Iranian Agriculture News Agency

کاشت 20 هزار هکتار تریتیکاله

در صورت تأمین بذر مورد نیاز ، 20 هزار هکتار از مزارع آبی و دیم استان فارس در سال زراعی آینده به زیرکشت تریتیکاله خواهند رفت .

به گزارش ایانا معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی فارس با اعلام این خبرگفت: در سال زراعی جاری در سطح 1420 هکتار تریتیکاله آبی و 600 هکتار تریتیکاله دیم برخی از شهرستان های استان فارس کشت شده و تاکنون 269 هکتار از مزارع آبی و 300 هکتار از مزارع دیم در شهرستانهای کازرون، لارستان، لامرد، قیروکارزین، گراش و مهر برداشت شده است که متوسط تولید در مزارع آبی 5800 کیلوگرم در هکتار و مزارع دیم 2 هزار کیلوگرم در هکتار گزارش شده است .

مهندس محمد حسن طلعتی افزود : یک مزرعه آبی و دو مزرعه دیم در شهرستان کازرون نیز مورد کیل گیری قرار گرفته است که مزرعه آبی بیش از 8 تن در هکتار و مزارع دیم به ترتیب 4970 کیلوگرم در هر هکتار و 4923 کیلوگرم در هکتار عملکرد داشته اند .

وی یادآور شد در سال زراعی گذشته نیز سطح زیر کشت، 517 هکتار آبی و 240 هکتار دیم بوده که 16 هکتار از مزارع آبی به صورت علوفه سیلویی با متوسط تولید 45 تن علوفه تر در هر هکتار و 501 هکتار به صورت دانه ای با متوسط تولید 4764 کیلوگرم در هکتار بود .

طلعتی خاطرنشان کرد: در سال گذشته کل مزارع دیم نیز به برداشت دانه رسید که متوسط تولید دانه 1400 کیلوگرم در هکتار بوده است .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی فارس تحمل به خشکی، خاک های اسیدی و شور را از جمله ویژگی های مهم تریتیکاله عنوان کرد و گفت: این گیاه در شرایط تنش های زراعی چون آفات و بیماری ها نیز بسیار مقاوم بوده و با خاک های با حاصلخیزی پایین نیز سازگاری مطلوبی دارد .

طلعتی تصریح کرد: این مزیت ها سبب شده است تا در حال حاضر توسعه کشت تریتیکاله به صورت جدی در دستور کار قرار داشته و در سراسر دنیا نیز بیش از 4 میلیون هکتار به کشت این محصول اختصاص داده شود .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید