Iranian Agriculture News Agency

عضو هیئت‌رئیسه اتاق ایران در دیدار با معاون سفیر استرالیا مطرح کرد:

مذاکره برای همکاری ایران و استرالیا در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی

معاون سفیر استرالیا در ایران با حضور در اتاق اردبیل با حسین پیرموذن، رئیس این اتاق و عضو هیات رئیس اتاق ایران دیدار کرد.

مذاکره برای همکاری ایران و استرالیا در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی

معاون سفیر استرالیا در ایران با حضور در اتاق اردبیل با حسین پیرموذن رئیس این اتاق و عضو هیات رئیس اتاق ایران دیدار کرد .

پیرموذن در این دیدار گفت: بستر و زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی با کشور استرالیا در اردبیل مهیاست .

رئیس اتاق اردبیل اظهار کرد: تحریم در سال‌های گذشته باعث شد تا ما در حوزه صنعت و نوسازی ماشین‌آلات بخش کشاورزی و صنایع غذایی با برخی نارسایی‌ها و عقب‌ماندگی‌ها روبرو باشیم .

وی گفت: دولت یازدهم تمام تلاش خود را در بازسازی بخش صنعتی و نوسازی صنایع غذایی گذاشته است. به‌راحتی می‌توانیم از تجربیات استرالیا که پیشرو در صنایع غذایی است، استفاده کنیم .

رئیس اتاق اردبیل تاکید کرد: دولت در سال جاری بودجه مناسبی را برای نوسازی ناوگان صنعتی و ماشین‌آلات صنایع غذایی گذاشته است که در این زمینه می‌توان از تجربیات کشور استرالیا بهره‌مند شد .

پیرموذن ضرورت راه‌اندازی تورهای صنعتی بین تجار دو کشور را یادآور شد و اظهار کرد: راه‌اندازی این تور فرصت خوبی را برای واحدهای کوچک و متوسط فراهم می‌آورد تا با حجم سرمایه‌گذاری بالا کارکرده و همکاری‌های مشترکی را انجام دهند .

وی در این راستا تصریح کرد: اتاق اردبیل آمادگی اعزام هیئت تجاری به استرالیا را دارد و مشوق‌های سرمایه‌گذاری نیز در اردبیل در حال اجراست .

عضو هیئت‌رئیسه اتاق ایران ادامه داد: در استان اردبیل ما به‌شدت نیازمند توسعه کشاورزی مدرن و راه‌اندازی ماشین‌آلات جدید همراه با تقویت صنایع تبدیلی هستیم. دولت یک و نیم میلیارد دلار در بخش کشاورزی در شمال استان اردبیل سرمایه‌گذاری کرده است که با اتمام این امر قطعاً در منطقه مغان تقویت صادرات محصولات فراوری‌شده کشاورزی را شاهد خواهیم بود .

عضو هیئت‌رئیسه اتاق ایران خاطرنشان کرد: استان اردبیل در بین استان‌های کشور در حوزه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی رتبه اول را دارد و ما به‌ راحتی می‌توانیم هم در بخش کشاورزی و هم صنایع غذایی از تجارب و توانمندی‌های سرمایه‌گذاران استرالیایی استفاده کنیم که امیدواریم زمینه این کار به‌سرعت فراهم آید .

پیرموذن در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بعد از برجام هیئت تجاری استرالیا به ایران سفر کرد، اما متأسفانه حجم تجارت بین دو کشور پایین است، بطوری که در سال ۲۰۰۰ آمار صادرات و واردات دو کشور یک میلیارد دلار بود، اما تخمین می زنیم روابط تجاری دو کشور در سال گذشته کمتر از ۴۰۰ میلیون دلار باشد .

وی با بیان اینکه کشور ایران در منطقه پرتلاطم خاورمیانه بهترین کشور از نظر امنیت اجتماعی و سرمایه گذاری است، افزود: باید ارتباطات تجاری دو کشور افزایش یابد .

وی با اشاره به اینکه ایران در دهه 1990 شریک اول تجاری استرالیا در خاورمیانه بود اضافه کرد: دفتر تجاری استرالیا در تهران ( آسترید) در سال ۲۰۱۰ به دنبال تشدید تحریم علیه ایران تعطیل شد، اما از سال ۲۰۱۶ مجددا این دفتر بازگشایی شد .

وی از آمادگی اعزام هیئت تجاری اتاق اردبیل به استرالیا خبر داد و افزود: مشوق های سرمایه گذاری در اردبیل در حال اجراست که می توان سرمایه گذاری های مشترکی انجام داد .

بعد از برجام روابط ایران با استرالیا در سطح عالی گسترش یافته است

معاون سفیر استرالیا در ایران گفت: بعد از برجام روابط ایران با استرالیا در سطح عالی گسترش‌یافته و شاهد بهبود روابط تجاری و بازرگانی دو کشور هستیم .

تیم پترسن در دیدار با مسئولان ارشد اتاق اردبیل و مدیران اقتصادی استان اردبیل در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل اظهار کرد: خوشحال هستم که برای نخستین بار به استان سرسبز اردبیل سفر می‌کنم و موافق نظر شما در تقویت روابط تجاری فی‌مابین هستم .

وی خاطرنشان کرد: در گذشته ایران شریک ممتاز تجاری استرالیا در خاورمیانه بود، اما در سال‌های اخیر به دلیل برخی تحریم‌ها روابط تجاری دو کشور کمرنگ شده بود که با انعقاد توافق برجام، روابط دو کشور رو به بهبود گذاشته است .

تیم پترسن ادامه داد: با توجه به حضور شرکت‌هایی نظیر توتال و ایرباس در عقد قرارداد با ایران برای توسعه تجاری، شرکت‌های استرالیا نیز ترغیب و تشویق شده‌اند تا در این زمینه به توسعه تجاری با ایران بپردازند .

وی با استقبال از سفر یک هیئت عالی‌رتبه از اردبیل به استرالیا برای دیدار با تجار، بازرگانان و صنعتگران کشور استرالیا بیان داشت: به دنبال سفر این هیئت، به‌صورت متقابل از کشور استرالیا نیز هیئت‌هایی به ایران و به‌ویژه اردبیل سفر می‌کنند تا شاهد توسعه روابط بین دو منطقه باشیم .

معاون سفیر استرالیا، آینده روابط دو کشور را ازلحاظ کمی و کیفی رو به گسترش و بهبود ارزیابی کرد و اظهار کرد: در گذشته ایران در صادرات فرش و خشکبار به استرالیا و به شکل متقابل استرالیا نیز در صادرات گندم و گوشت قرمز به ایران فعال بوده است. در شرایط کنونی توانمندی توسعه روابط با ایران در حوزه‌های نفت و گاز، معدن، مدیریت منابع آب و صادرات دانش فنی در بخش‌های کشاورزی و آموزشی را داریم .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید