Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران:

گوشت قرمز را از مراکز معتبر بخرید

بروز بیماری تب خونریزی‌دهنده تب کریمه کنگو با مصرف گوشتی که تحت نظر کارشناسان و بازرسان دامپزشکی در کشتارگاه‌های مجاز و مراکز بسته‌بندی دارای پروانه بهداشتی بسته‌بندی شده‌اند، ارتباطی ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: این بیماری شغلی است و در هنگام بروز همه‌گیری CCHF جای نگرانی از بابت مصرف آلایش خوراکی و گوشت قرمز کشتارشده در کشتارگاه‌های دامی مجاز که مهر دامپزشکی بر روی آنها زده شده و در فروشگاه‌های مجاز عرضه مواد پروتئینی به فروش می‌رسد، وجود ندارد.

دکتر مجید مختاری بزرگ‌ترین خطر در بروز همه‌گیری و تهدید بیماری تب کریمه را متوجه تماس غیرمجاز انسان با دام و کشتار غیرمجاز آنها به‌خصوص تماس چوپانان، کارگران شاغل در دامداری‌ها و کشتارگاه‌ها و قصابان، پزشکان، دامپزشکان و به‌نوعی افرادی که با دام در تماس هستند را برشمرد.

وی اقدامات اداره‌کل دامپزشکی مازندران را در جهت کنترل و پیشگیری از بروز این بیماری در جمعیت دامی سم‌پاشی دام‌ها علیه انگل‌های خارجی (کنه‌ها) عنوان کرد و افزود: کارشناسان این اداره‌کل در راستای جلوگیری از بروز این بیماری در جمعیت دامی با سم‌پاشی بدن دام‌ها و اماکن دامی و استقرار دکتر دامپزشک و ناظرین بهداشتی در کشتارگاه‌های صنعتی موجود و همچنین نظارت بهداشتی بر لاشه دام‌ها بر مراکز عرضه تلاش می‌کنند تا در استان شاهد بروز این بیماری نباشیم.

مختاری خاطرنشان کرد: تاکنون موردی از بیماری تب کریمه در استان گزارش نشده است.

وی به شهروندان هشدار داد تا در زمان خرید گوشت، ضمن اینکه گوشت مصرفی خود را از مراکز عرضه تحت نظارت دامپزشکی تهیه می‌کنند، به برچسب tag متصل به لاشه دام که برچسبی نواری است و در بالای ران و دست لاشه چسبانیده می‌شود، و حاوی اطلاعاتی از قبیل نام کشتارگاه، تاریخ تولید، تاریخ انقضاء، شرایط نگهداری، نوع دام و شماره سریال بوده است و همچنین مهر بهداشتی دامپزشکی بر روی لاشه دقت لازم را کنند.

مجوزی در خصوص تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک در مازندران صادر نشده است

این مقام مسئول ادامه داد: علی‌رغم آمادگی این اداره‌کل جهت حمایت از اجرای این طرح، تاکنون هیچ متقاضی در این خصوص جهت اجرای طرح در واحد مرغداری‌اش مراجعه نکرد، اما این اداره‌کل همچنان آمادگی خود را جهت اجرای این طرح در استان اعلام می‌دارد.

مختاری درباره قیمت تمام‌شده این مرغ‌ها تصریح کرد: قیمت تمام‌شده مرغ‌های بدون آنتی‌بیوتیک در مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی با مبلغ سه‌هزار و 500 تا پنج‌هزار ریال بیشتر از مرغ‌های معمولی توزیع می‌شود.

وی یادآور شد: تشویق و ترغیب مردم برای مصرف مرغ بدون آنتی‌بیوتیک نیازمند فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی دقیق، مناسب و آگاهی‌بخشی است./

خبرنگار: مجتبی سلطانی

L-910322-01_R

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید