکر کرد که حدود 3هزار لیتر آب برای آبیاری یک کیلوگرم برنج در بنگلادش نیاز است. همچنین او گفت که ما باید برای کاهش مصرف آب، نحوه زندگی مان را تغییر دهیم و به ارقام جدید و نوآورانه ای از محصولات نیازمندیم که به مقدار آب کمتری برای کشت نیاز داشته باشند.

سورییا بگوم (Suraiya Begum) ، معاون ارشد نخست وزیر بنگلادش، گفت که حدود 90 درصد مردم این کشور فکر می کنند که آب کافی دارند، اما برخی از گروهای جامعه هر ساله با مشکل کمبود آب مواجه اند.

او گفت که شیخ حسینا (Sheikh Hasina) ، نخست وزیر بنگلادش، آب را از منابع ارزشمند می داند و طرفدار استفاده منطقی از آن است و بر تعهدات قوی بنگلادش در حفظ آب و محیط زیست تمرکز می کند.

ارزش گذاری آب می تواند هزینه های آلودگی آب و زباله را ظاهر سازد و کارآیی بیشتر و شیوه های بهتری را ترویج دهد.

ویلم مک (Willem Mak) ، مدیر پروژه ارزش گذاری آب در دولت هلند گفت که قیمت گذاری آب مترداف با ارزش واقعی آن نیست، اما یکی از راه های پوشش هزینه ها، منعکس کننده بخشی از ارزش استفاده های آن و اطمینان از منابع کافی و مالی برای خدمات زیرساخت های مرتبط با آن است. او گفت که ارزش گذاری آب می تواند از طریق مدیریت فرامزی آب و کاهش مصرف آن در فرآیند صلح نیز نقش داشته باشد.

دکتر خانداکر اَشرُالحق (Khondaker Azharul Haq) ، رئیس مشارکت آب در بنگلادش، گفت که آب ارزش های بسیاری دارد -اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی مذهبی- در حالی که ارزش آب به کیفیت و کمیت، زمان و ابعاد آن نیز بستگی دارد. او گفت: "علاوه بر ارزش اقتصادی، آب ارزش های دیگری دارد؛ به خصوص نقش آب در حفاظت از محیط زیست که با دلار قابل محاسبه نیست."

هدف اصلی مذاکرات آب در 31 ژوئیه امسال، کسب دیدگاه های طیف وسیعی از ذی نفعان در سطح کشور در مورد پیشنهادات اچ ال پی دبلیو در مورد مقدمه و اصول ارزش گذاری آب بود. همچنین این ملاقات دولت ها، مشاغل و جامعه مدنی را به در نظرگرفتن ارزش های چندگانه آب تشویق و تلفیق شفاف تصمیم گیری برای این ارزش ها از سوی سیاستگذاران، جوامع و مشاغل را هدایت کرد.

اعضای پنل سطح بالای سازمان ملل رؤسای دولت های استرالیا، بنگلادش، مجارستان، اردن، موریس، مکزیک، هلند، پرو، سنگال، آفریقای جنوبی و تاجیکستان بودند.

پانوشت:

1. High Level Panel on Water

2. Institute of Water Modelling

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید