Iranian Agriculture News Agency

موضع سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد عملکرد حجتی


سخنگوی کمیسیون کشاورزی گفت: با وجود رشد مثبت در بخش کشاورزی اما هنوز در این بخش با پیش بینی های برنامه ششم فاصله بسیاری داریم. گام های مثبتی برای پیشبرد اهداف انجام شده که امیدواریم در دولت دوازدهم امتداد یابد.

علی محمد شاعری سخنگوی کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در خصوص انتصاب مجدد محمود حجتی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی در کابینه دولت دوازدهم اظهار کرد: آقای حجتی طی 4 سال گذشته عملکرد موفقی در بخش کشاورزی داشته، در بخش حمایت از تولید محصولات کشاورزی ما موفقیت های چشمگیری طی 4 سال گذشته داشتیم. در خودکفایی گندم قدم های خوبی برداشته شده و در زمینه کنترل واردات برخی محصولات کشاورزی مانند برنج اقدامات مناسبی انجام شده است.

وی افزود: در صادرات محصولات کشاورزی هم گام‌های نسبتا خوبی برداشته شد. در بخش حفاظت از منابع طبیعی، طرح تنفس جنگل هم ایشان موفق بوده و به طور کلی می توان گفت آقای حجتی عملکرد قابل قبولی داشته اما ضعف های بسیاری هم در بخش کشاورزی وجود دارد که باید در دوره دوم مدیریت ایشان برطرف شود که مهم ترین ضعف در این بخش، ایجاد یک مدیریت قوی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی است، سو مدیریت در تنظیم بازار باعث تلاطم در بازار و ایجاد نارضایتی در بین تولید کنندگان شده است.

شاعری اضافه کرد: ما اعتقاد داریم که تولید برای بازار، صادرات و مصرف است و اگر بازار برای تولید تنظیم نشود ممکن است ما در چند محصول خود کفا شویم؛ اما عدم مدیریت عرضه و تقاضا موجب نارضایتی و یاس و ناامیدی تولید کننده می شود و نوسانات شدید در بازار را حاصل می کند. باید این ضعف به عنوان چالش اصلی در بخش کشاورزی رفع شود. در استفاده از سامانه نوین آبیاری گام های خوب و موثری برداشته شده اما با توجه به بحران آب تا رسیدن به نتیجه مطلوب فاصله بسیاری مانده است. بحران آب و خوشکسالی پیش روی ما است وما انتظار داریم در حوزه آبخیزداری اقدامات موثر و مفید تری برداشته شود به این دلیل که نیازمند یک تحول اساسی در برنامه ششم هستیم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی عنوان کرد: ما رشد 5.7 درصدی را در بخش کشاورزی شاهد بودیم که رشد بسیار خوبی است، اما در برنامه ششم رشد 8 درصدی پیش بینی شده بود که هنوز از آن فاصله داریم. این امر زمانی محقق می شود که تمام منابع مورد نیاز اعم از بخش خصوصی، بانک ها و بخش دولتی برای سرمایه گذاری جدی در بخش کشاورزی تجهیز شوند تا این بخش بتواند سهم خود را در رشد و توسعه ملی ایفا کند.

وی افزود: در بخش کشاورزی شاهد بودیم که در بدترین شرایط همچنان رشد مثبت در اقتصاد کشور داشته که این نشان می دهد بخش کشاورزی ظرفیت بالایی در کشور دارد و هنوز ظرفیت های مغفول مانده در آن بسیار زیاد است. ظریب خود اتکایی در بخش کشاورزی رو به افزایش است اما روند آن باید بهبود و شتاب پیدا کند. ما ظرفیت رسیدن تا 95 درصد را از لحاظ ضریب خود اتکایی داریم و آقای حجتی باید برنامه های خود را در این زمینه ارائه کنند.

شاعری در خصوص میزان سابقه معاونین وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در زمینه مدیریت هم بسیاری از معاونینی که در وزارت جهاد کشاورزی هستند از افراد بازنشسته هستند که انگیزه لازم را در مقایسه با جوانان و نیروهای تازه نفس ندارند و درخواست ما از آقای حجتی استفاده از نیروهای با انگیزه تر و کارشناسان جوان است تا بتواند اهداف را محقق کند. از شرکت های دانش بنیان و فناوری های نوین در جهت تحول اساسی در بخش کشاورزی استفاده کند.

نماینده مردم بوشهر گفت: من عملکرد آقای حجتی را مثبت ارزیابی می کنم و امیدوارم در دولت دوازدهم با به کارگیری نیروهای جوان و متخصص و مشارکت بانک ها و بخش خصوصی و حمایت جدی دولت بخش کشاورزی نقش خود را دراقتصاد کشور پررنگ تر ایفا کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید