Iranian Agriculture News Agency

آینده کشاورزی و پیامدهای آن برای آسه‌آن (ASEAN)

آسه‌آن از تهدیدات امنیت غذایی جهانی ایمن نیست/ کشاورزی دیجیتال فرصت‌های بیشماری برای آسه‌آن ارائه می‌دهد

به‌نظر می‌رسد کشاورزی و تولید مواد غذایی در معرض تهدید دائمی از تغییرات اقلیمی، نارسایی‌های سیاسی و بیماری‌های جدیدی در رفع نیاز تقاضای رو به رشد جمعیت جهان است. تلاش‌های نوآورانه و پیشرفت‌های فنی این امید را می‌دهد که سازگاری، نوآوری و همکاری‌های بین‌المللی می‌تواند بر چالش‌های ناگهانی غلبه کند و پیامدهای مثبتی بر رویکرد آسه‌آن (ASEAN) در امنیت غذایی داشته باشد.

آسه‌آن از تهدیدات امنیت غذایی جهانی ایمن نیست/ کشاورزی دیجیتال فرصت‌های بیشماری برای آسه‌آن ارائه می‌دهد

به نظر می رسد کشاورزی و تولید مواد غذایی در معرض تهدید دائمی از تغییرات اقلیمی، نارسایی های سیاسی و بیماری های جدیدی در رفع نیاز تقاضای رو به رشد جمعیت جهان است. تلاش های نوآورانه و پیشرفت های فنّی این امید را می دهد که سازگاری، نوآوری و همکاری های بین المللی می تواند بر چالش های ناگهانی غلبه کند و پیامدهای مثبتی بر رویکرد آ سه آن 1 (ASEAN) در امنیت غذایی داشته باشد.

به گزارش ایانا از سایت "ایوریژه ریویو"، انجمن جهانی کشاورزی 2 (WAF) که در ماه ژوئیه امسال در سنگاپور برگزار شد، بینش های مفیدی درباره مسائل کلیدی در سطح جهانی در زمینه غذا و کشاورزی ارائه کرد. عدم قطعیت رو به رشدی در زمینه تلاش های جهانی برای کاهش موفقیت آمیز تغییرات اقلیمی به وجود آمده است.

طبق آخرین گزارش جامع پنل بین دولت ها در زمینه تغییرات اقلیمی در سال 2014، تولیدات کشاورزی ممکن است با جنگل زدایی و خروجی های کشاورزی ناشی از دامداری و مدیریت خاک و موادمغذی تا 24 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه ای جهان در سال 2010 را تشدید کند. با وجود بیشترین جمعیت در میان قاره های جهان، شیوه های کشاورزی آسیا نقش مهمی در شکل گیری آب و هوای آینده دارد.

راه حل های یکپارچه

افزایش تدریجی اقدامات محافظتی در قالب تعرفه ها و موانع غیرتعرفه ای و همچنین تهدید محدودیت های صادراتی برای بخشی از تولیدکنندگان اصلی وجود دارد. با به وجود آمدن بحران قیمت مواد غذایی در سال های 08-2007 ، هند صادرات برنج غیرباسماتی را از ماه آوریل سال 2008 ممنوع کرد. کشورهای واردکننده مواد غذایی در معرض خطر، به ویژه هنگامی که با بلایای طبیعی نظیر خشکسالی و سیل در می آمیزند، ممکن است راه را برای بحران های دیگری نیز هموار کنند.

علاوه بر این، بیماری های منتقل شده از مواد غذایی به سرعت در حال رشد اند و مقاومتشان در برابر بسیاری از درمان های در نظر گرفته شده گسترش می یابد، که به عنوان پدیده مقاومت ضدمیکروبی شناخته می شود. اما آ سه آن در برابر تمامی این تحولات ایمن است.

انجمن جهانی کشاورزی، به جای احساس مغلوب شدن، از شرکت کنندگان خود الهام گرفته و تعدادی راه حل های جالب و یکپارچه را ارائه می دهد که آ سه آن بتواند با پیچیدگی های رو به رشد و چالش های مرتبط با آن سازگار شود.

نوآوری و فنّاوری

اولین بینش، مداخلات نوآورانه ای است که کشاورزی را پایدارتر و مبتنی بر آب و هوا و هوشمند می سازد. این امر مربوط به برنامه کاری وزرای جنگلداری و کشاورزی آ سه آن 3 (AMAF) در انجمن اقتصادی آ سه آن در سال 2025 است که شامل اهدافی نظیر افزایش محصولات زراعی، دامداری و تولید شیلات و آبزی پروری (19-2016)؛ و بهبود بهره وری، فنّاوری و کیفیت تولید در حمایت از تولیدکنندگان کوچک (19-2017) است.

کشاورزی دیجیتال فرصت های بی شماری را برای تحقق برنامه کاری آماف ارائه می دهد. این نوآوری ها شامل هواپیماهای بدون سرنشینی است که کودها و آفت کش ها را در سطح وسیعی از مزارع می پاشند و همچنین ربات ها و ماشین هایی در زنجیره تأمین که افراد را از کارهای دستی "سخت، خطرناک و کثیف" خلاص می کنند. فنّاوری های بیشتری از جمله حسگرهای داده وجود دارد که می تواند اطلاعات مطلوبی از مقدار ورودی های کشاورزی (برای مثال بذرها و موادمغذی) و زیست محیطی (مثلاً دما و رطوبت) به منظور افزایش بازده محصول را به کشاورزان ارائه دهد.

بینش بعدی، سرمایه گذاری است که سبب توانمندی فنّاوری های کلیدی می شود. درک این موضوع که ارتقاء سرمایه گذاری در بخش مواد غذایی می تواند با تمرکز بیشتر بر فنّاوری بهبود یابد. طبق گزارش گروه مشاوره بوستون 4 (BCG) و پلت فرم آن لاین سرمایه گذاری شرکت آمریکایی اگ فاندر (AgFunder) ، میزان سرمایه ریسک در سرمایه گذاری های جهانی در بخش فنّاوری های کشاورزی (Agtech) ، از 500 میلیون دلار در سال 2012 به حدود 3 میلیارد دلار در سال 2015 افزایش یافت. در حال حاضر بسیاری از کشورهای آسیای شرقی مقصد این سرمایه گذاری ها هستند، اما به نظر می رسد که همچنان تقسیم بندی وجود دارد که کشورهایی نظیر کامبوج، لائوس، میانمار و تایلند از این فرصت ها استفاده نکرده اند.

یکپارچه سازی، مسیری رو به جلو

علاوه بر این، واف 2017 نشان داده است که آ سه آن از تهدیدات امنیت غذایی که در سطح جهانی با آن رو به رو است ایمن نیست، اما این کشورها در رسیدگی به این مسئله تنها نیستند. حرکت رو به جلو، نیازمند یکپارچه سازی بهتری است و چنین تحولاتی به خرده مالکان کشاورز کمک می کند تا به تقاضای رو به رشد مصرف کنندگان پاسخ دهد.

زیرساخت های حمایتی نظیر به کارگیری بیشتر اپراتورهای مخابراتی تلفن همراه و گسترش پوشش فنّاوری بی سیم نیز مورد نیاز است. خدمات مخابراتی کشاورزان را قادر می سازد تا بازده محصول را ردیابی کنند و همچنین اجازه ورود فنّاوری های دیجیتال را می دهد.

قدم بعدی آن است که کشاورزان داده های به دست آمده را با یکدیگر به اشتراک گذارند تا بهترین شیوه ها در بهینه سازی استفاده از ورودی ها را گسترش دهند. همچنین بخش خصوصی می تواند مکانیزم های بیمه را برای کشاورزان فراهم کند تا از آنان در مقابل شوک های مالی ناشی از برداشت های بد محصولات محافظت کند. همچنین، کمپین های انتشار اطلاعات برای آموختن فرصت های سرمایه گذاری و مزایای بیمه به کشاورزان مورد نیاز است.

با توجه به مقاومت ضدمیکروبی، سنگاپور اخیراً با تلاش های آ سه آن برای کاهش استفاده از ترکیبات ضد میکروبی در تولیدات کشاورزی همکاری می کند، ظرفیت های آزمایش های آزمایشگاهی منطقه ای را گسترش می دهد و تبادل اطلاعات در میان کشورهای عضو را ارتقاء می بخشد. برقراری ارتباط برنامه فنّاوری و علوم غذایی و مرکز فنّاوری غذایی ان تی یو 5 ( NTU ) سنگاپور با کشورهایی نظیر دانمارک و هلند، اطلاعات بیشتر و اجازه مدیریت بهتر سیستم ها را به آنان می دهد تا بتوانند استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها را برای افزایش بازده محصولاتشان کاهش دهند.

و در نهایت، اشتغال زایی ضرورت سیاسی اصلی کشورهای در حال توسعه و همچنین کشورهای توسعه یافته است. در واقع، سیاست مؤثر کشاورزی در قرن بیست و یکم، اشتغال زایی بیشتری را به همراه دارد و فقط به انجام کارهای دستی در مزارع ختم نمی شود. اقدامات مهم نوآورانه و فنّاوری های در حال ظهور برای حمایت از تولید مواد غذایی و بسته بندی صادراتی آنها وجود دارد.

بسیار مهم است که جوانان را به مشارکت در کارآفرینی در بخش کشاورزی تشویق کنیم و در مشاغل مربوط به کشاورزی سرمایه گذاری کنیم. ابتکارات مشابهی مانند رویداد مشارکت جوانان، که در جریان نشست واف 2017 رخ داد و بیش از صدها نفر از جوانان و دانشجویان سنگاپوری در آن شرکت کردند، برای ایجاد پایه های تولید مواد غذایی برای نسل های آینده مورد نیاز خواهد بود.

آن سوی چارچوب یکپارچه سازی امنیت غذایی آ سه آن 6 (AIFS)

آ سه آن چارچوب "آیفس" را با اهداف اولیه تضمین بلند مدت امنیت غذایی و بهبود معیشت کشاورزان منطقه در سال 2009 ایجاد کرد. این چارچوب، برنامه راهبردی اقدام برای امنیت غذایی 7 (SPA-FS) منطقه آ سه آن برای سال های 2020-2015 نامیده شد که به طور دوره ای برای اطمینان از دستیابی به اهداف مورد نظر بررسی می شود.

واف 2017، تحولات جهانی جامعی را در زمینه کشاورزی و مواد غذایی برای کمک به بررسی های اسپا-اف اس با یکی از برنامه های آینده اش برای سال 2018 فراهم کرد. فراتر از آن، این انجمن نشان داد که بخش کشاورزی و امنیت غذایی به تنهایی نمی تواند تهدیدات در حال پیدایش برای امنیت غذایی را به درستی رسیدگی کند.

در روشی مشابه، آیفس به تنهایی کافی نیست. راهکارهای سایر بخش ها و صنایع از جمله فنّاوری اطلاعات، مخابرات، امور مالی، بیمه و آموزش نیز برای سنجیدن دقیق راه حل هایی که به امنیت غذایی و کشاورزی در آینده منطقه کمک می کند، مورد نیاز خواهد بود.

پانوشت:

1. Association of Southeast Asian Nations : اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا شامل اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، برونئی، لائوس، ویتنام، میانمار و کامبوج.

2. World Agricultural Forum

3. ASEAN Ministers of Agriculture and Forestry

4. Boston Consulting Group : شرکت بزرگ مشاور مدیریت آمریکایی که دارای 81 دفتر ارائه برنامه ریزی راهبردی و خدمات مشاوره مدیریتی در 45 کشور جهان است.

5. Nanyang Technological University

6. ASEAN Integrated Food Security

7. Strategic Plan of Action on Food Security

ترجمه: مهشید جلالیان

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید