Iranian Agriculture News Agency

گزارش ایانا از افتتاح پروژه تولید عرقیات گیاهی با حضور سفیر کبیر ژاپن و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی

عرق جبین زنان روستایی عرق گیاهان را درآورد/ کارگاه تولید عرقیات گیاهی مازندران افتتاح شد/ژاپن به این پروژه 75 هزار یورو کمک کرد/ایران در 10 سال آینده در ردیف کشورهای صادرکننده گیاهان دارویی قرار می گیرد

شاید جهان بیش از قرن 19 و 20 به اهمیت گیاهان دارویی آگاه شده باشد، سنتی که در ایران رایج بود و به جای افزودن به مزیت های مدرنیزاسیون، به تدریج داشته های خوب به فراموشی رفت. اما حالا به نظر می رسد جهان زیست فرنگ، آن ینگه دنیا که روزی با آموزه های پوزیتویستی به داروهای شیمیایی تکیه بیش از حد می کرد امروز بیش از ما به اهمیت گیاهان دارویی آشنا شده باشد.

عرق جبین زنان روستایی عرق گیاهان را درآورد/ کارگاه تولید عرقیات گیاهی مازندران افتتاح شد/ژاپن به این پروژه 75 هزار یورو کمک کرد/ایران در 10 سال آینده در ردیف کشورهای صادرکننده گیاهان دارویی قرار می گیرد

شاید جهان بیش از قرن 19 و 20 به اهمیت گیاهان دارویی آگاه شده باشد، سنتی که در ایران رایج بود و به جای افزودن به مزیت های مدرنیزاسیون، به تدریج داشته های خوب به فراموشی رفت. اما جهان زیست فرنگ، آن ینگه دنیا که روزی با آموزه های پوزیتویستی به داروهای شیمیایی تکیه بیش از حد می کرد امروز بیش از ما به اهمیت گیاهان دارویی آشنا شده باشد.

حالا تجارت گیاهان دارویی برای خودش جایگاهی یافته و می تواند سهم بالایی در تولید ناخالص داخلی ایران ایفا بکند.

حسین صفایی رئیس سازمان تعاون روستایی وزارت جهاد کشاورزی که در مراسم افتتاح پروژه ساخت و تجهیز کارگاه تولید عرقیات گیاهی شرق مازندران، روز پنج شنبه از "کشت گیاهان دارویی در هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور" خبر می داد، حکایت از این امر می کرد.

این چشم انداز در سخنان سمیه لطفی، مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی زنان تیرتاش در مراسم، "احداث کارگاه تولید عرقیات گیاهی در شرق مازندران را نقطه عطفی در توسعه صنایع تبدیلی این منطقه می داند و آن را نشانه خودباوری، روحیه امید و تلاش مضاعف در خانوارهای روستایی منطقه ذکر می کند. پروژه ای که با صرف اعتباری معادل 75 هزار یورو به صورت بلاعوض از طریق کشور ژاپن اختصاص یافته و در مدت سه سال به اتمام رسیده است.

درعین حال سخنان رئیس سازمان توسعه روستایی، دارای عناصر خبری دیگری هم برای حاضران بود: "شناسایی هفت هزارو 500 گونه گیاهی در اقلیم ایران که دو هزارو 300 مورد آن ها کاربردهای دارویی، لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات دارند"، " تولید بیش از هزار و 700 گونه گیاهان دارویی در دنیا در اقلیم ایران"، تدوین و تصویب سند راهبردی توسعه کشت گیاهان دارویی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی که بر اساس آن توسعه کشت گیاهان دارویی باید به سطح 500 هزار هکتار در ده سال آینده" برسد، از این دست از خبرها بودند. از نظر راهبردی نیز از نظر صفایی ایران باید بتواند "در ده سال آینده در ردیف کشورهای صادرکننده گیاهان دارویی قرار گیرد" ضمن آن که تاکید کرد برای تحقق برنامه مذکور "در 5 سال آینده 170تعاونی روستایی کشت گیاهان دارویی باید تشکیل شود که از این میزان در دو سال گذشته 38 تعاونی روستایی ایجاد شده است."

سفیر کبیر ژاپن و مشاور وزیر جهاد

در این مراسم هیرویاسوکوبایاشی سفیر کبیر ژاپن اما نیم نگاهی داشت به اهمیت این دست از پروژها در توسعه اشتغالزایی، امری که از نگاه مسئولان ایران هم نه تنها پوشیده نیست که در راه اندازی هر طرحی به آن توجه دارند. سفیر ژاپن با اشاره به اجرای 132 پروژه فرهنگی و اقتصادی توسط دولت ژاپن در ایران، تاکید کرد که علاوه بر تاسیس مرکز تولید عرقی جات، دولت ژاپن علاقمند به توسعه همکاری دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران است، موضوعی که می تواند در ابعاد دیگری مورد بررسی کارشناسان و مسئولان قرار بگیرد. با این همه آن چه مهم است، با مشارکت تولید کنندگان ایرانی و ژاپنی گویی روند رویدادها در حوزه اشتغال و به ویژه مشارکت زنان در حوزه اشتغال و توسعه روستایی روند مطلوبی را دارد طی می کند.

روند همکاری ای که البته به گفته خانم بنی هاشم، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری وزارت جهاد در سالن اجتماعات انیستیتو تحقیقات و توتون تیرتاش وارد شانزدهمین سال خود شده و به عبارتی، " سابقه همکاری بخش کشاورزی ایران و ژاپن قدمت 16 ساله دارد." موضوعی که تقویت این همکاری، با توجه به " کاهش جمعیت روستاییان، و کاهش فعالیت بانوان در روستاها" ، بنی هاشم می گوید "برای دسترسی به بازار و بهبود اقتصاد و ایجاد ارزش افزوده نیازمند تولید پایدار بوده و تحقق این اهداف از طریق ایجاد کارگاه‌های تعاونی نظیر عرقیات گیاهی میسر و ممکن خواهد بود."

.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید